خانه > آشپزی و تغذیه > طرز تهیه گوشت گیاهی

طرز تهیه گوشت گیاهی

طرز تهیه گوشت گیاهی

طرز تهیۀ سیتان وگان (جایگزین گیاهی گوشت)

سیتان یک گوشت گندم است، که همان پروتئین گندم می باشد که از گندم گرفته شده و برای درست کردن یک گوشت جایگزین بکار می رود.

مواد لازم :

خمیر:

آرد گلوتن         ۵ فنجان

پودر سیر         ۳ قاشق سوپخوری

پودر پیاز           ۳ قاشق سوپخوری

ریحان خشک    ۲ قاشق سوپخوری

تاماری یا سس سویا     ۳/۱ فنجان

مایعات:

آب                 ۵ فنجان

اسانس دود مایع: ۱ قاشق چایخوری، اگر هم نبود اشکالی نداره و این تنها به طعم بهترش کمک می کند

عصاره:

تاماری یا سس سویا   ۱ فنجان

شیرۀ قند        ۳ قاشق سوپخوری (شربت ذرت)

آب                 حدود ۶ لیتر

قارچ، پیاز یا هر نوع سبزیجات دلخواه در حد لازم (فقط جهت طعم دار کردن سیتان)

طرز تهیه:

 

برای درست کردن مخلوط خشک: در ظرف بزرگی آرد گلوتن را ریخته و پودر سیر، پودر پیاز و پودر ریحان را به آن اضافه نموده، خوب مخلوط کرده تا به طور یکنواخت طعمش پخش شود، البته دقت کنید که آرد گلوتن وقتی با آب مخلوط شود بسیار چسبناک می شود، در نتیجه تا زمانی که لازم نیست با آب ترکیب نکنید. هر ادویه یا طعم دهنده ای که بخواهید می توانید در این مرحله اضافه کنید، سیتان ما هر طعمی که بخواهیم می تواند داشته باشد، طعم جوجه یا هر طعم دیگری.

طرز تهیه گوشت گیاهی

۴ فنجان آب را در ظرف دیگری بریزید و دو سوم یک فنجان را با آب پر کرده و در یک سوم فنجان باقی مانده را تاماری اضافه کنید. ۱ قاشق چای خوری دود مایع را در فنجان آب و تاماری بریزید. سپس فنجان آب و تاماری و برای طعمدار شدن آن دود مایع را در ظرفی که ۴ فنجان آب داشتیم بریزید و هم بزنید.

مخلوط یا همان خمیر خشک را بردارید، با استفاده از قاشق یک فرو رفتگی در وسط خمیر ایجاد کنید و سپس مایع بالا را در آن بریزید.

اگر بخواهیم سیتانیمان نرم شود آب کمتر و اگر بخواهیم تردتر شود آب بیشتری اضافه می نماییم.

اکنون بعد از مخلوط کردن مایع و مخلوط خشک، خمیرمان را با دست کاملا ورز می دهیم، جهت ورز دادن بهتر است به سمت پایین باشد تا هوای آن خارج شود ، سپس به اندازه های دلخواه برش می زنیم.

طرز تهیه گوشت گیاهی

برای درست کردن عصاره، نصف یه قابلمه ۱۲ لیتری را از آب پرکرده ،به آن یک فنجان تاماری، شیره قند یا شربت ذرت خوشه ای و قارچ و پیازمان اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم، نمی خواهیم عصاره ما خیلی شیرین شود و فقط اندکی.

ما می خواهیم سیتان ها را در این عصاره بجوشانیم. سیتان وقتی می جوشد تا دو برابر اندازه اش پف می کند.

حالا سیتان ها را به قطعات بزرگ یا کوچک برش داده و در این عصاره ریخته در ظرف را بطور کمی نیم باز گذاشته و هر ۱۵دقیقه یکبار هم می زنیم، مدت پخت حدودا ۴۰ تا ۴۵ دقیقه است، تا زمانیکه تکه ها ۲ برابر شده و شناور شوند. این غذا به عنوان جانشین گوشت می تواند استفاده شود.

طرز تهیه گوشت گیاهی

طرز تهیه گوشت گیاهی

طرز تهیه گوشت گیاهی

می توانید تکه های سیتان پخته شده در عصاره را بصورت نازک برش زده و در ساندویچ ها استفاده کنید یا بصورت ضخیم آنرا برش بزنید و بصورت کبابی آنرا بپزید یا بهمراه آرد سوخاری آن را در روغن بصورت کنتاکی سرخ کنید.

طرز تهیه گوشت گیاهی

طرز تهیه گوشت گیاهی

شما می توانید هر تعدادی از انواع مختلف این را دوباره درست کنید؛ می توانید درجه غلظتش را تغییر داده و آنرا سفت تر درست کنید، می توانید آنرا نرم تر و راحت تر برای جویدن درست کنید، به هر روشی که می خواهید  می توانید آنرا طعم دار کنید، می توانید رنگ خوراکی داخلش بریزید، چغندرهای مختلف یا چیزهایی از این قبیل تا رنگش را عوض کند. اما به هر روشی که پیش می روید، باید یک دستور تهیه اساسی  پایدار داشته باشید تا بتوانید داخلش ریخته و تقریباً هر چیزی را که می خواهید درست کنید.


توجه:
اگر می خواهید گوشت گیاهی شما کمی ترد تر شود، بگذارید کمتر بجوشد و اگر می خواهید کمی نرم تر شود، بگذارید کمی بیشتر بجوشد.

نکته: تاماری، در تهیه ی این نوع سس به طور عمده از سویا و تنها مقدار کمی گندم استفاده می شود. این نوع سس نسبت به کویکوچی تیره تر بوده و عطر بهتری دارد. این نوع سس را سس سویای اصلی می نامند، چون طرز تهیه آن به سس سویایی که دستورالعمل آن اولین بار از چین به ژاپن آمد، بسیار شبیه می باشد.

منبع:phce.org

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

یک دیدگاه

  1. برای کسایی که سنگ کلیه دارن مناسبه این غذا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *