خانه > مجله سلامت > بی خوابی و خستگی چه بلایی سر بدن شما می آورد؟

بی خوابی و خستگی چه بلایی سر بدن شما می آورد؟

حتما شما هم این تجربه را داشته اید که هنگام خواب دچار بی خوابی شده اید و نتوانسته اید شب را خوب بخوابید،بنابراین فردای آن شب روز کاری ‌تان روز خوبی نخواهد بود و نخواهید توانست با تمرکز کافی به کار و زندگی ‌تان برسید، اما شاید اصلا فکرش را نکرده باشید که بین خواب و زیبایی هم ارتباطی وجود داشته باشد.

بی خوابی و خستگی چه بلایی سر بدن شما می آورد؟

اگر شما ۶ تا ۸ ساعت در روز خواب کافی نداشته باشید، آثار خستگی روی پوست ‌تان دیده می ‌شود.

احتمالا این را هم متوجه شده اید که بی ‌خوابی و بد خوابی، آرامش اعصاب و روان تان را به هم می ‌ریزد.

به گزارش حیاط خلوت محققان پس از تحقیقات فراوانی به این نتیجه رسیده اند بی ‌خوابی و بدخوابی و بدنبال آن خستگی می‌ تواند عوارض زیادی برای پوست شما ایجاد کند. خواب کافی سبب تنظیم متابولیسم بدن شده و موجب دفع مواد زاید و سمی از عضلات، کبد و پوست می‌ شود.

هنگام خواب، دستگاه گوارش شما استراحت می ‌کند و حتی سیستم عصبی ‌تان تغییراتی می‌ کند که لازمه بازسازی و بازتوانی آن است.

گویا خواب شبانه کافی، پادزهر استرس است و روز بعد که از خواب بیدار می‌ شوید، شادابی پوست و رفع خستگی عضلات‌ را برای تان به ارمغان می ‌آورد.

برخی متخصصان معتقدند که حتی پیدایش چروک‌ های اطراف چشم نیز با بالش ‌های نامناسبی که برخی از ما شب ‌ها زیر سرمان می ‌گذاریم، مرتبط است.

خواب ناکافی باعث ایجاد بی‌قراری، عدم تمرکز، خستگی و تحریک‌پذیری می‌شود و علاوه بر آن سرعت پاسخ‌دهی به محرک‌های بیرونی و قدرت هماهنگی شما با محیط و نیز قدرت حفظ و نگهداری اطلاعات‌تان کاهش می‌یابد.

در واقع خواب نامرتب و در ساعت‌های نامنظم و نامشخص شبانه‌روز، باعث گسسته شدن ساعت‌های بیولوژیک بدن شما شده و تنظیم مجدد آن مدت‌ها زمان خواهد برد.

این حالت به ویژه در افرادی اتفاق می‌افتد که از لحاظ شغل مجبور هستند شیفت‌های شبانه داشته یا در شیفت‌های مختلفی از شبانه‌روز سرکار باشند.

در این حالت تمام ارگان‌های بدن به نوعی تحت تاثیر قرار گرفته و پوست نیز به عنوان یک عضو مهم بازتابی از این احتمال را بروز خواهد داد.

در کوتاه‌مدت چون خواب کافی باعث راحتی عضلات صورت می‌شود بنابراین آرامش و شادابی و کاهش خطوط صورت را بعد از یک خواب راحت شبانه تجربه می‌کنیم و حتی روز بعد شما پوست خود را شفاف‌تر و جوان‌تر احساس می‌کنید.

اما آثار کم‌خوابی در طولانی‌‌مدت باعث بالارفتن سطح هورمون‌های استرس به طور مداوم و کاهش سطح ایمنی بدن می‌شود و همان‌طور که انتظار داریم این دو عامل می‌تواند باعث چین‌وچروک‌های زودرس، شلی پوست، تیرگی دورچشم و فراهم شدن زمینه جهت ایجاد بدخیمی‌های پوست در نتیجه کاهش ایمنی بدن شود.

بنابراین توصیه می شود در ساعات استراحت صورت خود را کاملا شستشو دهید و سپس بخوابید چون پاکی صورت آرامش ‌بخش است و می‌ تواند زمینه را برای خواب آرام مهیا کند.

میتوانید از سرمها یا کرمهای ضد چروک استفاده کنید .بهترین فرم خوابیدن برای پوست خوابیدن یه پشت است چون در این حالت هم فرم طبیعی ستون فقرات حفظ میشود و هم عامل کششی بر پوست تحمیل نمیشود و توصیه می ‌کنم اگر مشکل یا اختلالی در خواب شبانه‌ تان دارید، به بهانه حفظ سلامت و شادابی پوست ‌تان هم که شده، در صدد رفع آن برآیید و خودتان را از این نعمت خدادادی محروم نکنید.

منبع: سلامت نیوز

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *