خانه > اسرار خانه داری > نکات مهم برای کاشت سبزه عید با ماش

نکات مهم برای کاشت سبزه عید با ماش

کاشت سبزه عید یکی از رسوم زیبا و جالب است که در اسفند ماه توسط خانواده های ایرانی انجام می گیرد. همانگونه که می دانید برای کاشت سبزه عید می توان از بذر های مختلف از جمله : عدس، ماش، گندم، شاهی، خرفه، منداب، تخم آفتابگردان و… استفاده نمود که هر یک زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند. در مباحث قبل به معرفی روش های مختلف برای کاشت چند نوع بذر برای سبزه عید پرداختیم، در این مطلب قصد داریم به ارائه طرز تهیه سبزه ماش بپردازیم که می تواند گزینه مناسبی به عنوان سبزه برای سفره هفت سین شما باشد.

کاشت سبزه عید با ماش

آموزش کاشت و طرز تهیه سبزه ماش عید :

تهیه سبزه عید اولین فعالیتی است که در تدارک سفره هفت سین انجام می شود، نوع بذر تعین کننده زمانی است که باید اقدام به تهیه سبزه نمود. در صورتی که قصد تهیه سبزه عید با ماش را دارید بهتر است حدود ۱۲ روز قبل از عید اقدام نمایید تا سبزه به موقع آماده شود. سبزه ماش نسبت به سبزه عید با عدس زودتر رشد می کند، اما در مقایسه با سبزه عید با خاکشیر و گندم رشد کندتری دارد، پس بهتر است با توجه به نوع بذر بهترین زمان را برای تهیه سبزه عید در نظر بگیرید. در ادامه طرز تهیه سبزه ماش و روش کاشت این سبزه زیبا را ملاحظه نمایید.

برای کاشت سبزه عید با ماش ابتدا مقداری ماش سالم و تازه تهیه نمایید، مقدار آن بستگی به ظرفی دارد که قرار است سبزه را در آن تهیه نمایید.

ماش را در کاسه ای ریخته و به اندازه دو بند انگشت بالاتر از سطح ماش ها، روی آن آب بریزید. و اجازه دهید حدود ۱۲ تا ۱۶ ساعت در آب خیس بخورد.

کاشت سبزه عید با ماش

سپس آب ظرف را خالی نموده و ماش ها را در ظرف اصلی بریزید. سطح آن را با دست صاف نمایید و سپس پارچه نخی نمداری روی آن قرار دهید. پارچه را حدود چهار یا پنج دفعه در طول روز با اسپری آب خیس نمایید و از خشک شدن آن جلوگیری کنید.

سبزه عید , سبزه عید با ماش

توجه داشته باشید که وجود پارچه نمدار تا زمان جوانه زدن بذرهای ماش ضروری است. بعد از اینکه ماش ها جوانه زدند و جوانه ها کمی سبز رنگ شدند پارچه را از روی ان بردارید.

سبزه عید , سبزه عید با ماش

بعد از آن سبزه را چندین بار در طول روز با اسپری آب دهید، البته توجه داشته باشید که آب در ته ظرف سبزه باقی نماند، زیرا این امر باعث می شود سبزه شما بپوسد و رشد خوبی نداشته باشد. این روند را ادامه دهید تا سبزه ماش شما به ارتفاع دلخواه برسد. حال شما سبزه هفت سین زیبا و سرسبزی با ماش دارید که می توانید در تزیین سفره هفت سین از آن استفاده نمایید.

 

نکات مهم برای کاشت سبزه عید با ماش :

  • محیط سرد باعث رشد کند سبزه ماش و بالعکس محیط گرم باعث رشد سریع تر سبزه می شود.
  • نور کافی باعث سرسبز شدن بیشتر سبزه می شود، پس ظرف سبزه را در محلی مناسب قرار دهید.
  • ظروف سفالی و چینی بهترین گزینه برای تهیه سبزه به حساب می آیند.
  • آبی که برای آبیاری سبزه ماش استفاده می نمایید حتما باید ولرم باشد تا صدمه ای به سبزه نزند.
  • برای تهیه سبزه سفره هفت سین ماش می توانید از ماش سیاه نیز استفاده نمایید که زمان سبز نمودن آن کمی متفاوت است.

سبزه ماش  , سبزه عید با ماش

امیدواریم روش کاشت و طرز تهیه سبزه ماش که در این مطلب ارائه دادیم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و با استفاده از این آموزش، سبزه زیبایی برای سفره هفت سین امسال تهیه نمایید.

منبع : arga.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

پیام تبریک عید نوروز عاشقانه | پروفایل تبریک عید نوروز به همسرم

عکس نوشته تبریک عید نوروز به عشقم  در ادامه مجموعه ای از متن و عکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *