خانه > اسرار خانه داری > از کجا خانه تکانی را شروع کنیم ؟

از کجا خانه تکانی را شروع کنیم ؟

از کجا خانه تکانی را شروع کنیم

اصول خانه تکانی

اسفند از راه رسید. ماهی که روانپزشکان می‌گویند امید به زندگی در آن بسیار بالاست، چراکه سالی نو در راه است سالی که هر روزش می‌تواند متفاوت و دربردارنده اتفاقاتی خوب باشد. اسفند برای همه ما ایرانیان سراسر شور و هیجان و اشتیاق است. رویدادی بی‌نظیر در راه است و مردم برای ورود به سال نو خود را آماده می‌کنند.

یکی از کارهای اسفند که معمولا در هر خانه‌ای انجام می‌شود به قول قدیمی‌ها آب و جارو کردن و خانه تکانی است، اما این آب و جارو کردن‌ها نباید برای اعضای خانواده به یک تراژدی تبدیل شود. عده‌ای شیوه‌های درست خانه تکانی و مرتب کردن گوشه گوشه خانه را بخوبی یاد گرفته‌اند و همه چیز را بتدریج و به آسانی انجام می‌دهند اما برخی دیگر هنوز به این مرحله نرسیده‌اند. در اینجا روش‌هایی برای انجام بهتر خانه تکانی را به شما آموزش می‌دهیم تا شما هم بتوانید به راحتی این مرحله که مثل آش‌خاله ته بخوری یا نخوری پایتان نوشته شده را با موفقیت انجام دهید.

 

اولویت‌بندی در خانه تکانی

بعضی از کارها در منزل سالی یک یا دوبار انجام می‌شود و بعضی دیگر ماهی یک بار. مثلاً ممکن است شما محتویات بوفه را در سال یک یا دوبار بیرون آورده و تمیز کنید درحالی که آینه‌های منزل را هرماه یا هر هفته پاک می‌کنید. برای انجام خانه تکانی عید باید ابتدا سراغ کارهای سالی یک یا دوبار بروید و وقتی از انجام تمامی آنها فراغت یافتید به کارهای ماهی یک بار یا هفته‌ای یک بار مثل گردگیری بپردازید. وگرنه مجبور به دوباره کاری آنها خواهید شد.

 

دورریختنی‌ها، بخشیدنی‌ها در خانه تکانی

بعضی‌ها عادت دارند وسایل بلااستفاده منزل را تا ابد در خانه نگهداری کنند، حتی اگر کاملا کهنه شده باشد یا مطمئن باشند هرگز هیچ استفاده‌ای از آن نخواهند کرد. وجود وسایل غیرضروری و بی‌استفاده بخش سنگینی از نظافت و مرتب کردنها را تشکیل می‌دهد خانه تکانی شب عید فرصت مناسبی برای رهایی از دست تمامی آنهاست. چیزهای کهنه و بی‌فایده را دوربیندازید و وسایلی که قابل استفاده‌اند، اما شما مطمئن هستید تا سالیان دراز از آنها استفاده نخواهید کرد را به فردی که حس می‌کنید نیاز دارد ببخشید. وجود وسایل اضافه یکی از عوامل برهم خوردن نظم و ترتیب در منزل است به علاوه این که هرسال زحمت تمیزکردن اضافه را هم بر دوش شما تحمیل می‌کند.

 

اتاق خواب

در بعضی از خانه‌ها اتاق خواب شلخته‌ترین بخش خانه است به آن علت که فرد صاحب اتاق هرچه لازم داشته از کمد و گنجه و… در آورده و این‌سو و آن‌سو گذاشته تا همه چیز دم‌دست باشد. در اتاق خوابتان تعیین کنید که به کدام وسایل هر روز نیاز دارید. مابقی را سر جای خود قرار دهید. در آوردن وسیله از داخل کشوها کار سختی نیست، اما بیرون بودن و این‌سو و آن‌سو افتادنشان بتدریج مشکل‌ساز خواهد شد.

 

تمیز کردن آشپزخانه در خانه تکانی

همواره در آشپزخانه اول از همه سراغ اجاق گاز بروید چون معمولا کثیف‌ترین بخش است. پس از تمیزکردن آن با حرکتی عقربه‌های ساعت یکی‌یکی سراغ دیگر وسایل بروید. در آشپزخانه از این سو به آن‌سو نپرید. جزئیات آشپزخانه زیاد است و اگر همه را یکی‌یکی پشت سرهم انجام دهید کار راحت‌تر خواهد بود.

 

ظروف داخل کابینت

معمولا خانم‌ها سالی یک یا دوبار کل محتویات کابینت‌ها را بیرون می‌آورند، آنها را می‌شویند، داخل کابینت را تمیز می‌کنند و بعد دوباره ظروف را به داخل کابینت برمی‌گردانند. این کار زمان و انرژی زیادی می‌برد و در نوع خود عملی کمرشکن است. برای تسهیل کار این بار که ظرف‌ها را شستید پس از خشک شدن آنها را داخل چند نایلکس قرار دهید و گره بزنید تا دیگر گرد و غباری رویشان ننشیند و برای سری بعد تمیز و پاکیزه باقی بماند.

 

تمیز کردن فرش‌ها در خانه تکانی نوروزی

بعضی از خانواده‌ها اصرار دارند حتماً فرش را جمع کرده و کنج حیاط بشویند. انجام این کار دشوار است و از عهده همه ساخته نیست. شما می‌توانید فرش‌هایتان را با استفاده از حوله‌ای که در لگن کوچک آب و شامپو فرش است تمیزکنید. نتیجه کار مانند شستن فرش خواهد بود. حالا اگر استطاعت مالی داشتید و فرش‌ها را به قالیشویی سپردید که چه بهتر!

 

تمیز کردن لوسترها در خانه تکانی نوروزی

همیشه لازم نیست لوستر را از سقف جدا کنید و پایین بیاورید تا بتوانید آن را تمیزکنید. از صندلی بالا بروید و با یک دستمال نمناک آغشته به ماده شوینده لوستر را تمیزکنید. با کمی دقت می‌توانید آن را برق بیندازید.

 

استفاده از جوش‌ شیرین در خانه تکانی نوروزی

جوش‌شیرین در نظافت خانه کاربردهای فراوانی دارد. اگر بچه‌ها با مداد دیوار خانه را خط‌خطی کرده‌اند کمی جوش‌شیرین به اسفنج نمدار بزنید و آن را بر دیوار بکشید. اگر اسفنج آشپزخانه بوی بدی گرفته کمی جوش‌شیرین روی آن بریزید و آن را زیر آب بگیرید. داخل کفش‌های ورزشی را کمی جوش‌شیرین بپاشید تا بوی عرق از آن رفع شود. جوش‌شیرین بوی تند داخل یخچال و همچنین گنجه یا کمدی که ملافه‌ها را در آن نگه می‌دارید را رفع می‌کند. راه‌حل زدودن روغنی که از خودرو بر کف پارکینگ ریخته هم مالیدن همین جوش‌شیرین است.

 

تقسیم کار در خانه تکانی نوروزی

تمام شور و نشاط خانه تکانی به دسته‌جمعی انجام دادن آن است. قرار نیست آقای خانه با دوستانش به سفر و تفریح برود و وقتی برگشت خانه شده باشد دسته گل! کارها را به نحوی معقول بین اعضای خانواده تقسیم کنید به‌طوری که وظایف هرکسی با توانایی‌های او هماهنگی داشته باشد، اما در هر صورت هیچ‌کسی نباید تمام کارهای خود را در مدت زمان فشرده انجام دهد، زیرا به جسم و روح او لطمه وارد می‌شود. هرکس پس ازدریافت وظایفی که‌ به عهده دارد باید برنامه‌ریزی درست داشته باشد و کارها را ب تدریج و نه همزمان انجام دهد.

 

منبع : چهاردیواری جام جم

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

پیام تبریک عید نوروز عاشقانه | پروفایل تبریک عید نوروز به همسرم

عکس نوشته تبریک عید نوروز به عشقم  در ادامه مجموعه ای از متن و عکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *