خانه > مجله سلامت > آیا برای دندان عصب کشی شده حتما روکش نیاز است؟

آیا برای دندان عصب کشی شده حتما روکش نیاز است؟

به گزارش حیاط خلوت طی سال های گذشته مراجعه به دندان پزشکی جزو امور جاری مردم شده است. مراجعه به دندانپزشکی به طور منظم برای چکاب دندان باعث جلوگیری از خرابی دندان ها خواهد شد اما مشکل بزرگ زمانی است که صحبت از هزینه های دندان پزشکی می شود.

این هزینه ها طبق تعرفه سال ۱۳۹۶ به شرح زیر می باشد:

۱- پر کردن هر دندان : قیمت از ۱۰۰٫۰۰۰ تا ۱۸۰٫۰۰۰ تومان (با توجه به سطحی یا عمقی بودن دندان)

۲- ترمیم ریشه یا همان عصب کشی: قیمت از ۱۵۰٫۰۰۰ تومان تا ۵۰۰٫۰۰۰ تومان (با توجه به تعداد کانال های هر دندان)

۳- روکش یا کرون: قیمت از ۴۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۷۰۰٫۰۰۰ تومان با توجه به انصاف پزشک

۴- جرم گیری: از رایگان تا ۸۰٫۰۰۰ تومان با توجه به انصاف پزشک

۵- کندن دندان: از ۵۰٫۰۰۰ تومان تا ۱۰۰٫۰۰۰ تومان

۶- جراجی لثه: قیمت بستگی به نوع جراحی

همان طور که متوجه شدید روکش کردن دندان یکی از پر هزینه ترین امور مربوط به دندان پزشکی است. که معمولا پزشکان بعد از عصب کشی دندان آن را به مراجعه کننده توصیه می کنند که جمع این هزینه برای بیماری قطعا بالا خواهد بود.

آیا برای دندان عصب کشی شده حتما روکش نیاز است؟

اما آیا واقعا روکش دندان بعد از عصب کشی یا همان ترمیم ریشه های دندان لازم است.

برای پاسخ به این سوال می توانید در ادامه صحبت های دکتر مرسلی متخصص دندان پزشکی را بخوانید:

از سؤالات بسیار رایجی که مراجعین ما بیشتر مواقع از ما می‌پرسند این است که آیا دندانی که ما برایشان درمان ریشه می‌کنیم حتماً باید روکش بشود یا نه. البته به عنوان یک متخصص درمان ریشه نوعی ما افرادی هستیم که معمولاً روکش و حتی پرکردن دائمی دندان را انجام نمی‌دهیم. ولی نیاز است که به این سؤال مراجعین خود پاسخ صحیح و درستی بدهیم. برای اینکه جواب سؤال را به طور کامل پاسخ دهم، ابتدا به ذکر مواردی در مورد روکش و بعد درمان ریشه می‌پردازم.

آیا همهٔ دندان‌های عصب کشی شده باید روکش شوند؟

پاسخ به این سؤال خیر است. مواردی هستند که حجم پوسیدگی که به پالپ (عصب) رسیده است به میزانی است که با پر کردن قابل بازسازی است و نیاز به روکش (کراون)ندارد. البته این موارد در مقایسه با موارد نیازمند کراون در تجربه‌ای که در بیماران در  ایران داریم کمتر هستند. چرا که اغلب مراجعین ما پوسیدگی‌های وسیع دارند که مدت‌ها درمان آن‌ها به تأخیر افتاده است و بالطبع بعد از درمان ریشه نیاز به روکش پیدا می‌کنند.

به علاوه گاهی نیاز به عصب کشی به دلیل پوسیدگی نیست و مثلاً در اثر صدمات ضربه‌ای وارد شده به دندان‌هاست. در این موارد هم وقتی که شکستگی دندان اتفاق نیفتاده باشد یا مشکوک به ترک خوردن دندان نباشیم ممکن است که نیاز به درمان کراون نداشته باشیم.

بریج یا روکش پل دندانی

بریج یا روکش پل دندانی

چه کسی تشخیص می‌دهد که دندان نیاز به روکش دارد یا نه؟

کسی که دندان را قرار است پرکند، شاید بهترین فردی باشد که در مورد نیاز به کراون (روکش) آن می‌تواند نظر بدهد. البته در ابتدای کار درمان ریشه، ما وظیفه داریم که احتمال یا قطعی بودن نیاز به روکش را با بیمار مطرح کنیم. ولی اگر مراجعین ما نیاز به نظر تخصصی داشته باشند، متخصص‌های پروتز دندانی و متخصصان ترمیم، از جمله افرادی هستند که در این درمان‌ها خبره و صاحب نظرند و تصمیم آن‌ها برای سایر رشته‌های دندان‌پزشکی حجت است. اگر به هر دلیلی در مورد پر شدن یا روکش دندان با شبهه‌ای مواجه شدیم، با روش‌های مختلف از جمله مشاوره با همکاران صاحب‌نظر مشاوره می‌گیریم.

آیا روکش به دندان آسیب می‌زند؟

پاسخ این سؤال البته تقریباً درمجموع پاراگراف‌های بالا به‌ نوعی داده‌شده است. این درمان به دندان‌ها نه‌تنها آسیب نمی‌زند، بلکه در مواردی که نیاز به آن هست باعث عمر بیشتر دندان‌های ما می‌شود. به‌ علاوه روکش‌ها از مهم‌ترین درمان‌هایی که اهداف زیبایی را هم تأمین می‌کنند به حساب می‌آیند. شما ممکن است به افرادی برخورد کرده باشید که از روکش‌هایشان گله و شکایت دارند و نسبت به این درمان نظر منفی دارند. ولی حقیقت این است که این درمان  با انتخاب درست و اجرای درست که بالطبع توسط یک دندان‌پزشک خبره و متخصص در کارش قابل ارائه است، درمانی رضایت‌بخش و با عمر طولانی خواهد بود.

روکش چه کمکی به حفظ دندان می‌کند؟

در دندان‌هایی که تخریب شده‌اند و با پر کردگی‌ های وسیع پر می‌شوند، نیروها به نسج دندان و پر کردگی همزمان وارد می‌شوند. به مرور زمان ممکن است که به دلیل به هرحال پرکردگی از جنس خود دندان نیست، در اثر این نیروها که در طول زمان با شدت‌های مختلف و در جهت مختلف وارد می‌شوند، شکستن قسمتی از پرکردگی، قسمتی از دندان یا ایجاد نشتی و پوسیدگی در حد فاصل پر کردگی و نسج دندان اتفاق بیفتد. این قضیه در پرکردگی‌های خیلی وسیع، قابل پیش بینی‌ تر است.

روکش(کراون) می‌تواند با ایجاد یک سطح همگن، تماس مناسب با دندان‌های مجاور و با پخش متعادل نیروها در واحد سطح، عمر دندان درمان شده را بیشتر کند. به این ترتیب دندان‌هایی که بر اساس نیاز روکش می‌شوند، عمرشان از دندان‌های با پر کردگی وسیع که روکش نمی‌شوند خیلی بیشتر است.

بالطبع این نکته در مورد دندان‌های سالم صدق نمی‌کند و کراون(روکش) کردن دندان سالم نه‌تنها عمر آن‌را افزایش نمی‌دهد، بلکه به دلیل تراشی که برای قرار گیری کراون روی دندان‌سالم اتفاق می‌افتد، به هرحال آسیب هم وارد می‌کند.

چرا دندان‌ها نیاز به عصب کشی پیدا می‌کنند؟

تقریباً در اکثر موارد دلیلی که دندان‌ها نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) پیدا می‌کنند، پوسیدگی است. در پوسیدگی بافت دندان دچار فساد می‌شود و از بین می‌رود. معمولاً حجم زیادی از پوسیدگی باید باشد تا پالپ (به اصطلاح عامه همان عصب!) دندان درگیر شود و نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) پیدا کند.

پس وقتی که دندانی به دلیل پوسیدگی به درمان ریشه نیاز پیدا می‌کند و عصب‌کشی می‌شود، معمولاً حجم زیادی از آن به دلیل پوسیدگی از دست رفته است. بعد از بازسازی این حجم با پرکردگی به دلایلی که بالا اشاره شد، بهتر است که دندان زیر روکش برود تا عمر و دوام آن افزایش پیدا کند.

عصب کشی دندان ها را ضعیف نمی کند و باعث نمی شود که به کراون نیاز پیدا کنند.پوسیدگی در واقع دندان ها را ضعیف و نیازمند عصب کشی می کند.برای اطلاعات بیشتر در مورد رابطه ی ضعیف شدن دندان و درمان ریشه(عصب کشی) اینجا را بخوانید.

 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *