خانه > اخبار ایران و جهان > اخبار اجتماعی > سیر تا پیاز ماجرای واردات ذرت آلوده به کشور

سیر تا پیاز ماجرای واردات ذرت آلوده به کشور

واردات ذرت آلوده به کشور حقیقت دارد ؟

ماجرای واردات ذرت آلوده به کشور چیست ؟ واردات ذرت آلوده به کشور خبری است که در فضای مجازی منتشر شده است. به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر ورود ذرت آلوده به کشور، سازمان ملی استاندارد ایران پس از گذشت بیش از دو ماه این موضوع را تکذیب کرد.

واردات ذرت آلوده به کشور حقیقت دارد ؟

بر اساس برخی از اخبار دو سالی است که ذرت آلوده از برزیل وارد ایران شده است و هنوز به‌دلایلی که مشخص نیست از بندر خارج نشده است. صاحب کالا بار‌ها وعده داده بود که این ذرت‌ها خارج خواهد شد، اما با وجود فشار برخی دستگاه‌ها هنوز این ذرت در بندر امام وجود دارد.

سازمان ملی استاندارد ایران پس از گذشت بیش از دو ماه این موضوع را تکذیب کرد. طبق اعلام این سازمان، تمام محموله ذرت ۳۵۰ هزار تنی وارد شده به کشور از نظر کیفی مشکلی نداشته و دارای استانداردهای لازم بوده است.

امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در مرداد ماه سال جاری در این مورد گفته بود: ۵۰۰ هزارتن میزان واردات ذرت آلوده به کشور است.
به گفته وی، عدم هماهنگی دستگاه های دولتی دلیل واردات ذرت آلوده است لذا وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت و مسئولان گمرک مکلف به ارایه اسناد شدند.

وی می گوید: با پیگیری انجام گرفته و با توجه به اسناد موجود متوجه شدیم که میزان ذرت ها ۵۰۰ هزار تن است که ۳۵۰ هزار تن وارد شده و مابقی در انبارها وجود دارد، لذا امروز از مسئولان گمرک خواسته شد تا گزارش مبسوطی به ما ارایه دهند. از این رو وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان نیز باید در نشست مربوط به بررسی این موضوع حضور پیدا کنند.

طی سال گذشته ۱۲۰ هزار تن محموله ذرت توسط ۱۷ شرکت از برزیل وارد کشور شده که اعلام شد آلوده به قارچ آفلاتوکسین هستند. در آن زمان نیز پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که حتی اگر این ذرت‌ها توسط دام استفاده شود اثرات سمی آنها در گوشت و شیر دام‌ها وجود خواهد داشت و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

پس از این واردات، رئیس جمهور به بحث واردات ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده به کشور وارد شد و دستور داد که این محموله‌ها ارجاع یا امحاء شوند.

آفلاتوکسین‌ها، سموم قارچی هستند که معمولاً ذرت، یا بادام زمینی و پسته را به راحتی آلوده می‌کنند، در حالی که گندم، جو و برنج به این قارچ‌ها معمولاً مقاوم تر هستند. آفلاتوکسین‌ها انسان را از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی آلوده می‌کنند و می‌توانند سرطان‌زا باشند.

واردات ذرت آلوده به کشور

ذرت‌های آلوده که بیش از ۲ هزار بار از سوی آزمایشگاه‌های سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفته به سم آفلاتوکسین (نوعی از قارچ سمی) آلوده است.

از آنجا که بندر امام یکی از مهم‌ترین بنادر کشور در واردات کالا‌های اساسی است و بیم آن می‌رود که ذرت‌های آلوده مشکلاتی را برای کالا‌های اساسی ایجاد کند،

سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۲ انبار به‌صورت مجزا و البته قرنطینه ذرت‌های آلوده را نگهداری می‌کند

و آن‌گونه که عنوان شده این انبار‌ها پلمب است و هیچ گونه خطری سایر کالا‌های اساسی موجود انبار‌های سازمان بنادر را تهدید نمی‌کند.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

رکورد تازه ایرانی‌ها در جهان که فکرش را هم نمی‌کردیم!

رکورد تازه ایرانی‌ها در جهان که فکرش را هم نمی‌کردیم! خواب، طبیعی‌ترین بخش زندگی است؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *