خانه > مذهبی > احکام دینی > احکام روزه های حرام و مکروه از نظر آیت الله سیستانی

احکام روزه های حرام و مکروه از نظر آیت الله سیستانی

احکام روزه های حرام و مکروه از نظر آیت الله سیستانی

نظر  آیت الله سیستانی درباره روزه های حرام و مکروه

– روزه عید فطر و قربان حرام است و نیز روزى را که انسان نمى‏داند آخر شعبان است یا اول رمضان، اگر به نیّت اول رمضان روزه بگیرد، حرام مى‏باشد.

– اگر روزه مستحبى زن با حق استمتاع شوهر منافات داشته باشد حرام است، و همچنین روزه‏اى که واجب است ولى روز معینى ندارد مانند نذر غیر معین، و در این صورت ـ بنابر احتیاط واجب ـ روزه باطل است و از نذر کفایت نمى‏کند، و همچنین است ـ بنابر احتیاط واجب ـ اگر شوهر او را از گرفتن روزه مستحبى یا واجب غیر معین نهى نماید، اگر چه با حق او منافات نداشته باشد و احتیاط مستحب آن است که بدون اجازه او روزه مستحبى نگیرد.

– روزه مستحبى اولاد، اگر اسباب اذیت ـ ناشى از شفقت ـ پدر و مادر شود حرام است.

– اگر فرزند بدون اجازه پدر یا مادر روزه مستحبى بگیرد، و در بین روز پدر یا مادر او را نهى کند، چنانچه مخالفت او موجب اذیتش که ناشى از شفقت اوست باشد باید افطار نماید.

– کسى که مى‏داند روزه براى او ضرر قابل توجهى ندارد، اگر چه دکتر بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد، و کسى که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر قابل توجهى دارد، اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد، واجب نیست روزه بگیرد.

– اگر انسان یقین یا اطمینان داشته باشد که روزه برایش ضرر قابل توجهى دارد، یا آن را احتمال بدهد، و از آن احتمال ترس براى او پیدا شود، چنانچه احتمال او در نظر عقلا بجا باشد، واجب نیست روزه بگیرد، بلکه اگر آن ضرر موجب هلاکت یا نقص عضو شود روزه حرام است، و در غیر این صورت اگر رجاءً روزه بگیرد و بعد معلوم شود ضرر قابل توجهى نداشته، روزه‏اش صحیح است.

– کسى که عقیده‏اش این است که روزه براى او ضرر ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از مغرب بفهمد روزه براى او ضرر قابل توجهى داشته ـ بنابر احتیاط واجب ـ باید قضاى آن را بجا آورد.

– غیر از روزه‏هائى که گفته شد، روزه‏هاى حرام دیگرى هم هست که در کتابهاى مفصّل گفته شده است.

– روزه روز عاشورا و روزى که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان مکروه است.

 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

التماس دعا | جملات التماس دعا در ماه رمضان

اس ام اس التماس دعا در ماه رمضان در میان مردم متعارف و مرسوم است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *