خانه > روانشناسی > ۷ عادت مهم برای شکوفا شدن خلاقیت شما

۷ عادت مهم برای شکوفا شدن خلاقیت شما

روانشناسان معتقدند ویژگی خلاقیت در همه مردم وجود دارد، اما این عادات روزانه افراد است که تعیین می کند خلاقیت در افراد شکوفا شود یا نه.

7 عادت مهم برای شکوفا شدن خلاقیت شما

در این مقاله از حیاط خلوت قصد داریم به عادات روزانه و روش هایی اشاره کنیم که می توانند خلاقیت شما را شکوفا و ذهنتان را تشویق کنند که به شکل متفاوتی فکر کنید.

۱- برنامه داشته باشید

برخی این طور فکر می کنند که افراد خلاق زندگی بی برنامه و بدون ساختاری دارند، اما واقعا این طور نیست. بیشتر ذهن های خلاق از برنامه روزمره شان به طور کامل باخبرند. به عنوان مثال استفن کینگ فروش بیش از ۳۵۰ میلیون دلاری کتاب هایش را مدیون برنامه فشرده و منظم نگارش روزانه اش می داند. ویلیام جیمز، روان شناس، تاثیر برنامه ریزی جدی روزانه را به این شکل توصیف می کند که «این کار از پیش ذهن را از فشار بی برنامگی دور می کند و فضای بیشتری را برای اقدام و عمل به آن می بخشد.» البته منظور ما این نیست که می بایست برای دقیقه به دقیقه هر روزتان برنامه ریزی کنید، بلکه باید چند کار اصلی هر روز را در ذهن داشته باشید و برای انجام دادن کارهایتان اولویت بندی کنید.

۲- با افراد خلاق رفت و آمد داشته باشید

آلبرت انیشتین گفته است: «خلاقیت مسری است، آن را به دیگران نیز هدیه دهید.» علم نیز این مسئله را ثابت کرده است که «خلاقیت مانند بیماری سرماخوردگی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود»، به ویژه اگر شما رهبر یک گروه باشید، بهتر می توانید خلاقیت را به دیگران انتقال دهید. شاید در ابتدا ترسناک به نظر برسد، اما شما باید خود را به شکل خلاقانه ای ابراز کنید. از یکی از همکارانتان در مورد ایده ای که دارید، نظرسنجی کنید. اگر مالک کسب و کار هستید، جلساتی را ترتیب دهید تا در مورد پروژه های نوآورانه تان صحبت کنید. اگرچه ممکن است این نظرسنجی ها برایتان کمی سخت و ناراحت کننده باشند، اما باعث می شوند که هرچه زودتر به ضعف ها و مشکلات احتمالی ایده هایتان پی ببرید.

۳- شاداب باشید

به نظرتان چرا کارمندان شرکت گوگل می توانند در طول ساعات کاری والیبال یا بولینگ بازی کنند؟ به این دلیل که ثابت شده است شاداب بودند می تواند بخش خلاق مغز را بیدار کند. علاوه بر این «بازی»، سطح استرس را پایین می آورد، خوش بینی و انگیزه بیشتری را به افراد می بخشد و تمرکز را به طور کلی ارتقا می دهد.

۴- از خانه بیرون بزنید

شواهد زیادی مزایای ورزش کردن بر افزایش سطح خلاقیت را نشان می دهند. در مطالعه ای که اخیرا به وسیله دانشگاه استنفورد صورت گرفته، مشخص شده است که افراد پس از ورزش کردن به شکل قابل توجهی خلاقیت بیشتری از خود نشان می دهند. به همین دلیل است که مدیرانی مانند مارک زاکربرگ و جک دورسی به طور مرتب جلساتی را قدم زنان برگزار می کنند. سعی کنید صبح ها کمی پیاده روی کنید یا حداقل برای خوردن ناهار از جای خود برخیزید و کمی راه بروید تا خلاقیت بیشتری به دست آورید.

۵- کمال گرایی را کنار بگذارید

ادوین لند، یکی از بنیانگذاران شرکت پولاروید، گفته است: «عنصر اصلی خلاقیت این است که از شکست خوردن نترسید.» ثابت شده است که استرس می تواند خلاقیت را در وجود شما نابود کند. پس کمال گرایی را کنار بگذارید. البته این به آن معنا نیست که کار ضعیف و تکراری ارائه کنید، اما بدانید که هر هنرمند خلاقی در طول زندگی اش بارها با شکست مواجه شده است.

۶- از حبابی که در آن قرار دارید، فاصله بگیرید

زمانی که نخواهید زندگی و افکارتان را به چالش بکشید، باید تا ابد با همان طرز تفکر و نوع زندگی همیشگی تان سر کنید. مسائل روزمره را از زاویه متفاوتی ببینید و سعی کنید دیگران را نیز با پرسیدن سوال به چالش بکشید و از منطقه آسایش دورشان کنید. این کارها در نهایت شما و اطرافیانتان را به افرادی تبدیل خواهدکرد که مسائل را از دریچه متفاوتی می بینند.

۷- مانند کودکان رفتار کنید

وقتی مشکلات و مسائل گوناگون را از چشم افراد دیگری بررسی می کنید، طیف وسیع تری از راه حل ها به ذهنتان خواهد رسید. مطالعات نشان داده اند که یک روش عالی برای درک نگرش های متفاوت این است که همه چیز را از چشم یک کودک مورد بررسی قرار دهید. خیلی ساده است. اگر طوری به همه چیز نگاه کنید که انگار با چیزهای جدیدی رو به رو شده اید و اگر همه چیز را مورد سوال قرار دهید، خیلی زود به نگرش های جدید، متفاوت و خلاقانه ای دست می یابید.

منبع: مجله پنجره خلاقیت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *