خانه > دنیای مد و فشن > مد و مدگرایی > عطر نیکی > تاریخچه پیدایش و توسعه روایح چرمی

تاریخچه پیدایش و توسعه روایح چرمی

همه چیز درباره روایح چرمی دنیای عطر

برخی مواد خاصیت عجیب هنرگونه دارند که به صورت های مختلف قابل توسعه و تصور هستند

انگار شعری درون خود دارند که هر خواننده ترجمان خود را از آن می کند و با جسارت آن را در درون خود می سازد.

در ادامه سری مقالات گالری مجموعه شخصی عطر نیکی با ما همراه باشید تا درباره روایح چرمی اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین برجسته ترین روایح چرمی را به شما معرفی خواهیم کرد.

تاریخچه پیدایش و توسعه روایح چرمی

مصنوعات چرمی و بوی چرم آن یک ترکیب بسیار دلپذیر و یگانه است که خود سر دسته یک رسته بویایی بسیار مهم در پرفیومری ست.

داستان ورود چرم به دنیای پرفیومری به قرن ۱۶ باز می گردد. زمانی که دباغ ها سعی در افزودن روغن های برگرفته از مشک و گل ها و گیاهان دارای بوی مطبوع به پوست بز های کوهی در جهت ایجاد رایحه دلپذیر برای آن می کردند تا دستکش ها و کت های چرم بسیار با کیفیت را تولید کنند. این بود که بوی خود چرم نیز مورد توجه قرار گرفت و کم کم به  عنوان رایحه مجزا در نظر گرفته شد.

ایتالیا و خانواده مدیچی

رد پای خانواده معروف مدیچی در ایتالیا به عنوان پیشروان ساخت پرفیوم در دنیای پرفیومری و در جهان همواره دیده می شود. بخصوص خانم کاترین دی مدیچی (Catherine de medici)که سفیر عطر سازی از ایتالیا به اروپا بود و پرفیومر شخصی معروف ایشان رنه لفورنتین (Rene le Florentine) که در تخصیص روایح چرمی نیز بسیار اثر گذار بودند.

اسپانیا و خانواده عطار مورس

در اسپانیا نیز خانواده عطار مورس (moors) در ترکیبی زیبا روایح چرمی و جاسمین و مشک غنی سواحل جنوبی اسپانیا خلق کردند. مخلوق این داستان پو دی اسپن (peau de espagne) از برند پینود (Pinaud) است که در تمامی قرن هجدهم استفاده شد و به عنوان کاری موفق به قرن نوزدهم منتقل شد. کاری گلی ، حیوانی و به شدت مشکی و البته بسیار نزدیک به روایح پوست خانم ها در آن زمان .

در قرن بیستم  رد پای روایح چرمی اسپانیایی در کارهایی نظیر رسیپ (Recipe) از برند Roger and Gallet  و کار Santa Maria Novella دیده می شود. که شامل استراکس(styrax) ، ژرامیوم(geramium)، دانه تونکا(tonka bean) ،صدر(cedar) و وانیل(vanilla) بودند

جالب است بدانید که کار کلاسیک پو دی اسپن( peau de espagne) هنوز توسط دو برند ژواف ترامپر(geo.f trumper) و تروفیت هیل( truefit hill) تولید می شود.

نکته مهمی که بایستی بدان اشاره کنیم در باب روایح اسپنیش لدر( Spanish leather) این است که این روایح تجلی ادر ها و بو هایی است که در ابتدای بحث آمد که در تاریخ برای ایجاد بوی خوش در دباغی چرم استفاده می شد و نبایستی انتظار داشت که بوی چرمی داشته باشند و صرفا اطلاق این نام از جهت کاربرد، روی این روایح گذاشته شده اند

اولین کار رسمی leather fragrance در سال ۱۸۷۱ توسط کرید CREED برای پادشاه جورج سوم ساخته شدکه کاملا خط بویایی و رسته بوی چرمی  از کار های قبلی و قدیمی در این شاخه را به ارث برده بود و بسیار در معطر کردن دستکش های چرمی کاربرد داشت. رویال اینگلیش لدر Royal English Leather نام این کار بود

در دوران پادشاهی جورج ها در انگلستان کم کم مد این دستکش های چرمی با این روایح از بین رفت و خود پادشاه جورج سوم هم در پشتیبانی از روند پرفیومری جدید با استفاده کردن کار های جدید قدم برداشت و این باعث پایه گذاری در ترکیبات او دکلون(eau de cologne) شد و درآن  زمان اودکلون پا به عرصه وجود گذاشت و کاملا یونی سکس بود و مردان و زنان این کارها را می پسندیدند  و استفاده می کردند.

تحولی در دنیای عطر چرم با Cuir de russie

یک کار انقلابی در کار چرمی طی سال ۱۸۸۶ توسط آقای E.Rimmel به نام  Cuir de russie در کمپانی گرلن ساخته شد که خط جدیدی از بو های چرمی را رقم زد.

در طراحی زیبای این کار با L.T.PIVER تصویر رقص روسی یک سرباز با چکمه چرمی با یک زنی ست با چکمه چرمی که نشان از روح روایح چرمی در خود کار است.

چندین ورژن از این کار طراحی و ساخته شده که در همه آنها رایحه بیرچ از طریق استفاده از ترکیبات Isobutylene quinolone ایجاد شده است.

بیش از سی تنوع مختلف از cuir de russie توسط کارخانه های پرفیومری (perfumery house)    تا دهه ۱۹۵۰ ساخته شده است.

Tabac Blond توسط  caron  در سال ۱۹۱۹ با طراحی Ernest Daltroff  برای خانم ها که خود نیز روسی بود رایحه تنباکو و مشک را با چرم در این کار ترکیب کرد.

کار دیگر Chanel cuir de Russie در سال ۱۹۲۴ با طراحی ارنست بوژ که نمادی از علاقه مادام کوکو به پادشاه دیمیتری و مجموعه کارهای شخصی روسی خودش بود.

کارن caron کار دیگری به نام En Avion ساخت در سال ۱۹۲۹ که یک کار اعجاب انگیز چرمی بود

Lanvin scandal  در سال ۱۹۳۳ کار دیگریست  که به توصیف Guy Bobert از پرفیومر های مطرح ، استشمام گلی زیبا در یک کیف دستی چرمی را همزمان در این عطر دارید

Bandit by Piguet توسط Germaine Cellier نمونه کار دیگری از این رایحه است.

Cabochard by Gres در سال ۱۹۴۹ نمونه دیگری از این رایحه خاص است.

کار دیگری از لنوین به نام ریولتRivolt Lanvin است که البته Armand petijean موسس برند لانکومLancome در جواب تمجید نلوین از کار ، اینگونه نوشت: یک کوور دیگر( کنایه به شباهت این کار به کوورد روسی)

در ادامه همین مبحث کاری هست به نام kolnisch juchten از شهر کلن آلمان که می توان از آن به عنوان رایحه چرم روسی نام برد.

یک کار گلی چرمی موفق به نام Kelly Caleche by Hermes  مقدمه ای بر کار های گلی چرمی در عطر سازی شد. عطار آن jean Claude Ellenaنام داشت.

بعد از تمرکزی بر کار های برگرفته از کوود روسی اگر بخواهیم به اسپنیش لدر ابتدایی گریزی بزنیم که در حقیقت خواستگاه اصلی لدریک پرفیومری است  می توانیم از کاری تحت عنوان Kinze Ten توسط Vincent Roubert نام ببریم که در حقیقت خط مشی اسپنیش لدر را به دنبال داشت

در دهه های۲۰ تا ۶۰ میلادی همزمان با رکود اقتصادی در جهان ، خط تولید روایح چرمی در دنیای پرفیومری خود نمایی می کرد و به هیچ وجه از تاثیر گذاری آن در ساخت روایح کاسته نشد. و این حاکی از آن است که کلا دنیای پرفیوم در هر شرایطی طرفداران خود را دارد.

نکته جالب در اینجاست که بوهای چرمی در طی این سال ها حضور خود را در کارهای غیر کوود روسی کاملا نمایش می دهند و کاربرد دارند.در روایح چیپره وودی گلی chypre/woody/floral و همین طور روایح سیتروس فروتیcitrus/fruity  کاملا خط حرکتی چرمی دیده می شود.

کارهای پرفروش نظیر Miss Dior، Vol de nuit by Guerlainو chanel N.19 و  Eau de hermesو یا کار Jolie Madamme by Balmain نیز کاملا مصداق کارهای غیر چرمی هستند که رایحه چرم در آن ها دیده می شود.

روایح چرمی جدید نظیر Azure by Estee Lauder ، Yatagan by Caron و  Diorling by Dior ، Cabochard by Gress ، Belami by Hermes بعد ها ساخته و توسعه داده شدند.

بهترین عطر چرمی

به گفته بسیاری از پرفیومری ها بهترین کار عطری چرمی در حقیقت دوبلیس هرمس هست

اگر بخواهیم تمامی کارهایی با روایح چرمی را نام ببریم کاتالوگی قطور خواهد بود. اما در یک تقسیم بندی کلی و روشنگرایانه ذکر یک سری کارهای برجسته که امروزه در روایح چرمی تقسیم می شوند، می پردازیم.

عطرهای چرمی برجسته

The Spanish” musky، animalic

Cuir manresque by Lutens

Perfume dempire cuir ottoman

Mon Cuir by Roman Monegal

Bottega Veneta

The Russian “tar”:

Lone star memories by Tauer

Lalabo Pachouli 24

Grand Cuir by Perfumes Retro

The soft “suede”:

Daim blond by Lutens

Fleur de peau by Guerlain

Cuirelle by Roman Monegal

Tuscan leather by tomford

برخی از این کار ها بسیار کلاسیک  هستند و در بعضی بازی با روایح ،آن ها را متضاد و دلچسب نموده است.اگر چه این مجالی کوتاه در روایح چرمی بود ، امید است که روشن بخش راه کسانی باشد که در روایح چرمی به دنبال شناختی ریشه ای و توسعه آن به سوی حس روحی کاملی از این روایح هستند.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت کافی را برده باشید.

تیم تحریریه گالری مجموعه شخصی عطر نیکی در تلاش است تا با ارائه مقالات اختصاصی و جذاب در حوزه عطر و ادکلن دانش بویایی شما علاقه مندان به عطر را بیشتر کند.

مقالات اختصاصی ما در سایت حیاط خلوت به اشتراک گذارده می‌شوند باین امیدکه مفید فایده باشند .

صفحه اختصاصی گالری مجموعه شخصی عطر نیکی

همچنین با ارائه بروزترین عطرهای مردانه و زنانه در پیج اینستاگرام، فضایی جذاب برای طرفداران عطر اورجینال فراهم شده است.

برای مشاهده پیج اینستاگرام گالری مجموعه شخصی عطر نیکی روی لینک زیر کلیک کنید

اینستاگرام گالری مجموعه شخصی عطر نیکی

امکان ارتباطات در اینستا بطور مستقیم برقرار است و بطور شبانه روزی از طریق پیام و تلفنی پاسخگوی شما هستیم .

شما عزیزان میتوانید با بیان نقطه نظرات کارشناسی و نقاط ضعف و قوت گالری مجموعه شخصی عطر نیکی, ما را در ارائه خدمات بهتر یاری کنید.

خوش رایحه باشید ….

شیخ الاسلامی ( گالری مجموعه شخصی عطر نیکی )

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

با این ترفندهای ساده ۱۰ سال جوان‌تر خواهید شد!

با این ترفندهای ساده ۱۰ سال جوان‌تر خواهید شد! بدون عمل زیبایی و به راحتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *