خانه > زناشویی > بارداری و زایمان > زایمان طبیعی بدون درد با گاز انتونکس

زایمان طبیعی بدون درد با گاز انتونکس

زایمان بدون درد با گاز انتونکس چگونه است ؟

با توجه به توصیه پزشکان برای انجام زایمان به صورت طبیعی اما متاسفانه آمار سزارین در ایران بسیار بالاست . یکی از دلایل خانم های باردار برای اینکه زایمان سزارین را به طبیعی ترجیح می دهند ترس از درد زایمان طبیعی است .

زایمان طبیعی بدون درد با گاز انتونکس یک روش برای کاهش درد زایمان است که در بسیاری از بیمارستان ها از آن استفاده می شود . در این مطلب از حیاط خلوت با زایمان طبیعی با گاز انتونکس و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا می شوید.
زایمان بدون درد با گاز انتونکس
زایمان طبیعی بدون درد
در سال ۱۸۸۱ یک پزشک لهستانی که در روسیه کار می‌کرد مطالعاتی بر روی گاز نایتروس اکساید (N2O) با غلظت ۸۰ درصد را شروع نمود و نشان داد که استفاده از این گاز در کاهش درد و یا بی‌دردی، روش موثر و بی‌خطری است. در سال ۱۹۶۳ پزشکان انگلیسی مخلوط گازی از نایتروس اکساید و اکسیژن به نسبت مساوی تهیه کردند و نام آن را گاز آنتونکس نهادند و در انجام زایمان طبیعی به روش بی‌درد مورد استفاده قرار دادند.
از همان ابتدای تولید، آنتونکس به ایران نیز راه یافت و دکتر جهانشاه صالح متخصص زنان و زایمان در بیمارستان مادر تهران جهت زایمان (سال ۱۳۳۹) از آن استفاده می‌کرد. امروزه این گاز در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس، آفریقای جنوبی، استرالیا و ایران تولید می‌شود.
زایمان طبیعی بدون درد با گاز انتونکس / زایمان طبیعی بدون درد با گاز چگونه است
گاز آنتونکس (Entonox ) در یک سیلندر قرار دارد که پس از عبور از یک مانومتر فشار شکن که روی سر سیلندر نصب شده است وارد یک شیلنگ شده و پس از آن وارد یک دریچه وابسته به مصرف می‌شود و از آنجا وارد ماسک می‌گردد. شما زائوی عزیز باید ماسک را محکم به صورت خود بچسبانید به گونه‌ای که هوای اتاق از کناره‌های ماسک وارد نشود.بینی و دهان باید کاملاً در داخل ماسک قرار گیرد. بلافاصله هنگام شروع درد شما باید از داخل ماسک نفس عمیق و آهسته بکشید و این تنفس را تا چندین ثانیه پس از اتمام درد ادامه دهید.معمولا شما خودتان فواصل انقباضات رحم و دردهای خود را پس از مدتی کاملا به خاطر می‌سپارید و می‌توانید حدس بزنید که درد، حدوداً چند ثانیه دیگر شروع می‌شود، بنابراین اگر بتوانید تا نیمه راه شروع درد بعدی تنفس از ماسک را ادامه دهید بی‌دردی بهتری حاصل می‌شود.
نکته ۱
بهتر است ماسک توسط یک نفر غیر از خود زائو برای او گرفته شود، زیرا اولاً اگر ماسک شل گرفته شود، هوای اتاق با گاز داخل ماسک مخلوط می‌شود و در نتیجه اثر ضد دردی آن کاهش می‌یابد. ثانیا چون زائو حین زایمان خسته، بی‌حال و بی‌حوصله می‌شود بهتر است عمل گرفتن ماسک توسط شخص دیگری انجام گیرد.
نکته ۲

تنفس شما زائوی عزیز در درون ماسک نباید تند و سطحی باشد بلکه باید عمیق و آهسته انجام گردد. در فواصلی که درد وجود ندارد بهتر است از داخل ماسک نفس نکشید تا هوشیاریتان کاهش نیابد، زیرا باید ارتباط کلامی همواره با زائو حفظ شود.

ماسک به گونه‌ای ساخته شده که هم عمل دم و هم عمل بازدم در آن امکانپذیر است، بنابراین شما می‌توانید در درون ماسک از بینی دم و از دهان بازدم را انجام دهید. در فاز دوم زایمان قبل از هر زور زدن باید دو یا سه تنفس عمیق از داخل ماسک انجام دهید.

آیا زایمان با گاز انتونکس برای مادر و جنین خطری ندارد؟

آنتونکس گاز بی خطر و ایمنی است زیرا:

الف) روی هوشیاری مادر اثری ندارد.

ب) روی قدرت انقباض رحم اثری ندارد.

ج) موجب شلی رحم یا طولانی شدن زایمان نمی‌شود.

د) روی سیستم قلبی- عروقی مادر اثری ندارد.

ه) منجر به کاهش اکسیژن در خون جنین یا نوزاد نمی‌شود.

شایع‌ترین عوارض گزارش شده در مصرف آنتونکس عبارتند از:

خشکی دهان:
برای پیشگیری از بروز آن بهتر است زائو در حالی که زبان را به پشت دندان‌های پیشین بالایی چسبانده است نفس بکشد تا گاز به جای عبور از دهان و خشک کردن آن از بینی عبور نماید.
سرگیجه یا احساس منگی:
دومین عارضه شایع آنتونکس بعد از خشکی دهان می‌باشد که با قطع استفاده از گاز ظرف چند ثانیه این حالت برطرف می‌شود.
تاری دید:
که آن هم گذرا است و فقط هنگام استنشاق گاز روی می‌دهد و با قطع آن برطرف می‌شود.
مزایای زایمان بدون درد با گاز

از مزایای استفاده ازاین روش، بی‌دردی مطلوب همراه باآرامش عمیق و رضایتمندی مادراست با استفاده ازاینروش زایمان در کمال آرامش و راحتی وباکمترین درد انجام می‌شود ومادر می‌تواند زایمان خود راببیند وبلافاصله بعداز زایمان نوزاد خود رادرآغوش بگیرد وبه اوشیردهد تا مراحل آخر زایمان و خروج جفت کامل گردد. اینروش می‌‌تواند جایگزینی مناسب برای زایمان‌های معمولی که با دردشدید همراه هستند و نیزسزارین‌هاییکه بدون علت پزشکی انجام می‌شوند ودرصد بالایی رابه خود اختصاص داده اند،باشد.

انتونکس اثر سویی روی مادر و جنین نداشته و در امر زایمان اختلال ایجاد نمی کند. البته در بعضی افراد ممکن است درد کاملا” از بین نرود ولی قطعا” شدت آن به حد قابل تحملی کاهش می یابد.در یک روش دیگر میتوان با تزریق داروی مسکن از کمر ، درد را کاملا” از بین برد.

گردآوری: بخش بارداری و زایمان حیاط خلوت

منبع:niniban.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …