خانه > مجله سلامت > تغذیه سالم > بهترین سحری در ماه رمضان + نکات مهم تغذیه ای

بهترین سحری در ماه رمضان + نکات مهم تغذیه ای

غذا‌های مناسب سحری در ماه مبارک رمضان

خوردن یک سحری کامل و مقوی با ترکیباتی که باعث تشنگی شما نشود می تواند ساعات روزه داری را برای شما آسان تر کند. بنابراین می بیست به نوع غذایی که در سحر میل می کنید توجه ویژه ای داشته باشید.

در لیست غذا‌های مناسب سحری باید سعی کرد از همه گروه‌های غذایی شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، فیبر‌ها و پروتئین‌های کم چرب استفاده نمود که به راحتی قابل هضم باشند و منجر به ناراحتی‌های دستگاه گوارش نشوند. این سحری با این نوع ترکیبات می تواند بهترین سحری برای یک روزه دار باشد که سلامت آن را در طول ماه رمضان تضمین می کند.

بهترین سحری در ماه رمضان + نکات مهم تغذیه ای

در ادامه این مطلب از حیاط خلوت، لیستی از مواد غذایی مفید برای استفاده در وعده غذایی سحری را خواهید دید.

کربوهیدرات‌ ها

کربوهیدرات‌های سرشار از فیبر برای هضم شدن به زمان زیادی نیاز دارند و انرژی آن‌ها به تدریج آزاد می‌شود و باعث بقای سطح انرژی بدن به مدت طولانی‌تر می‌گردند. برنج قهوه‌ای، نان سبوسدار، فطیر‌های تهیه شده از غلات، ماکارونی و حلیم شیر کم چربی غذا‌های سرشار از کربوهیدرات هستند که بهتر است در برنامه غذایی سحری گنجانده شوند.

میوه‌ ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر، احساس سیری را افزایش می‌دهند و از یبوست جلوگیری می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیتوکمیکال‌ها هستند که در سلامتی بدن نقش بسیار مهمی دارند. توصیه می‌شود در وعده سحری مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف مصرف شود. یک فنجان سبزیجات مخلوط و میوه‌های تازه با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کند. استفاده از سالاد در هنگام سحر می‌تواند به دستگاه گوارش و تامین آب بدن کمک کند و منبع خوبی از فیبر و آب است که باید هنگام سحر به میزان بیشتری از آن استفاده شود. از خوردن آبمیوه‌های طبیعی در هنگام سحر غافل نشوید و به عنوان نوشیدنی سر سفره سحری قرار دهید و برای جلوگیری از احساس تشنگی در طول روز، هنگام سحر به مقدار کافی آب مصرف کنید.

پروتئین‌ها

خوردن غذا‌های دارای پروتئین بالا یکی از بهترین گزینه‌های سحری هستند. حبوبات، مغز‌ها و آجیل بی نمک، مرغ و گوشت بدون چربی، و تخم مرغ منابع غنی از پروتئین هستند، به علاوه به ترمیم و ساخت بافت‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. غذاهایی نظیر لوبیا پلو با گوشت، دمپختک با نیمرو، زرشک پلو با مرغ، ته چین مرغ، انواع خورشت مخصوصا خورش نعنا جعفری با گوجه سبز و بامیه، خورش آلو اسفناج، و خورش کدو سبزسرشار از پروتئین و فیبر بوده و برای سحری مناسب هستند.

پتاسیم

یکی از املاح ضروری برای بدن پتاسیم است و استفاده از غذا‌های سرشار از پتاسیم در هنگام سحر در جلوگیری از تشنگی در زمان روزه داری نقش مهمی دارند. موز و آووکادو بهترین خوراکی‌های حاوی پتاسیم هستند. موز همچنین سرشار از کربوهیدرات و فیبر است که باعث ایجاد احساس سیری در طول روز می‌شود و خوردن آن در سحر توصیه می‌شود.

کلسیم

شیر و محصولات لبنی کم چرب حاوی مقدار زیادی کلسیم هستند و استخوان‌ها را قوی می‌کنند. بهتر است در هنگام سحر از نوشیدنی‌های حاوی لبنیات مانند شیر پسته، شیر عسل، میلک شیک و… به عنوان دسر استفاده شود.

شیرینی‌ها

مصرف شیرینی‌های سبک در هنگام سحر می‌توانند احساس سیری را در طول روز برای بدن فراهم کنند و با تامین انرژی و قند مورد نیاز، از احساس خستگی در طول روز جلوگیری نمایند. خرما و کشمش حاوی قند، فیبر و مواد مغذی بوده و به علت انرژی زیادی که دارند مصرف آن به هنگام سحر بسیار توصیه شده است. نقطه مقابل آن انواع شیرینی‌ها مانند کیک، بیسکویت، شکلات و… است که باید از خوردن آن‌ها در سحر اجتناب کرد، چرا که اینگونه شیرینی‌ها باعث می‌شوند کربوهیدرات‌های تولید شده در بدن بسیار سریع بسوزند و احساس گرسنگی در فرد ایجاد شود. شیرینی هایی مانند ترافل خرما، حلوای خرما و رنگینک از جمله شیرینی‌های مناسب برای سحری هستند که بهتر است بعد از صرف یک غذای سبک به عنوان دسر استفاده شوند.

یک نکته مهم درباره سحری خوردن

با توجه به آنچه ذکر شد، غذا‌های مناسب سحری علاوه بر اینکه از نظر ارزش غذایی کامل و مقوی هستند، باید سبک، کم حجم و کم چربی نیز باشند. پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی‌کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی به معده و دستگاه گوارش وارد می‌کند که سبب بروز علائمی نظیر سوء هاضمه، درد و نفخ معده می‌گردد.

گردآوری: تغذیه سالم

منبع: ستاره

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *