خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > بهترین روش برای درمان سرفه

بهترین روش برای درمان سرفه

سرفخ یکی از مشکلاتی است که معمولا در این فصل سال و سرمای زمستان خیلی ها رو کلافه می کند.
سرفه حالت ها و شدت های مختلفی دارد که در این مطلب از حیاط خلوت با انواع سرفه و روش های درمان آن بیشتر آشنا می شوید .
درمان سرفه
به چه نوع سرفه‌ای مبتلا هستید؟
سرفه، نوعی واکنش محافظتی است که بدن را وادار می‌کند تا عناصر و ترکیبات مزاحم و اضافی را از مسیر تنفسی خارج سازد. به‌طور کلی، دو نوع سرفه وجود دارد: سرفه خلط‌دار و سرفه خشک. سرفه خلط‌دار به علت تجمع مخاط اضافی در ریه‌ها شکل می‌گیرد و سرفه خشک نیز به علت ملتهب شدن مسیر تنفسی فوقانی و گلو ایجاد می‌شود.
چطور سرفه خلط‌دار را برطرف کنیم؟
سرفه خلط‌دار زمانی به‌وجود می‌آید که مخاط در مسیر تنفسی اختلال ایجاد کند و بدن در این حالت از واکنش سرفه برای برطرف کردن این مشکل کمک می‌گیرد. استفاده از داروهای سرفه که عمدتا با عنوان اکسپکتورانت شناخته می‌شوند به بدن کمک می‌کند تا مخاط اضافی را تجزیه کند و حالت شُل‌تر و رقیق‌تری به آن‌ها بدهد. همین روند است که خارج‌سازی مخاط اضافی را از طریق سرفه راحت‌تر می‌سازد و خطر تجمع مخاط اضافی در ریه‌ها را کاهش می‌دهد. داروهای سرفه معمولا حاوی گایافنسین، ایپکاکوانا و انواع ترکیبات دیگر هستند. مصرف این داروها با مقدار کمی آب ولرم باعث می‌شود که مخاط اضافی درون بدن سریع‌تر رقیق و دفع شود.
چطور سرفه خشک را برطرف کنیم؟
سرفه خشک معمولا هیچ مخاط یا خلطی تولید نمی‌کند و عمدتا هم با احساس خارش در پشت گلو شروع می‌شود. سرفه‌های خشک می‌توانند احساس درد و ناراحتی را در گلو به‌وجود بیاورند و احساس خستگی غیرعادی در شما ایجاد کنند. این اتفاق خصوصا زمانی نمایان می‌شود که خواب شما به علت همین سرفه‌ها کم شده باشد. سرفه خشک در بعضی از موارد می‌تواند به علت ترشحات پشت حلقی ایجاد شود. در این حالت، فرد بیمار در ساعات خواب شبانه و اوقاتی که دراز می‌کشد، سرفه خشک را با شدت بیشتری تجربه می‌کند. سرفه خشک با استفاده از داروهای ضدسرفه مانند فولوکودین یا دکسترومتورفان قابل درمان است. این داروها روی مرکز سرفه در مغز فعالیت می‌کنند تا بتوانند واکنش سرفه را از طریق مغز کاهش بدهند.
سرفه را چطور درمان کنیم؟
مطالعات اخیر نشان داده‌اند که برای شروع درمان سرفه، ضرورتی ندارد که حتما نوع سرفه را تعیین کنیم. استفاده از شربت سرفه یا قرص‌های مکیدنی ضدسرفه، دو گزینه مناسب هستند که پوشش مناسبی روی گلو ایجاد می‌کنند و درنتیجه اثرات آرامش‌بخشی دارند. ترفندهای زیر هم برای تسکین سرفه مفید هستند:
نوشیدن مایعات به مقدار زیاد؛ نوشیدنی‌های گرم با استفاده از لیمو و عسل می‌توانند تسکین‌دهنده باشند.
استراحت زیاد؛ بدن برای مقابله با ویروس‌های سرفه‌زا به انرژی زیادی نیاز دارد.
غرغره کردن آب‌نمک؛ این ترفند، باکتری‌ها و ویروس‌های جمع‌شده در پشت گلو را پاک‌سازی می‌کند.
مصرف مکمل برای تقویت سیستم ایمنی؛ مکمل‌های زینک و ویتامین C از این نظر واقعا موثر هستند.

منبع:salamatism.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

بهترین راه های درمان عفونت ادراری در کودکان

راه های درمان عفونت ادراری در کودکان برای درمان عفونت ادراری چی خوبه ؟ یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *