خانه > مجله سلامت > بارداری به روش آی وی اف IVF چگونه انجام می شود؟+ مزایا و معایب

بارداری به روش آی وی اف IVF چگونه انجام می شود؟+ مزایا و معایب

به گزارش حیاط خلوت بارداری به روش آی وی اف In Vitro Fertilization) IVF) یا لقاح خارج رحمی (لقاح در آزمایشگاه) یک فناوری کمک کننده بارداری است که با استخراج تخمک (ها) و اسپرم از بدن زن و مرد و انجام لقاح در لوله آزمایشگاه و ایجاد تخم صورت می‌گیرد. بعد از چند سری تقسیم سلولی، جنین (های) ایجاد شده به رحم منتقل می‌شود.

بارداری به روش آی وی اف IVF چگونه انجام می شود؟+ مزایا و معایب

بارداری به روش آی وی اف (IVF) برای درمان ناباروری در افراد زیر استفاده شود:

• افرادی که لوله‌های فالوپی مسدود شده یا آسیب دیده دارند.

• ناباروری مردان به سبب کم بودن تعداد اسپرم و یا تحرک کم اسپرم.

• زنان با اختلالات تخمک گذاری، نارسایی زودرس تخمدان، فیبروئید رحم.

• زنان که لوله‌های فالوپ خود را برداشته‌اند.

• افراد مبتلا به اختلال ژنتیکی.

• ناباروری با علت نامشخص.

پنج مرحله اساسی در بارداری به روش آی وی اف (IVF) و انتقال جنین وجود دارد:

مرحله ۱: داروهای باروری برای تحریک تخمک زایی تجویز می‌شود. در بارداری به روش آی وی اف (IVF) چندین تخمک مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا بعضی از تخمک‌ها بعد از لقاح و قرار گرفتن در رحم رشد و نمو نمی‌کنند. سونوگرافی ترانس واژینال برای بررسی تخمدان‌‌ها استفاده می‌شود همچنین نمونه‌های خون برای بررسی سطح هورمون‌ها گرفته می‌شود.

مرحله ۲: در بارداری به روش آی وی اف (IVF) تخمک‌ها با هدایت یک سوزن توخالی از طریق حفره لگنی جمع‌آوری می‌شوند. این جراحی کوچک به کمک تصویربرداری اولتراسوند صورت می‌گیرد. برای کاهش درد نیز از مسکن استفاده می‌شود.

مرحله ۳: در بارداری به روش آی وی اف (IVF) از مرد درخواست می‌شود تا نمونه اسپرم برای انجام لقاح آماده کند.

مرحله ۴: در بارداری به روش آی وی اف (IVF) ، در یک پروسه به نام تلقیح، اسپرم و تخمک با هم مخلوط می‌شوند و در یک ظرف آزمایشگاهی برای ایجاد لقاح نگهداری می‌شوند. در مواردی که احتمال لقاح پایینی وجود دارد، از روش تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI) استفاده شود. در این روش، یک اسپرم به منظور انجام لقاح به طور مستقیم به سیتوپلاسم تخمک تزریق می‌شود. تخمک‌ها برای تأیید اینکه بارور شده‌اند و تقسیم سلولی در حال انجام است، تحت نظارت قرار می‌گیرند. هنگامی که روند لقاح و تقسیم با موفقیت انجام شد، تخمک لقاح یافته، جنین نامیده می‌شود.

مرحله ۵: در بارداری به روش آی وی اف (IVF) معمولا ۵-۳ روز بعد از بازیابی تخمک و انجام لقاح، جنین به رحم زن منتقل می‌شود. یک کاتتر یا لوله کوچک برای انتقال جنین به رحم وارد می‌شود. این روش برای اکثر زنان بدون درد است، اگرچه برخی ممکن است دچار گرفتگی خفیفی شوند. اگر روش بارداری به روش آی وی اف (IVF) موفقیت آمیز باشد، لانه‌گزینی معمولا ۱۰-۶ روز بعد از بازیابی تخمک‌ها صورت می‌گیرد.

به طور کلی باید گفت در تمام مواردی که شرایط رسیدن اسپرم به تخمک در رحم فراهم نباشد مانند انسداد لوله های رحمی، چسبندگی های حفره لگنی، تعداد کم اسپرم و تحرک پایین اسپرم از روشIVF استفاده می شود.

مراحل انجام عمل
روز عمل، نمونه اسپرم از مرد و تخمک تحت یک بیهوشی کوتاه و موقت از زن گرفته می شود. سپس اسپرم و تخمک در آزمایشگاه جنین شناسی در محیط کشت مجاور یکدیگر قرار داده می شود تا اسپرم خودش وارد تخمک شده و آن را بارور کند.
به تخمک لقاح یافته، جنین گفته می شود. جنین تک سلولی شروع به تقسیم می کند و یک جنین چند سلولی ایجاد می کند. جنین پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت به رحم زن منتقل می شود تا در آنجا لانه گزینی کند و بارداری انجام شود. پس می توان مراحل انجام عمل IVF  را به چهار مرحله تقسیم کرد. مرحله اول: تحریک تخمدان، مرحله دوم: تخمک گیری، مرحله سوم: لقاح اسپرم و تخمک،‌ مرحله چهارم:‌ انتقال جنین.
در مرحله اول برای تحریک تخمدان ها، از داروهای هورمونی استفاده می شود. تزریق عضلانی آمپول HMG تخمدان ها را برای رشد فولیکول تحریک می کند و تزریق عضلانی آمپول HCG باعث بلوغ تخمک ها و انجام تخمک گذاری می شود.
در مرحله عمل، تخمک گیری با یکی از دو روش لاپاراسکوپی یا با مشاهدات سونوگرافی از طریق واژینال امکان پذیر است که در پژوهشکده رویان این کار با استفاده از روش دوم انجام می گیرد. در روش دوم نیازی به بیهوشی عمومی نیست  و با یک بیهوشی کوتاه مدت یا بی حسی موضعی قابل انجام است. با استفاده از دستگاه سونوگرافی، پزشک فولیکول ها را مشاهده می کند و مایع فولیکولی همراه با تخمک کشیده می شود که به این عمل اصطلاحا” پانکچر می گویند.
در مرحله سوم، عمل لقاح اسپرم و تخمک در محیط کشت آزمایشگاه انجام می گیرد. با توجه به اینکه برای بالا بردن درصد موفقیت چندین تخمک لقاح می یابد. تعداد جنین های تشکیل یافته زیاد است. اگر این جنین ها کیفیت مطلوبی داشته باشند تعدادی از آنها با صلاحدید زوج منجمد و نگهداری می شوند تا درصورت نیاز برای بارداری های بعدی از این جنین ها استفاده شود.
در مرحله چهارم یا انتقال جنین نیز نیازی به بیهوشی نیست. جنین یا جنین ها به وسیله یک کاتتر به داخل رحم منتقل می شوند و یکی دو ساعت بعد از انتقال جنین، بیمار مرخص می شود.

مزایا و محدودیت های عمل IVF
یکی از مزایای IVF این است که قبل از انتقال جنین، عمل لقاح قابل مشاهده است و در صورتی که اسپرم با تخمک لقاح پیدا نکند می توان در  نوبت های بعدی شرایط لقاح را تغییر داد.
مزیت دیگر IVF این است که اگر یک بیمار فاقد لوله های رحمی باشد نیز بدون مشکل،‌ عمل IVF انجام می شود. اما محدودیت IVF آن است که میزان بارداری در زنان بالای ۴۰ سال به علت پایین بودن کیفیت تخمک ها ی زن کاهش می یابد.

اقدامات قبل از عمل
بعد از آزمایش های روتین،‌ آزمایش هورمونی و ویزیت زوج توسط متخصصان در صورتی که روش درمانی IVF پیشنهاد شود مراحل زیر طی می شود:
۱)روز دوم یا سوم قاعدگی برای بررسی وضعیت تخمدان ها و رحم سونوگرافی انجام می شود.
۲)‌بعد از انجام سونوگرافی با نظر متخصص دارو جهت تحریک تخمک گذاری تجویز می شود.
۳)‌طی مرحله مصرف دارو پنج الی شش نوبت سونوگرافی براساس میزان واکنش تخمدان ها انجام می شود.
۴)‌زمانی که فولیکول ها به اندازه مناسب می رسد داروی HCG تزریق می شود و بیمار آماده عمل تخمک گیری می شود.
۵) حدود ۳۶ ساعت بعد از تزریق HCG و هم زمان با دریافت نمونه اسپرم از مرد، عمل لقاح درون آزمایشگاه انجام می شود.

مراقبت های پس از عمل
یک تا دو ساعت پس از عمل انتقال جنین بیمار مرخص می شود. توصیه می شود طی ۳ الی ۴ روز بعد از عمل فعالیتهای شدید که منجر به خستگی مفرط می شود نداشته باشد. بدیهی است آرامش روحی و روانی و پرهیز از شرایط پراضطراب می تواند در موفقیت عمل مؤثر باشد. معمولا” ۱۰ الی ۱۲ روز بعد از انتقال جنین بیمار به آزمایشگاه هورمونی مراجعه می کند تا مقدار ‌BHCG خون اندازه گیری شود. افزایش این هورمون اولین نشانه حاملگی است.

گردآوری:حیاط خلوت

منابع: پژوهشگاه روبان/ دکتر سهیلا عارفی

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *