خانه > بیوگرافی > بیوگرافی و عکس های “نادر مشایخی” آهنگسار+عکس همسر نادر مشایخی

بیوگرافی و عکس های “نادر مشایخی” آهنگسار+عکس همسر نادر مشایخی

نادر مشایخی آهنگسار برجسته و رهبر ارکستر مهمان امشب خندوانه با اجرای رامبد جوان خواهد بود. به همین بهانه در این مطلب از حیاط خلوت بیوگرافی و عکس های نادر مشایخی را خواهید خواند.

بیوگرافی و عکس های “نادر مشایخی” آهنگسار و رهبر ارکستر؛ مهمان امشب خندوانه

نادر مشایخی در تاریخ ۵ آذر ۱۳۳۷ در تهران متولد شد. وی آهنگساز و رهبر ارکستر و فرزند بازیگر قدیمی تئاتر و سینما، جمشید مشایخی است.

پدر نادر جمشیدی جمشید مشایخی و مادرش گیتی افروز رئوفی است و یک برادر به نام سام و یک خواهر به نام نازنین مشایخی دارد که در آمریکا معلم است.

بیوگرافی و عکس های "نادر مشایخی" آهنگسار و رهبر ارکستر

زندگی نامه نادر مشایخی آهنگسار و رهبر ارکستر

نادر مشایخی پس از پایان تحصیلات ابتدایی در تهران، به هنرستان عالی موسیقی راه یافت و پس از گذراندن دوران هنرستان، تحصیلات خود را در دانشگاه موسیقی وین در اتریش و در رشتهٔ آهنگسازی، رهبری و موسیقی الکترونیک ادامه داد و با درجهٔ ممتاز فارغ‌التحصیل شد.

مشایخی در سال ۲۰۰۱ «آنسامبل وین ۲۰۰۱» را تشکیل داد و از همان سال‌ها رهبری گروه‌هایی چون وین ۲۰۰۱ و کاپلا کوندورتا و همکاری با هنرمندانی چون هانا شیگولا را آغاز کرد.

از دیگر فعالیت‌های این آهنگساز شرکت در جشنواره‌های موسیقی در اروپا، آمریکا و آسیا، رهبری ارکستر سمفونیک تهران و اجرای کنسرت با این ارکستر در اتریش (دو بار) و آلمان، تدریس در دانشگاه تهران، دانشکدهٔ موسیقی دانشگاه هنر، دانشکدهٔ صدا و سیما و کنسرواتوار تهران اشاره کرد.

نادر مشایخی آهنگسار و رهبر ارکستر

تصاویر نادر مشایخی آهنگسار و رهبر ارکستر

نادر مشایخی فرزند جمشید مشایخی پس از آنکه علی رهبری ارکستر سمفونیک تهران را در تابستان ۱۳۸۴ رها کرد، رهبری این ارکستر را عهده‌دار شد و چندی بعد در کنسرتی با حضور سفیر جمهوری اسلامی در برلین، ارکستر را در جشنوارهٔ ازنابروک (آلمان) رهبری کرد.

در میان تجربه‌های نادر مشایخی در زمینهٔ آهنگسازی می‌توان به ساخت ۹۶ قطعه برای سُلو، موسیقی مجلسی، موسیقی ارکستری و اپرا، ساختسمفونی فیه ما فیه (سه اثر)، اپرای ملکوت، قطعهٔ ارکستریِ پشیمانی کنتیمنتو، مجموعهٔ تولدی دیگر (روی ترجمهٔ آلمانی اشعار فروغ فرخزاد)، اجرای پروژه‌های موسیقی تلفیقی اصیل ایرانی در همکاری با هنرمندانی چون حسین علیزاده و هوشنگ ظریف (فستیوال سالزبورگ) و ساختسمفونی مولانا برای صدا و سیما اشاره کرد. وی همچنین در پی کشف کیفیت موسیقایی متفاوتی در کارهای عالیم قاسمف، آثاری را با این هنرمند آذری و دخترش «فرغانه قاسمف» اجرا کرده‌است.

عکس نادر مشایخی آهنگسار و رهبر ارکستر

نادر مشایخی آهنگسار و رهبر ارکستر

مشایخی، پس از اینکه از رهبری ارکستر سمفونیک تهران در سال ۱۳۸۶ کنار گذاشته شد (یا کناره‌گیری کرد) (منوچهر صهبایی رهبری ارکستر سمفونیک تهران را عهده‌دار شد)، به شکل‌دهی ارکستر مجلسی و فیلارمونیک تهران پرداخت.

فرانک شفر، فیلمساز هلندی، فیلمی مستند از زندگی نادر مشایخی ساخته‌است.

در سال ۱۳۸۵ در فستیوال موسیقی وین – یکی از معتبرترین فستیوال‌های موسیقی – از نادر مشایخی تقدیر شد. در این مراسم که با نمایش اجرای دو اثر از جان کیج (قطعه ۴ و ۷) در تهران و اثری از مشایخی با عنوان “استخوان ایشانگو” در قالب فیلم مستند شفر همراه بود، وی دربارهٔ مشایخی گفت: “در بیست سال گذشته بهترین اجرای آثار کیج را در تهران شنیدم. فیلم‌های من بعد از آشنایی با نادر مشایخی با یک تحول روبرو شده است و در حال حاضر ترجیح می‌دهم موسیقی ایشان را بشنوم.

مشایخی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۰ خورشیدی به تهران بازگشت و در اردیبهشت سال ۱۳۹۱، آثاری از «جان کیج» را با دانشجویان موسیقی در «شهر کتاب ابن سینا» اجرا کرد که می‌توان آن را آغاز مجدد اجراهای منحصر به فرد «کیج» توسط او در تهران دانست.

نادر مشایخی از سال ۱۳۹۳ به عنوان رهبر ارکستر شهر تهران برگزیده شد و به اجرای کنسرتهای متعدد پرداخت وی از سال ۹۲ تا به حال به تدریس رهبری ارکستر و آهنگسازی و تاریخ موسیقی و … در آموزشگاه موسیقی محمد اسماعیلی مشغول است.

نادر مشایخی و همسرش در کنار جمشید مشایخی

نادر مشایخی و همسرش در کنار جمشید مشایخی

اولین تجربه آهنگسازی فیلم نادر مشایخی برای فیلم جدید مهدی نادری

در سال ۱۳۹۴ فیلم “افسانه شکارچیان گرگ” کاری از مهدی نادری با روایتی اسطوره‌ای و افسانه‌ای به تصویر کشیده شده است،که مشایخی اهنگسازی ان را بر عهده داشت. «افسانه شکارچیان گرگ»دومین فیلم بلند مهدی نادری پس از فیلم«بدرود بغداد» محسوب می شود.

نادر مشایخی، آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر نام‌آشنای ایرانی، سال‌هاست در جشنواره‌های موسیقی در اروپا، آمریکا و آسیا افتخارات بسیاری کسب کرده و رهبریارکستر سمفونیک تهران را برای مدتی عهده‌دار بوده است.متد نادر مشایخی در در دانشگاههای اتریش و مدارس موسیقی جهان تدریس می شود. از این منظر نادر مشایخی حائز اعتبار جهانی و تأثیرهمیشگی در کُتُب و مِتُدهای درسی دنیای موسیقی است

در مورد زندگی و آثارِ او تابه حال، چندین فیلم و کتاب تهیه شده‌اند، از جمله.

ارکستر فیل‌هارمونی جوانِ تهران، بودن و نبودن، گذران، پریشانی و کتاب‌های نادر مشایخی که در بارنز و نوبل ارائه شده‌اند. همچنین باید گفت آثار او در پخش زمان ـ وین، برلین بچاپ رسیده‌اند.

جشن تولد جمشید مشایخی و پسرش نادر مشایخی

جشن تولد جمشید مشایخی و پسرش نادر مشایخی

ماجرای هدیه برانکو سرمربی پرسپولیس به نادر جمشیدی

نادر مشایخی فرزند جمشید مشایخی و رهبر ارکستر سمفونیک وین در تمرین پرسپولیس حضور یافت و پیراهن شماره ۱۰ این تیم را به یادگار از برانکو هدیه گرفت.

هدیه برانکو سرمربی پرسپولیس به نادر مشایخی

هدیه برانکو سرمربی پرسپولیس به نادر مشایخی

نادر مشایخی مهمان خندوانه

نادر مشایخی آهنگسار برجسته و رهبر ارکستر مهمان امشب خندوانه با اجرای رامبد جوان خواهد بود. ۱۰ مرداد ۱۳۹۶

نادر مشایخی مهمان خندوانه

نادر مشایخی مهمان خندوانه

جمشید مشایخی و نوه اش صحرا

جمشید مشایخی و نوه اش صحرا

گردآوری: حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *