خانه > زناشویی > بارداری و زایمان > تعداد حرکات جنین در ۹ ماهگی / علت کم شدن حرکات جنین

تعداد حرکات جنین در ۹ ماهگی / علت کم شدن حرکات جنین

علل کم شدن حرکات جنین / حرکات جنین در ۹ ماهگی

تعداد حرکات جنین در ماه های آخر بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است و خانم های باردار باید توجه زیادی به این موضوع داشته باشند و حرکات جنین خود را در طی روز چک کنند . کاهش حرکات جنین عوامل مختلفی دارد و می تواند خطر ناک باشد . در ادامه این مطلب از حیاط خلوت با علل کم شدن حرکات جنین بیشتر آشنا می شوید .

علت کم شدن حرکات جنینعلت کم شدن حرکات جنین

شروع حرکات جنین

حرکات جنین از هفته ۷ تا ۸ بارداری شروع شده و در سونوگرافی هم دیده می شود، اما معمولا مادران باردار قبل از هفته ۱۶ تا ۲۲ بارداری این حرکات را حس نمی کند، زیرا قبل از این سن، جنین فقط چند سانتی متر است.

اولین تکان های جنین از هفته چندم بارداری حس می شود؟

به محض اینکه احساس کردید حرکات جنین تان منظم شده اند (یعنی حدود هفته ۲۸ بارداری)، به آنها دقیق شوید و اگر به نظر رسید این حرکات کم شده اند، حتما متخصص زنان را در جریان بگذارید تا ضربان قلب جنین را بررسی کند.

حرکات جنین زمان مشخصی ندارند، اما چون مادر شب ها مایل به استراحت است، شدت آنها را بیشتر حس می کند، اما در ساعت های بیداری و فعالیت اجتماعی توجه مادر به حرکات کمتر است. ممکن است بعد از خوردن غذای شیرین، حرکات جنین بیشتر شود.

حداکثر تعداد حرکات جنین بین هفته ۲۸ تا ۳۲ بارداری است، زیرا حجم مایع آمنیوتیک زیاد است و جنین می تواند به خوبی حرکت کند. بعد از هفته ۳۲، حرکات کم می شوند، زیرا حجم مایع آمنیوتیک کم می شود و جنین در هفته های آخر، حرکات چرخشی کمتری دارد و بیشتر دست و پای خود را حرکت می دهد.

حرکت نکردن جنین :

مدت خواب جنین حداکثر ۷۵ دقیقه است و اگر بیش از ۲ ساعت حرکت نکرد، مادر باید مساله را بررسی کند. اگر احساس کرد، جنینش ۲ تا ۳ ساعت است حرکت نمی کند، بهتر است کمی غذای انرژی زا مصرف کند و در حالت آرامش به پهلو یا پشت بخوابد، دستش را بر شکم بگذارد و با توجه کامل به جنین، حرکات او را بشمارد.

شمردن حرکات جنین / تعداد نرمال حرکات جنین

بهتر است کمی غذا بخورید و به پهلو بخوابید یا در حالتی راحت، دراز بکشید یا بخوابید. سپس طی ۶۰ دقیقه تمام حرکات کوچک و بزرگ جنین را ثبت کنید. در مورد تناوب این حرکات اتفاق نظری وجود ندارد، اما ۱۰ حرکت طی دو ساعت، مطلوب ترین تناوب توصیه شده است.

استانداردی برای تعداد حرکات جنین وجود دارد، اما یک عدد دقیق نداریم. برخی معتقدند حداقل چهار حرکت در ساعت که اگر کمتر باشد، باید بررسی شود.

علت های کم شدن حرکات جنین

کاهش تحرک به دلیل کاهش مایع آمنیوتیک: در این حالت ممکن است پزشک مایعات بیشتری را برای بیمارش تجویز کند.

اندازه نرمال مایع آمنیوتیک برای سه ماهه سوم بین ۵ تا ۲۵ سانتیمتر است. اگر اندازه کل از ۵ سانتی‌متر کمتر باشد مایع آمنیوتیک کم به حساب می‌آید.

جدول تخمین مقدار طبیعی مایع آمنیوتیک
سن بارداری
(هفته )
۱۵-۱۹۲۰-۲۴۲۵-۲۹۳۰-۳۴۳۵-۳۹۴۰-۴۲
AFI میانگین
(میلی متر)
۱۳۱۱۶۶۱۵۲۱۵۴۱۵۵۱۷۸
AFI محدوده طبیعی
(میلی متر)
۸۸-۱۸۹۹۲-۲۴۵۷۸-۲۱۳۸۷-۲۴۵۱۰۸-۲۱۲۷۹-۲۷۳

کاهش تحرک ناشی از اختلال رشد، وزن کم جنین؛ اختلال خونرسانی به جنین

شرایط استرس و کمبود اکسیژن برای جنین: مثلا چرخیدن بند ناف دور گردن جنین یا گره خوردن آن. در این حالت افزایش حرکت شدید و ناگهانی و سپس کاهش حرکت داریم.

نکته:

حرکت هر جنینی باید نسبت به خودش سنجیده شود، برخی جنین ها کلا پرتحرک هستند و برخی کم تحرک، اما اگر طی یک روز حرکت جنین ناگهان زیاد یا کم شود، ممکن است نشانه خطر مرگ جنین باشد.

۲۴ سالم است و اولین بارداری را تجربه می کنم. الان هفته ۳۶ بارداری هستم و حرکات جنینم کم شده است. در ۷ و ۸ ماهگی حرکات جنین خیلی زیاد بود اما از وقتی وارد ۹ ماهگی شدم حرکات جنینم کم شده است.انگار به زور حرکت می کند و بیشتر زیر سینه ام تکان های ریزی دارد. آیا مشکلی دارم؟ به پهلو هم می خوابم هم همین طور است.
پاسخ دکتر الهام صدیقی مقدم پور، متخصص زنان و زایمان:
زمانی که مادر وارد نه ماهگی می شود، با توجه به این که نسبت جنین به رحم بیشتر شده است، طبیعی است که حرکات جنین کم شود. اما در ماه آخر بارداری تعداد حرکات جنین بسیار مهم است و اگر حس کردید که کم شده است، پس از صرف غذا و بعد از گذشتن ۲۰ دقیقه، به پهلوی چپ بخوابید و دست تان را روی شکم تان بگذارید و به تعداد حرکات جنین تان توجه کنید. در یک ساعت جنین باید ۵ حرکت داشته باشد. اگر کمتر از این بود باید سونوگرافی کرده تا وضعیت جنین از نظر آب آمنیوتیک و نوار قلبی اش کنترل شود.
گردآوری: حیاط خلوت
منابع:
niniban.com
himama.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *