خانه > اخبار ایران و جهان > اخبار اقتصادی > آیا حذف صفر از پول ملی تورم زا است؟

آیا حذف صفر از پول ملی تورم زا است؟

139508111144205349076194

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص حذف صفر از پول ملی عنوان کرد: حذف صفر هیچ گونه آثار تورمی در اقتصاد کشور به همراه نخواهد داشت و  این اقدام می تواند به شکل نامحسوس تاثیراتی بر برخی از اقلام که دارای قیمت های ناچیزی هستند، داشته باشد.

در همین راستا حسین سلاح ورزی قائم مقام شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: حذف یک صفر باعث تشدید تورم نخواهد شد و علاوه بر این تاثرات منفی و مثبتی چندانی را نیز در بر نخواهد داشت.

تبعات منفی و مثبت حذف صفر از پول ملی  

رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی از تورم زایی و شوک های ارزی به عنوان دو پیآمد مخرب کاهش ارزش پول ملی یاد کرد و افزود: حذف یک صفر از واحد پول ملی کشور دردی را دوا نمی کند به همین منظور دولتمردان و مسئولان مربوطه باید به گونه ای برنامه ریزی کنند تا به حفظ ارزش پول ملی در حوزه مسائل اجرایی کشور توجه شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محاسبات مالی روان تر می شود، عنوان کرد: این امر نه تنها باعث سهولت در محاسبات و کسب و کار می شود بلکه موجی درخصوص حفظ ارزش پول ملی در برابر سایر ارزها به راه می اندازد.

سلاح ورزی در ادامه عنوان کرد: این اقدام یک کارشکنی است که بیشتر اثر روانی و شروع یک اقدام جهت اصلاح ساختار پولی و مالی کشور تلقی می شد.

 
حذف صفر از پول ملی به چه قیمتی؟

وی با بیان اینکه جمع آوری پول های قدیمی و چاپ اسکناس های جدید هزینه های هنگفتی را برای دولت به همراه خواهد داشت، افزود: طبق برآوردهای اولیه این اقدام  ۳ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه در بر خواهد داشت چرا که باید اقداماتی از جمله فراهم کردن زیر ساخت های لازم، ارائه آموزش برای سیستم های حسابداری و جمع آوری اسکناس های قدیم انجام پذیرد.

پورابراهیمی داورانی در پایان  با بیان اینکه حذف چهار صفر از یک صفر بهتر است، گفت: در صورتیکه دولت قصد اصلاح قانون نظام بانکداری را داشته باشد مجلس شورای اسلامی حذف چهار صفر را پیشنهاد می کند تا بتوان برای بازه زمانی معین از اتخاذ تصمیمات مشابه جلوگیری بعمل آوریم.

در همین راستا قائم مقام شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه با فاصله زمانی کوتاهی صفرهای بیشتری حذف خواهد شد، افزود: همزمان با جمع آوری و اصلاح اسکناس های موجود، صفرهای بیشتری حذف خواهند شد و شاید مهم ترین تاثیر منفی آن به هزینه هایی که برای امحا و چاپ اسکناس های جدید صرف می شود، مربوط می شود.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

میزان یارانه ۱۴۰۳ چقدر است ؟

میزان یارانه در ۱۴۰۳ تعیین تکلیف شد عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس گفت: طبق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *