خانه > سرگرمی > کامپیوتر، موبایل، اینترنت > آموزش برنامه نویسی مرحله به مرحله از ابتدا + معرفی انواع زبان برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی مرحله به مرحله از ابتدا + معرفی انواع زبان برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی مبتدی + معرفی انواع زبان برنامه نویسی

اگر تاکنون سری به لیست های برترین و پر درآمد ترین شغل های دنیا زده باشید، قطعا با موضوع برنامه نویسی به عنوان رده اول درآمدزا ترین شغل ها مواجه خواهید شد. هر چند این گزارش بیشتر جهانی است و در ایران چنان که باید، صد در صد هنوز تحقق نیافته اما به جرات می توان گفت یک برنامه نویس حرفه ای در ایران خودمان هم می تواند در آمد زایی عالی داشته باشد.

از این رو بسیاری از افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند یا علاقه به کار کردن با کامپیوتر دارند، معمولا تلاش می کنند تا وارد گروه برنامه نویس ها شوند و درآمد خود را از آن جا رقم بزنند.

فرض می کنیم که شما نیز می خواهید اولین گام ها برای شروع یادگیری برنامه نویسی از ابتدا و صفر، بردارید. در این آموزش از سایت حیاط خلوت؛ به شما نکته هایی یاد آور می شویم که بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

آموزش برنامه نویسی مرحله به مرحله از ابتدا

آموزش برنامه نویسی مرحله به مرحله از ابتدا + انواع زبان برنامه نویسی

چگونگی شروع برنامه نویسی

هنگامی که می خواهید آموزش برنامه نویسی را شروع کنید، نمی توانید بی گدار به آب بزنید. شروع به برنامه نویسی یک سری ریزه کاری ها و تصمیمات ابتدایی دارد که می تواند به انتخاب شما جهت دهد. در ادامه این ریزه کاری ها را یکی یکی در وجودتان مورد بررسی قرار بدهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

انتخاب شغل برنامه نویسی بر اساس علاقه نه درآمدزایی

همه می دانیم که برنامه نویسی اگر خیلی خوب صورت بگیرد، بیشترین پول ها بابت آن داده می شود، اما دقت کنید که ماهیت این شغل به گونه ای است که باید ابتدا با عشق و علاقه وارد آن شوید.

حتی اگر فکر می کنید به این کار علاقه دارید، باید خودتان را در مسیر قرار دهید تا از علاقه خود ممطمئن شوید. ( من نیز فکر می کردم در این حیطه علاقه دارم، اما با کار کردن محدود چند ماهه متوجه شدم اصلا برای کار برنامه نویسی و کد زنی ساخته نشده ام ).

بنابراین این شغل را می بایست ابتدا با دل شروع کنید. اگر صرفا نگاه محاسبه گر درآمدی داشته باشید مطمئنا جا می زنید.

برخی از افراد به این شغل به عنوان یک کسب و کار صرفا با کلاس نگاه می کنند که البته این دیدگاه نیز اشتباه است و باید باز هم علاقه و استعداد خود را بسنجید.

انتخاب بستر برنامه نویسی برای شروع به یادگیری برنامه نویسی

زمانی که مطمئن شدید که می خواهید با دل و جان و علاقه وقت خود را صرف یادگیری برنامه نویسی کنید، کافی است که انتخاب کنید، در چه زمینه ای می خواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید. بستر های برنامه نویسی تا کنون به سه دسته تقسیم شده اند

  1. برنامه نویسی دسکتاپ
  2. برنامه نویسی تحت وب
  3. برنامه نویسی موبایل

حالا هر کدام از این موارد را به اختصار توضیح می دهیم.

معرفی برنامه نویسی دسکتاپ

معمولا برنامه نویسی دسکتاپ را با اپلیکیشن هایی می شناسیم که روی ویندوز یا سایر سیستم عامل ها نصب می شوند، و به شما امکان کار کردن با این اپلیکیشن ها فقط از مجرای ویندوز و پنجره ها می دهند. مثلا نرم افزارهای دسکتاپ حسابداری و مدیریت شخصی، و حتی برنامه هایی مثل آفیس و غیره از جمله برنامه های دسکتاپ به شمار می آیند.

این روزها درخواست های برنامه نویسی دسکتاپ بسیار افول کرده اما هنوز به خط صفر نرسیده است.

معرفی برنامه نویسی تحت وب

اگر دقت کنید بسیاری از کارهایی که این روزها لازم است انجام دهید از طریق نرم افزارهای آنلاین، سایت ها و فرم ها صورت می گیرد.

دسترسی به این ابزارها از طریق مرورگر امکان پذیر است. به این گونه ابزارها اپلیکیشن های تحت وب می گویند. معمولا برنامه نویسی تحت وب بیش از دسکتاپ مورد پیشنهاد قرار می گیرد چرا که دنیای وب و تکنولوژی، موجب شده که با لحظه لحظه زندگی عجین باشند و گروه مخاطب تکنولوژی یعنی انسان ها به همین سامانه های تحت وب نیازمند هستند.

به عنوان مثال، سامانه سنجش، و هر گونه سامانه آنلاین، در دسته اپلیکیشن های تحت وب گنجانده می شوند و برای اجرای آن ها نیاز به آموزش برنامه نویسی تحت وب است.

معرفی برنامه نویسی موبایل

اما چیزی که در سال های اخیر، حد اقل ۶ یا ۷ سال اخیر بیشتر رواج پیدا کرده، برنامه نویسی موبایلی است. از آن جا که موبایل بیش از پیش در زندگی مردم رسوخ کرده، می توان حدس زد که بهترین زمینه برنامه نویسی، آموزش برنامه نویسی موبایل است.

به تناسب اهمیت این زمینه، تعداد رقبایی هم که در حال آموزش و کار کردن برنامه نویسی موبایل هستند، کم نیستند. فردی که قصد دارد وارد برنامه نویسی موبایل شود، باید به دقت زیاد، شروع به آموزش برنامه نویسی کند و زمینه برنامه نویسی موبایلی را طوری انتخاب کند که از زمان صرف شده اش پشیمان نشود. برنامه نویسی موبایل به دو دسته عمده تقسیم می شود:

  1. برنامه نویسی اپلیکیشن های اندرویدی
  2. برنامه نویسی اپلیکیشن های ios

برنامه نوسی موبایل, برنامه نویسی اندوید, برنامه نویسی ios

آموزش برنامه نویسی مرحله به مرحله از ابتدا + انواع زبان برنامه نویسی

در میان این دو باید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید

آموزش و یادگیری برنامه نویسی اندروید بهتر است یا ios

از آن جا که بیش از ۷۰ درصد از مردم ایران و البته مردم دنیا، اندروید به دست هستند، قانونا عقل و منطق حکم می کند که به برنامه نویسی اندرویدی روی آورید. بدین صورت می توانید جامعه آماری زیادی را تحت پوشش قرار دهید.

البته این بدین معنی نیست که برنامه نویسان ios کسب و کار خوبی ندارند. البته که مخاطبین ios کمترین گروه را نسبت به اندروید تشکیل داده اند و این موجب شده نظر ها به سمت اندروید جلب شود.

برای شروع یادگیری برنامه نویسی چکار کنیم؟

با توجه به آن چه که تا کنون گفتیم، باید بتوانید زمینه برنامه نویسی و پلتفرم کاری برنامه نویسی را انتخاب کرده باشید. به فرض این که، تاکنون موفق به این تصمیم شده اید راه های آموزش برنامه نویسی را به شما یاد می دهیم.

شروع یادگیری برنامه نویسی از صفر با وب سایت ها

در دنیای مجازی، وب سایت هایی وجود دارد، که به شما کمک می کند از صفر بتوانید برنامه نویسی را یاد بگیرید. تنها نیازمندی های شما برای بهره مندی از این وب سایت ها موارد زیر است:

  1. یاد داشتن زبان انگلیسی ( برای سایت های خارجی )
  2. علاقه زیاد
  3. حوصله زیاد
  4. مدت زمان کافی
  5. برنامه ریزی دقیق و گام به گام
  6. تمرین و ممارست در حین آموزش

بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

از جمله بهترین وب سایت های آموزش برنامه نویسی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. w3schools.com ( بهترین و کامل ترین و ساده ترین سایت آموزش برنامه نویسی با امکان تمرین و تست )
  2. bloc.io ( وب سایتی برای آموزش آنلاین برنامه نویسی )
  3. continuinged.uml.edu ( وب سایتی برای آموزش آنلاین برنامه نویسی با ارائه مدرک )
  4. codeavengers.com ( بستر آنلاین و رایگان برای شروع آموزش برنامه نویسی )
  5. html.ir ( وب سایتی برای اموزش ساده و قدم به قدم html از صفر )
  6. lynda.com  ( وب سایتی برای آموزش اس کیو ال سرور )

شروع برنامه نویسی با کتاب های خود آموز

در حال حاضر در بازار، کتاب های خود آموز زیادی برای آموزش برنامه نویسی وجود دارد.

برای انتخاب کتاب سعی کنید نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  1. بهتر است کتاب ها به صورت ورک شاپ باشند
  2. بهتر است که نویسنده از نظر توانایی آموزش سرشناس باشد
  3. بهتر است که امکان تمرین کردن در کتاب قرار داده شده باشد
  4. کتاب و محتویات آن بروز باشد

در صورتی که می خواهید با کتاب آموزش برنامه نویسی و شروع برنامه نویسی را به پیش ببرید سعی کنید یک فرد کمکی یا آموزگاری داشته باشید تا در مشکلات شما را راهنمایی کنند.

عضویت در انجمن های برنامه نویسی برای مطرح کردن سوالات نیز انتخاب خوبی است.

شرکت در کلاس های آموزش برنامه نویسی

برخی از آموزشگاه ها معمولا اقدام به ارائه خدمات آموزشی برنامه نویسی می نمایند. معمولا هزینه کلاس ها گران است، اما بودن در جمع افرادی که مثل شما در حال یادگیری هستند انگیزه تان را قوی تر می کند.

برخی از شرکت ها هم به ازای آموزش برنامه نویسی، قول می دهند که دانش آموختگان را استخدام کنند، که در این باره باید صحت و درستی قول و قرار شرکت ها را مورد بررسی قرار داد.

آموزش برنامه نویسی چه مدت طول می کشد؟

پاسخ این سوال، بستگی کامل به موارد زیر دارد:

  1. نوع زبان برنامه نویسی
  2. مدت زمان وقت گذاری برای یادگیری برنامه نویسی
  3. استعداد و هوش شما

معمولا گفته می شود که فرد اگر به مدت زمان ۳ تا ۶ ماه به درستی وقت بگذارد می تواند در حوزه برنامه نویسی، به جایگاه خوبی برسد.

البته دقت کنید که آموزش برنامه نویسی هیچ گاه متوقف نمی شود و شما لازم است که برای پیشرفت کاری تان، و استفاده از تکنولوژی های روز، روز به روز به آموزش خود ادامه دهید.

آموزش برنامه نویسی + یادگیری برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی مرحله به مرحله از ابتدا + انواع زبان برنامه نویسی

آیا مدرک دوره آموزشی برنامه نویسی لازم است؟

معمولا هنگامی که فردی می خواهد استخدام بشود، از او پیش از این که مطالبه ی مدرک داشته باشند، نمونه کارهایی مطالبه می شود تا میزان مهارت وی مشخص شود.

هر چند داشتن مدرک می تواند اعتبار باشد، اما نداشتن مدرک، اما در دست داشتن نمونه کارهای عالی و قابل قبول، می تواند بستر استخدام شما را فراهم کند.

بعد از شروع به یادگیری برنامه نویسی استخدام شویم یا شخصی کار کنیم؟

معمولا افرادی که حرفه ای می شوند، به دنبال شرکت هایی هستند که با حقوق خوب، آن ها را استخدام کنند. اما معمولا افراد در چنین شرکت هایی، با پیشنهاد های حقوقی چندان بالایی استخدام نمی شوند مگر در شرایط خاص.

و دقیقا همین جاست که بسیاری علاقه دارند، به صورت شخصی برای خودشان کار کنند.

البته برخی در کنار استخدام شدن، برای خودشان به صورت شخصی در منزل یا شرکت خصوصی خودشان هم کار می کنند.

مزیت برنامه نویسی این است که اگر حتی استخدام هم نشوید می توانید به عنوان یک شغل خوب، از آن شخصا پول در بیاورید. البته اگر ایده خوب در دست داشته باشید و وقت و زمان زیادی برای برنامه نویسی بگذارید.

آموزش چند زبان برنامه نویسی با هم کار درستی است؟

با توجه به این که، بیس زبان های برنامه نویسی تقریبا مشابه هم نیستند، بهتر است که برای زبان برنامه نویسی یک زبان را یاد بگیرید و وقتی که به جایگاه درستی در آن رسیدید، وارد برنامه نویسی به زبان دیگری شوید.

برای افرادی که دوست دارند در پلترم های مختلف کار کنند، یک راه ساده و موثر نیز وجود دارد:

آموزش زبان های برنامه نویسی چند سکوئی یا چند پلتفرمه

زبان های برنامه نویسی چند پلتفرمی، در واقع آن دسته از زبان هایی هستند که فرد اگر در آن تبحر پیدا کند می تواند به راحتی در زمینه های مختلفی برنامه نویسی کند. در این نوع زبان ها، با آموختن و بکار بستن تنها ۱ زبان، می توان در پلتفرم های زیر خروجی داشت:

  • وب
  • موبایل
  • دسکتاپ ( سیستم های مختلف )

از جمله برنامه های چند سکوئی می توان به جاوا اشاره داشت.

یادگیری زبان برنامه نویسی نیاز به چه دانش ها و مهارت هایی دارد؟

به طور کلی برای این که بتوانید برنامه نویسی را به سرعت یاد بگیرید لازم است که برخی علوم را از پیش آموخته باشید از جمله:

  1. ساختمان داده ها
  2. الگوریتم و فلوچارت
  3. زبان انگلیسی
  4. زبان تخصصی و ماهیت کار زبان برنامه نویسی
  5. کار کردن با نرم افزار مربوط به برنامه نویسی

البته دو گزینه اول، از ملزومات اصلی و ابتدایی کار نیست، اما برای موفقیت در ادامه روند کار برنامه نویسی، این دو مورد در خلال کار باید آموزش داده شود.

دقیقا به خاطر همین دو زمینه است که دانشجویان رشته های مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات معمولا وارد مقوله برنامه نویسی می شوند.

در صورتی که فرد خلاقیت داشته باشد و با ذهن باز وارد برنامه نویسی شود، می تواند به صورت یک برنامه نویس موفق مطرح شود.

معرفی ۸ زبان برنامه نویسی مطرح و معروف دنیا

تا کنون زبان های معروفی برای برنامه نویسی مطرح شده اند که در ادامه ما به ۸ مورد از آن ها خواهیم پرداخت. این ۸ زبان برنامه نویسی به شرح زیر می باشند:

  • جاوا | Java
  • جاوا اسکریپت | Java Script
  • سی پلاس پلاس | ++C
  • پی اچ پی | PHP
  • اِی اِس پی دات‌نِت | APS.Net
  • سی شارپ | #C
  • پایتون | Python
  • رابی | Ruby

معرفی ۸ زبان برنامه نویسی به تفکیک

آموزش برنامه نویسی مرحله به مرحله از ابتدا + انواع زبان برنامه نویسی

در ادامه به معرفی ویژگی های این زبان های برنامه نویسی به صورت اختصار خواهیم پرداخت

شروع آموزش برنامه نویسی با جاوا | Java

    1. جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا است.
    2. برنامه های نوشته شده با جاوا ضریب اطمینان بیشتری نسبت به زبان مشابه C دارند.
    3. در جاوا، مدیریت حافظه به طور اتوماتیک انجام می شود
    4. پروسه کامپایل در جاوا به صورت بایت کد می باشد.
    5. رتبه اول در میان زبان های برنامه نویسی دارد
    6. بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن فعالیت دارند ( بزرگ ترین جامعه آماری برنامه نویسی در دنیا )
    7. گوگل هم برای اپلیکیشن هایش از جاوا بهره می برد

جاوا پر طرفدار ترین زبان برنامه نویسی در دنیا، به عنوان زبان برنامه نویسی چند پلتفرمی

و اما دو نکته بسیار مهم:

  • مزیت اصلی جاوا این است که برنامه های نوشته شده با جاوا روی هر پلتفرم و سیستم عاملی به درستی اجرا می شوند ( چند سکوئی )
  • از نظر در آمد زایی آموزش جاوا می تواند یک انتخاب خوب و مطمئن برای شما باشد.

شروع آموزش برنامه نویسی با جاوا اسکریپت | Java Script

  1. جاوا و جاوا اسکریپت هیچ ارتباطی با هم ندارند
  2. برای اموختن جاوا اسکریپت لازم است که آموزش هایی در مورد  HTML و CSS دیده باشید.
  3. معمولا از این زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت و سامانه های تحت وب استفاده می شود.
  4. برنامه نویسی سطح بالا و پیشرفته است.

در صورتی که بخواهید در امر برنامه نویسی سایت قوی شوید، لازم است که این زبان را در مجموعه زبان های لازم برای برنامه نویسی تحت وب و سایت، بگنجانید.

چگونگی شروع آموزش برنامه نویسی با سی پلاس پلاس | ++C

  1. این زبان نوع پیشرفته زبان برنامه نویسی C است
  2. زبان برنامه‌نویسیِ سی پلاس پلاس شیءگرا، سطح بالا و چندرگه است
  3. مناسب برنامه‌نوسی سمت سرور
  4. مناسب برای بازی‌های ویدیویی
  5. مناسب برای برنامه‌نویسی سیستمی و درایورها
  6. مناسب برای اپلیکیشن های دسکتاپ

برای اینکه بتوانید در سی پلاس پلاس یا C++ قوی شوید، اصلا نیازی به آموزش و پیش آموزش زبان برنامه نویسی C ندارید.

ویژگی آموزش برنامه نویسی با پی اچ پی | PHP

  1. یکی از مشهور ترین زبان های برنامه نویسی برای سامانه های تحت وب است
  2. رقیب اصلی آن ASP.Net مایکروسافت است
  3. به گفته بسیاری از برنامه نویسان، آموزش و کار کردن و خروجی این زبان بهتر از ASP.Net است.

معمولا افرادی که به طراحی سایت روی می آورند برای این که بتوانند یک سایت را به طور کامل از نظر سمت کاربر و سرور طراحی کنند، باید پی اچ پی نیز یاد بگیرند.

شروع آموزش برنامه نویسی با اِی اِس پی دات‌نِت | APS.Net

  1. این زبان به عنوان یک زبان اختصاصی شناخته نمی شود.
  2. کسانی که C# را یاد گرفته اند می توانند بر بستر ای اس پی دات نت، برنامه های قوی بنویسند
  3. مورد استفاده در طراحی وب سایت‌ها
  4. مورد استفاده در طراحی برنامه‌ها تحت وب پویا
  5. مورد استفاده در طراحی سرویس‌های وب
  6. مورد استفاده در طراحی سرویس‌های XML

معمولا افرادی که  VB و #C را می آموزند در ادامه، با کمک  چارچوب ای اس پی دات نت می توانند کار خود را توسعه دهند.

راهنمای آموزش برنامه نویسی با سی شارپ

  1. سی شارپ زبان برنامه نویسی شی گرا و پویا است
  2. سادگی آن موجب شده بسیاری از افراد به سمت آن بروند
  3. کار کردن با آن گرافیکی است و میزان کد نویسی ها بسیار کمتر از سایرین است.
  4. امکان برنامه نوسی ویندوز با سی شارپ
  5. امکان برنامه نویسی IOS  با سی شارپ
  6. امکان برنامه نویسی برای توزیع های مختلف لینوکس با سی شارپ
  7. امکان برنامه نویسی برای ویندوز فون ها با سی شارپ

به دلیل تقریبا همه کاره بودن سی شارپ آن را یک زبان شاهکار و چند منظوره می پندارند. رابط کاربری نرم افزار آن نیز بسیار جذاب و گرافیکی است که واقعا حوصله تان را سر نمی برد.

شروع آموزش برنامه نویسی با پایتون

  1. پایتون نیز زبان برنامه نویسی چند منظوره، سطح بالا و پیشرفته است.
  2. از این زبان برنامه نویسی در طراحی  دراپ‌باکس و یوتیوب استفاده شده است
  3. پایتون یک بستر امن برای موارد امنیتی است که امنیت اطلاعات در آن اهمیت پیدا می کند ( مثل دراپ باکس )

شروع آموزش برنامه نویسی با رابی

  1. رابی یک زبان برنامه نویسی ژاپنی است
  2. ماهیت رابی شبیه به پایتون است
  3. برای بسترهای تجارت الکترونیک و وب از رابی نیز استفاده می شود
  4. شی گرا و چند منظوره و چند کاره است.
  5. مناسب برای طراحی شبکه های اجتماعی
  6. مناسب برای طراحی اپلیکیشن های کاربردی مختلف
  7. مناسب برای طراحی سرویس‌های ذخیره‌ساز ابری

سخن پایانی

این چند زبان برنامه نویسی از جمله مشهور ترین زبان هایی است که این روزها کاربران از آن استقبال می کنند. گفتنی است که برخی از این زبان ها، نیاز به مجموعه های مکمل نیز دارند. به عنوان مثال، یاد گرفتن اچ تی ام ال، سی اس اس، اسکیو ال و نظیر آن برای پروژه های خاص و برای بکارگیری برخی از این زبان ها پیش نیاز است.

در صورتی که در رابطه با این زبان های برنامه نویسی تجربه دارید، دیدگاه خود را در بخش نظرات بنویسید.

گردآوری: کامپیوتر، موبایل ، اینترنت

منبع: gooyait.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

خدمات سئو؛ واجب‌تر از نان شب برای کسب و کار‌ها

خدمات سئو؛ واجب‌تر از نان شب برای کسب و کار‌ها مقدمه‌ای بر خدمات سئو: چرا …

یک دیدگاه

  1. خیلی مقاله مفیدی بود برای من از راهنماییتون ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *