خانه > اسرار خانه داری > ایده ای زیبا و جدید برای سبزه عید ۹۷

ایده ای زیبا و جدید برای سبزه عید ۹۷

ایده ای زیبا و جدید برای سبزه عید ۹۷

در این مطلب از حیاط خلوت آموزش یک مدل سبزه زیبا و جدید برای نوروز ۹۷ را آموزش می دهیم .این سبزه به شکل درخت مطبق است و با بذر های لعابدار درست می شود .

سبزه درختی

سبزه به شکل درخت / سبزه عید ۹۷

آماده کردن زمینه ماکت

ابتدا یک میله فلزی ظریف به طول دلخواه روی یک صفحه فلزی مثل سینی جوش دهید. به این شکل تنه درخت آماده خواهد شد. در اینجا به ۳ عدد سبد پلاستیکی در ۳ اندازه  و یک قیف نیاز دارید. اول بزرگ‌ترین سبد را به اندازه میله فلزی سوراخ کنید، از میله رد کنید تا روی صفحه فلزی قرار بگیرد.

سپس یک تکه لوله پولیکای باریک از میله رد کنید و روی آن الیاف درخت خرما و یا پوست درخت مو بچسبانید. حالا سبد متوسط را مثل سبد بزرگ از میله رد کنید و با چسب حرارتی در جای خودش محکم کنید. دوباره یک تکه پولیکا از میله رد کنید.

در مرحله آخر سر قیف را ببرید و روی سبد کوچکتر بچسبانید تا حالت کله قندی به خود بگیرد و آن را هم داخل میله فرو کنید. وقتی ماکت آماده شد، سبد‌ها را با پنبه روکش کنید و مانند سبزه آبشاری بقیه کارها را روی ماکت انجام دهید.

روش خیس کردن بذر

در این مدل می توانید از انواع بذر لعابدار مثل بذر شاهی، منداب، خرفه، ریحان و… استفاده کنید. این بذر‌ها چون ظریف هستند زمان خیساندن کوتاهی دارند.

معمولا بین ۲-۴ ساعت برای این کار کافی است. مقدار آبی که روی بذر می‌ریزید باید به اندازه‌ای باشد که حالت ژله‌ای به خود بگیرد چون اگر رقیق باشد بین دانه‌ها فاصله ایجاد می‌شود و سبزه‌ها کم پشت خواهد شد.

روش مالیدن بذر روی ماکت 

قبل از شروع این مرحله باید سطح ماکت را که قبلا با پنبه و تنظیف روکش کرده‌اید با آب افشان کاملا خیس کنید. سپس یک لایه از بذر خیسانده را بطور یکنواخت روی ماکت بمالید. دقت کنید اگر ۲ یا ۳ لایه بذر روی کار باشد باعث گندیدگی سبزه می‌شود.

قرار دادن روکش نایلونی روی ماکت 

بعد از اینکه بذر را روی ماکت کشیدید، آن را آب افشانی کنید و یک روکش نایلونی شفاف که مقداری بزرگ‌تر از ماکت باشد روی آن بگذارید. دقت کنید که نایلون با سطح ماکت تماس نداشته باشد، زیرا باعث خرابی سبزه می‌شود. سپس روی سطح نایلون ۲ سوراخ به ابعاد ۳×۳ سانتیمتر ایجاد کنید تا هوا داخل نایلون جریان پیدا کند و اضافه‌های نایلون را در زیر کار جمع کنید.

بعد از طی کردن این مراحل سبزه را داخل ساختمان در جای خنک و پرنور قرار دهید. دقت کنید سبزه را در معرض آفتاب مستقیم قرار ندهید.

آب‌دهی و نگه‌داری تا مرحله آماده شدن

روز اول ۳ مرتبه بذر‌ها را با آب افشان اسپری کنید و روکش نایلونی را روی کار قرار دهید. از روز دوم به علت اینکه بذر‌ها ریشه کرد می‌توانید دیگر از آب‌پاش استفاده نکنید و به ملایمت آب را روی بذر‌ها بریزید، روز دوم هم احتیاج به ۳ بار آب‌دهی دارد و روکش نایلونی باز هم هنوز باید روی کار قرار بگیرد.

در روز سوم و چهارم سبزه روی سطح کار نمایان می‌شود. در این مرحله سبزه به روزی ۲ بار آب‌دهی احتیاج دارد و دیگر نیازی به روکش نایلونی ندارد. در روز‌های بعدی سبزه به حد کافی رشد کرده، در این مرحله به روزی ۲ بار آب‌دهی نیاز دارد. اکنون سبزه را روز‌ها در هوای آزاد و شب‌ها به محیط خانه منتقل کنید.

این مدل با استفاده از بذر ارزن آماده شده است. اما شما می‌توانید هر بذر لعابداری که مایلید را جایگزین کنید.

منبع:shooroshirin.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *