خانه > اسرار خانه داری > آموزش درست کردن سبزه عید با خاکشیر+ تهیه سبزه روی کوزه

آموزش درست کردن سبزه عید با خاکشیر+ تهیه سبزه روی کوزه

همه ساله با نزدیک شدن به سال نو و عید نوروز خانواده ها به فکر درست کردن سبزه سفره هفت سین می افتند. رسمی زیبا که از قدیم در فرهنگ ایرانی ها وجود داشته است. تا چند سال پیش اکثر خانواده ها از گندم برای درست کردن سبزه نوروز خود استفاده می کردند اما چند سالی است با توجه به موضوع اسراف بسیار زیاد در مصرف گندم خانواده ها به فکر استفاده از دانه های دیگر برای تهیه سبزه هفت سین خود افتاده اند. پیشنهاد ما تهیه سبزه عید با خاکشیر برای سفره هفت سین می‌باشد.

آموزش درست کردن سبزه عید با خاکشیر+ تهیه سبزه روی کوزه

در ادامه این مطلب از حیاط خلوت با روش درست کردن سبزه عید با خاک شیر آشنا خواهید شد.

درست کردن سبزه با خاکشیر یکی از ایده‌های جالب برای سفره هفت سین است. این سبزه علاوه بر زیبایی که دارد خیلی سریع و در مدت زمان کوتاهی سبز می‌شود و در نتیجه برای کسانی که در روزهای آخر اقدام به تهیه سبزه می‌نمایند، می‌تواند بهترین انتخاب باشد. چرا که مدت زمان لازم برای کاشت سبزه با خاکشیر ۵ الی ۶ روز مانده به عید می باشد. بنابراین برای کسانی که به دلیل مشغله های پایان سال دیر به فکر تهیه سبزه عید افتادند گزینه ای بسیار مناسبی می باشد.

شیوه سبز نمودن سبزه عید با خاکشیر 
تهیه سبزه با خاکشیر به راحتی انجام می‌گیرد و می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف تهیه نمایید و با این سبزه‌های زیبا و متنوع زینت بخش سفره هفت سین خود باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف سبزه‌های تهیه شده با خاکشیر آشنا نماییم تا به انتخاب خود بهترین مدل و طرح سبزه عید را انتخاب نمایید.

درست کردن سبزه با خاکشیر روی کوزه سفالی
در این روش ابتدا بذر خاکشیر را به مدت یک شب خیس نمایید. کوزه سفالی مناسبی تهیه نموده و روی آن را با پارچه تنظیف یا جوراب زنانه نازک بپوشانید. جوراب را خیس نموده و بذرهای خاکشیر را که خوب لعاب داده‌اند با دست خیس روی کوزه سفالی بکشید. توجه کنید که تمام سطح کوزه به صورت یکدست با خاکشیر پوشانده شود. سپس کوزه را پر از آب نمایید. البته توجه داشته باشید که تا زمان سبز کردن خاکشیرها باید مرتب آن را با اسپری آب دهید.

آموزش درست کردن سبزه عید با خاکشیر+ تهیه سبزه روی کوزه

درست کردن سبزه با خاکشیر روی کلاه
در این روش نیز ابتدا خاکشیر را در آب خیسانده تا لعاب دهد. در این فاصله چند ساعته بهتر است سطح کار را آماده نمایید. در اینجا از کلاه استفاده شده است اما شما به دلخواه می‌توانید از سایر وسایل به عنوان ماکت برای سبزه با خاکشیر استفاده کنید و سبزه متفاوت و زیبایی داشته باشید.
ابتدا روی سطح مورد نظر را با لایه نازکی از پنبه بپوشانید، سپس پارچه تنظیف را روی پنبه‌ها قرار دهید و بعد از خیس نمودن آن بذرهای آماده شده را به صورت یکدست روی پارچه بکشید و برای نتیجه گیری بهتر، نایلونی را که چند حفره روی آن ایجاد نموده‌اید، روی کار بکشید فقط توجه داشته باشید که نایلون با خاکشیر ها برخورد نکند. این سبزه را نیز با اسپری و آبپاش آبیاری نمایید. بعد از گذشت دو یا سه روز که بذرهای خاکشیر سبز شدند، نایلون را برداشته و هر روز سبزه خود را آبیاری نمایید.

نکات مهم برای درست کردن سبزه هفت سین با خاکشیر

۱- مدت زمان سبز نمودن سبزه عید با خاکشیر پنج یا شش روز است. بنابراین می‌توانید آن را در روزهای آخر سال نیز تهیه نمایید.

۲- سعی کنید از خاکشیرهای تازه استفاده کنید تا سبزه شما یکدست و زیباتر شود و به طور کامل سبز گردد.

۳- خاکشیر اگر به مدت پنج یا شش ساعت در آب باشد لعاب می‌دهد و برای استفاده آماده می شود.

۴- برای خیساندن خاکشیر و نتیجه گیری بهتر به ازای بک پیمانه خاکشیر از پنج پیمانه آب استفاده کنید.

۵- بذر خاکشیر تقریبا با بذر شاهی مشابه است و نحوه سبز نمودن هر دو یکسان است.

سخن پایانی:

آیا این مطلب مورد توجه شما قرار گرفت؟ ایده های جالبی برای درست کردن سبزه عید با خاکشیر می شناسید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید

گردآوری: حیاط خلوت

منبع: ستاره

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *