خانه > مجله سلامت > بهداشت بانوان > سوزش در واژن نشانه چیست ؟ / ۴ علت سوزش در واژن

سوزش در واژن نشانه چیست ؟ / ۴ علت سوزش در واژن

سوزش در واژن نشانه چیست ؟ / ۴ علت سوزش در واژن

خارش در واژن باعث ایجاد ناراحتی می شود و بسیاری از خانم ها در طول زندگی با این مشکل رو به رو می شوند . احساس سوزش و خارش در واژن دلایل زیادی دارد که در این مطلب از حیاط خلوت ۴ علت اصلی سوزش در واژن را به شما معرفی می کنیم .

سوزش در واژن

۱٫ سوزش ناشی از عفونت 

دو مورد از شایع‌ترین عفونت‌هایی که احساس سوزش را در واژن ایجاد می‌کنند، عفونت تخمیری و واژینوز باکتریایی نام دارند. هر دوی این مشکلات، تعادل عادی در pH واژن را مختل می‌کنند و درنتیجه شانس احساس سوزش را افزایش می‌دهند. از طرف دیگر، بعضی از بیماری‌های STIs مانند کلامیدیا و گوموره نیز می‌توانند سوزش را به‌عنوان یکی از علائم خودشان بروز بدهند. در ضمن، بعضی از افراد هم سوزش را در موارد ابتلا به عفونت مجاری ادراری (UTI) احساس می‌کنند چون مجرای ادراری و واژن بسیار به همدیگر نزدیک هستند.
توجه به این نکته مهم است که اگرچه عفونت تخمیری به‌عنوان یکی از علائم شایع در سوزش واژن شناخته می‌شود، اما نباید سریعا بدون مشورت پزشک و پس از مواجهه با اولین نشانه‌های این سوزش از داروهای بدون نسخه استفاده کرد. اگر مستعد ابتلا به عفونت تخمیری هستید، حتما این مساله را با پزشک در میان بگذارید و از او در این زمینه کمک بخواهید.

۲. سوزش ناشی از محرک‌های بیرونی 

این عامل از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت‌های مواجهه با سوزش در واژن است که خصوصا در میان زنان جوان و فعال شیوع دارد. زنانی هم که زمان زیادی را در باشگاه‌های ورزشی می‌گذرانند و بیش از حد عرق می‌کنند نیز عمدتا با همین مشکل مواجه می‌شوند. متخصصان می‌گویند که بعضی از زنان پس از پایان مدت‌زمان ورزش، وقت کافی برای دوش گرفتن ندارند و از اسپری‌های مختلف برای رفع بوی تعریق استفاده می‌کنند. با این‌ حال، همین اسپری‌ها می‌توانند عامل محرکی برای pH واژن باشند و درنتیجه احساس سوزش را در واژن ایجاد کنند.
محرک بیرونی دیگر، شوینده‌های معطری هستند که برای شستن لباس‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی ساده‌ترین و عادی‌ترین ترکیبات شوینده نیز می‌توانند واژن را تحریک کنند و باعث به‌وجود آمدن احساس سوزش در آن شوند. از دیگر علائمی که تاثیرپذیری منفی واژن از شوینده‌ها را نشان می‌دهند، می‌توان به مشکلاتی مانند خشکی و خارش اشاره کرد.

۳. سوزش ناشی از تغییرات هورمونی و ولوودینیا 

تغییرات هورمونی مستقیما باعث سوزش در واژن نمی‌شوند، اما باعث خشکی واژن خواهند شد. اساسا بعضی از زنان مستعد ابتلا به سوزش ناشی از خشکی هستند که خود این خشکی می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، از جمله بارداری، یائسگی یا استفاده از قرص‌های ضدبارداری. اگر فکر می‌کنید که این قرص‌ها باعث سوزش در واژن شده‌اند، حتما این مساله را به اطلاع پزشک برسانید و برای رفع مشکل از او کمک بخواهید.
ولوودینیا (vulvodynia) نیز عامل دیگری است که می‌تواند مشکل سوزش در واژن را ایجاد کند، اما تشخیص آن معمولا سخت است. این بیماری با ویژگی‌هایی مانند درد و سوزش در واژن شناخته می‌شود، اما علت‌های مختلف و متعددی دارد. پس از آن‌جایی که تشخیص ولوودینیا واقعا سخت است، حتما برای تشخیص این بیماری به پزشک مراجعه کنید.

۴. سوزش ناشی از مشکلات پوستی 

مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌توانند باعث خارش پوست در قسمت‌های مختلف بدن  مانند واژن شوند و خاراندن ناشی از همین حالت نیز می‌تواند سوزش را در واژن به‌وجود بیاورد. این مشکلات پوستی لزوما مشکلاتی نیستند که پوست داخلی واژن را تحت تاثیر قرار بدهند، اما می‌توانند به داخل واژن نیز کشیده شوند. اگر با این مشکل مواجه شدید، باز هم باید برای گذراندن روندهای درمانی نزد پزشک بروید.

منبع: salamatism.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

تمرین های ورزشی برای کمک به تقویت جسمانی نوزاد

شاید این‌طور به‌نظر بیاید که نوزادتان هر روز زمان زیادی را در جایش دراز می‌‌کشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *