خانه > آشپزی و تغذیه > فواید و ارزش غذایی انجیر خشک

فواید و ارزش غذایی انجیر خشک

انجیر میوه‌ای مقوی در رنگ‌های مختلف است که به صورت تازه و خشک وجود دارد و می‌توان آن را تنها یا در مربا یا بستنی خورد. انجیر تازه همیشه در همه فصول یافت نمی‌شود ولی انجیر خشک در تمام سال موجود است. انجیر به طورکلی خواص درمانی دارد. اگر چه شواهد پزشکی برای آن وجود ندارد اما از لحاظ سنتی خواص آن ثابت شده است.
فواید و ارزش غذایی انجیر خشک

توصیه می‌شود افراد روزانه انجیر تازه یا خشک بخورند. اگرچه انجیر خشک قند بیشتری دارد ولی قند آن طبیعی است و ضرری ندارد. ولی با توجه به اینکه انجیر تازه کمی آب دارد به میزان بیشتری بهتر است خورده شود ولی انجیر خشک چند عدد در روز کافی است. البته از طرفی مزیت انجیر خشک نسبت به انجیر تازه این است که مصرف مقدار خیلی زیادی از نوع تازه آن شاید سبب اسهال شود ولی نوع خشک آن از این جهت محدودیت ندارد.

یک چهارم فنجان انجیر خشک حاوی ۹۳ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۲۴ گرم کربوهیدرات، ۴ گرم فیبر است و چربی ندارد. ضمناً ۱۶% از نیاز روزانه به فیبر را تأمین می‌کند.

با توجه به اینکه میزان فیبر انجیر تازه یا خشک از هر میوه ای بیشتر است، خوردن آن برای سلامتی قلب، تقویت عضلات و عملکرد دستگاه گوارشی نیز مفید است. همچنین استخوان‌ها، دندان و سیستم دفاعی بدن و سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد.

انجیر حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام فنول است که با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، از ریسک بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در آن نیز ریسک کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی و یبوست را کاهش می‌دهد. به علاوه انجیر خاصیت سیرکنندگی دارد از این رو چند عدد از آن می‌تواند یک وعده غذایی محسوب شود ضمن اینکه سبب لاغری می‌شود.

انجیر دهان را خوشبو و بیماری‌های دهانی را برطرف می‌کند.

باتوجه به اینکه انجیر کلسترول خون را تنظیم و به درمان دیابت کمک می‌کند و مشکلات پوستی و اگزما را برطرف می‌کند، از گذشته تا امروز از آن استفاده سنتی می‌شده است. البته با توجه به اینکه شواهد علمی برای خواص دارویی انجیر وجود ندارد، در صورت بروز بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید و به خوردن انجیر اکتفا نکنید.

منبع:سلامت شو

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

دسر شکلاتی خوشمزه بدون نیاز به پخت

بار شکلات با کره بادام زمینی و جو بدون پخت از مجموعه دستورغذایی های مارتا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *