خانه > مذهبی > متفرقه دینی > اعمال ماه شعبان | روزهای با فضیلت ماه شعبان کدامند؟

اعمال ماه شعبان | روزهای با فضیلت ماه شعبان کدامند؟

اعمال روزهای بافضیلت ماه شعبان

ماه شعبان یکی از عزیزترین ماه‌های اسلامی و یادآور خاطره‌های بزرگ است که از همه مهمتر، خاطره ولادت امام حسین(ع)، ولادت حضرت ابوالفضل، ولادت امام سجاد و میلاد حضرت مهدی (ع) است که فضای این ماه را به بوی ولایت عطرآگین ساخته است.

در فضیلت این ماه، همین بس که ماه پیامبر اکرم(ص) نامیده شده و هنگامی که آن حضرت هلال ماه را مشاهده می‌کرد، دستور می‌داد، کسی در سراسر مدینه ندا دهد که:

ای مردم! این ماه، ماه من است، خدا رحمت کند کسی که مرا بر ماه من یاری دهد، یعنی آن را روزه بدارد!

ماه شعبان براى سالک إلى اللّه بسیار با ارزش است.

یکى از شبهاى قدر در این ماه مى‌باشد و کسى در آن متولد شده که خداوند بواسطه او وعده پیروزى به تمامى دوستان، پیامبران و برگزیدگانش (از زمانى که پدر ما حضرت آدم (على نبینا و آله و علیه السلام) در زمین ساکن شده) داده است.

اعمال ماه شعبان | روزهای با فضیلت ماه شعبان کدامند؟

اهمیت ماه شعبان

شعبان ماه پیامبرگرامی است که حضرت فرمودند:

«شعبان شهری، رحم اللّه من اعاننی على شهری،شعبان ماه من است، خداوند کسى را که مرا در ماهم یارى کند، بیامرزد».

انسان مومن در این ماه میتواند با نماز، صدقه، مناجات، روزه و .. آن حضرت را برای دستگیری یاری کندامام علی علیه السلام فرمودند:

«ما فاتنی صوم شعبان مذ سمعت منادی رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ینادی فی شعبان، فلن یفوتنی ایام حیاتی ان شاء اللّه،از زمانى که نداى منادى رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را که براى روزه این ماه ندا مى‌کرد شنیدم، هیچگاه روزه این ماه را از دست نداده و در تمام عمرم آن را از دست نخواهم داد، اگر خدا بخواهد.»

همچنین ولادت امام عصر در نیمه این ماه، و اینکه شب نیمه شعبان، شب قدر است به اهمیت این ماه می‌افزاید.

اعمال مشترک ماه شعبان

  • قرائت مناجات شعبانیه
  • روزه در این ماه سفارش بسیاری شده، امام صادق علیه السّلام فرمود:
    «کسى که روز اول ماه را روزه بگیرد، حتما وارد بهشت مى‌شود. و کسى که دو روز را روزه بگیرد، خداوند در هر شب و روزى (به چشم رحمت) به او مى‌نگرد و در بهشت هم به این نگاه ادامه مى‌دهد. و کسى که سه روز روزه بگیرد، با خداوند در عرش و بهشت او دیدار مى‌کند».
  • قرائت صلوات شعبانیه در اواسطِ هر روز این ماه
  • عمل به روایت امیر‌المؤمنین علیه السّلام که فرمودند:
    «در هر پنجشنبه شعبان آسمان‌ها زینت شده و آنگاه فرشتگان عرض مى‌کنند: خداى ما روزه‌داران شعبان را ببخش و بیامرز و دعایشان را اجابت فرما. بنابراین کسى که دو رکعت نماز بجا آورد که در هر رکعت سوره «فاتحه» را یک بار و«قل هو اللّه احد»را صد بار بخواند و بعد از سلام دادن صد بار بر پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم درود فرستد، خداوند تمام خواسته‌هاى دینى و دنیایى او را بر آورده مى‌فرماید. و کسى که یک روز آن را روزه بگیرد، خداوند بدن او را بر آتش حرام مى‌کند.»

اعمال روز سوم ماه شعبان

این روز بجهت تولد امام حسین علیه السّلام در آن روز بزرگى بوده و سالک باید بمقدار توانایى با روزه، زیارت، دعاهایى که در این روز وارد شده و سایر طاعتها، شکر این روز را بجا آورد.

باید توجه داشت که، همانگونه که اهل بیت در این روز خوشحالیشان بخاطر تولد آن حضرت علیه السّلام همراه با اندوه و عزا بود، سالک نیز باید چنین باشد. و در پایان مانند روزهاى شریف این روز را به پایان برساند.
اعمال نیمه شعبان
روز و شب نیمه شعبان زمان بسیار شریفى است که جهات زیادى باعث این شرافت و بزرگى شده است. از قبیل:

[الف -]

از شبهاى قدر مى‌باشد و شب تقسیم رزقها و عمرها چنانچه در روایات زیادى وارد شده است. و در بعضى از آنها آمده است: «خداوند این شب را براى امت قرار داده است، چنانچه شب قدر را براى رسول خدا صلّى‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم قرار داده.» – و این اشکال که بنابراین، لازم مى‌آید که شب قدر، بیش از یک شب باشد را مى‌توان به این بیان پاسخ گفت که تقدیر، مراتب و مراحل گوناگونى دارد.

[ب -]

از اوقات زیارتى امام حسین علیه السّلام مى‌باشد که غیر از فرشتگان صد هزار پیامبر علیهم السّلام آن حضرت علیه السّلام را زیارت مى‌کنند. و این مطلب نشانه عظمت این شب است.

[ج -]

از شب‌هایى است که تأکید به زنده نگهداشتن آن شده و اعمال و عبادات بسیار ارزشمندى در آن وارد شده که مى‌توان گفت: در هیچ شبى – اعم از شب قدر یا غیر آن – مانند یا بیشتر از آن نیامده است.

[د -]

شب میلاد امامى است که گیتى را از عدالت پر کرده، زمین را پاک مى‌نماید و در تمام زمینه‌هاى دینى و دنیایى حاکمیت دارد.

اعمال جمعه آخر ماه شعبان

از کتاب «عیون» از «عبد السلام بن صالح هروى» نقل شده که مى‌گوید:

در آخرین جمعه شعبان به دیدن ابى الحسن على بن موسى الرضا علیهما السّلام رفتم، حضرت فرمودند:

«ابا صلت بیشتر شعبان گذشت و این آخرین جمعه آن است، کوتاهى گذشته خود را در این ماه جبران کن بسیار دعا و استغفار کن و خیلى قرآن بخوان، و از گناهانت توبه کن، تا وقتى ماه رمضان مى‌آید مخلص براى خدا باشى و هیچ امانتى بگردنت نباشد مگر این که آن را رد کنى و هیچ کینه‌اى از مؤمنى در دلت نباشد مگر این که آن را از بین ببرى و از هر گناهى که انجام مى‌دهى، دست بردار. تقواى خدا را پیشه کن و در نهان و آشکارت به او توکل کن…».

روزه گرفتن در سه روز آخر ماه شعبان

روزه این سه روز براى کسى که تمام این ماه را روزه نگرفته، فضیلتى دارد که سزاوار نیست مراقب آن را ترک کند.

صدوق رحمه‌الله از امام صادق علیه‌السّلام روایت نموده است:

«کسى که سه روز آخر شعبان را روزه گرفته و آن را به ماه رمضان وصل کند، خداوند روزه دو ماه پى در پى براى او مى‌نویسد».

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فال روزانه | فال امروز شما

فال روزانه | فال امروزت رو بخون فال روزانه، فال امروز، فال امروز من، فال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *