خانه > فرهنگ و هنر > مناسبت ها در ایران و جهان > تاریخ هالووین ۲۰۱۸ به شمسی | روز هالووین چه روزی است ؟

تاریخ هالووین ۲۰۱۸ به شمسی | روز هالووین چه روزی است ؟

تاریخ هالووین در ایران / جشن هالووین چه روزی است ؟

تاریخ هالووین ۲۰۱۸ به شمسی برابر با روز چهارشنبه ۹ آبان ماه است . جشن هالووین در ایران مدتی است که به عنوان یک دورهمی و تفریح در بین مردم رواج پیدا کرده است .

تاریخ هالووین 2018 به شمسی

تاریخ هالووین ۲۰۱۸ / جشن هالووین چه روزی است ؟ 

تعطیلات هالووین هر ساله در ۳۱ اکتبر جشن گرفته می شود. هالوین ۲۰۱۸ در روز چهارشنبه ۹ آبان خواهد بود.

این جشنواره با جشنواره سامهین سلتیک باستان آغاز می شود، در این فستیوال مردم آتش درست می کنند و لباس هایی را برای دور کردن ارواح می پوشند.

تاریخچه‌ی این جشن به ۲۰۰۰ سال قبل باز‌می گردد. شبی که به اعتقاد راهبان شب مقدس نام گرفت و ریشه در آیین و رسوم ساکنان جزایر بریتانیا از جمله ایرلند دارد.
این جشن در حقیقت یک جشن مذهبی است و از قرن نهم میلادی رواج پیدا کرده است. فردای شب هالووین را روز تمام مقدسین نام نهاده اند و مسیحیان این روز را جشن می‌گیرند.
تاریخچه هالووین ریشه در جشنواره باستانی سلتیک دارد (سلتیک به معنای نژاد اسکاتلندی، ولزی و ایرلندی است) که به سامهِین (Samhain) معروف است.
جشنواره سامهین جشنی بود که در فرهنگ اسکاتلندی در پایان فصل برداشت محصول برگزار می‌شد.
سامهین زمانی بود که کافران باستانی آن دیار محصولات کشاورزی برداشت شده خود را ذخیره می‌کردند و برای فصل زمستان آماده می‌شدند.
اسکاتلندی‌های باستانی باور داشتند در شب ۳۱ اکتبر مرز‌های دنیای زندگان و مردگان برداشته می‌شود و مردگان در آن شب به زندگی برمیگردند و موجب ببار آوردن تباهی و ویرانی نظیر بیماری یا محصولات آفت زده و خراب می‌شوند.

جشن هالووین در کشور‌هایی نظیر آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا تعطیل رسمی اعلام شده است تا همه‌ی مردم بتوانند در این جشن شرکت کنند.

در این روز مردم لباس‌های عجیب و غریب می‌پوشند و کودکان برای جمع آوری آجیل و شکلات درب خانه‌ها را می‌کوبند.

با گذشت زمان، هالووین به روزی با انجام ترفند یا درمان، حکاکی جک-فانوس، دورهمی های بزم و شادی، پوشیدن لباس های مخصوص و خوردن غذاهای شیرین تبدیل شد.

رسم های جشن هالووین / روز هالووین چه روزیه؟

یکی از نمادهای هالووین یک کدوتنبل است که درون آن را خالی کرده و برای آن چشم و ابرو و دهان به صورتی ترسناک درمی‌آورند و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک می‌دهند.

حضور در جشن‌های خیابانی و مراکز شهر با لباس رنگارنگ و عجیب و غریب و چهره‌های ترسناک و نقاشی شده، تزئین، کنده کاری کدو تنبل و روشن کردن شمعی درونش همچو فانوس، آتش بازی و روشن کردن چراغ‌های کوچک همچون ریسه از جمله فعالیت‌های این جشن است.

سیب بازی یکی دیگر از این رسم‌هاست به طوری که  در یک تشت پر از آب چند سیب می‌ریزند و بچه‌ها با دهان باید سیب‌های شناور در آب را بیرون بکشند.

بازی‌های فالگیری و غیب‌گویی و پیش‌گویی کردن، شوخی و جوک تعریف کردن، بازدید از مکان‌های خالی از سکنه و ترسناک، تعریف کردن داستان‌های ترسناک و تماشای فیلم‌های وحشتناک هم از جمله رسم‌های مردم برای جشن «هالووین» است.

در بسیاری از نقاط جهان این مراسم بر اساس آیین‌های مذهبی پی گرفته می‌شود.

از جمله حضور در مراسم کلیسایی و دعاخوانی با روشن کردن شمع بر سر قبر مردگان. برخی از مسیحیان هم در طول تاریخ در این روزها از خوردن گوشت در شب امتناع می‌کنند و به شب‌زنده‌داری می‌پردازند.

جشن هالووین ۹۷ / تاریخ هالووین در ایران / تاریخ هالووین ۲۰۱۸ به شمسی

تاریخ هالووین در ایران (جشن هالووین ۹۷) برابر با روز چهارشنبه ۹ آبان است. این روز (Halloween) در تقویم میلادی مصادف با ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۸ می‌باشد.

جشن کریسمس، روز ولنتاین و شب هالووین، از دیگر جشن‌ها نامرتبط با فرهنگ ایرانی است که تازگی‌ها به شدت در خانه‌های ایرانی جا باز کرده است.

جشن هالووین در ایران 

طی چند سال اخیر پای جشن هالووین به ایران هم باز شده و تعداد افرادی که «هالووین» را جشن می‌گیرند، ‌ کم نیست.

البته طی یکی، دو سال اخیر این موضوع عمومیت بیشتری پیدا کرده و بسیاری از قنادی‌ها، کیک‌ها و شیرینی‌های مخصوص این شب‌ها را پشت ویترین‌هایشان قرار می‌دهند و سفارش هم می‌گیرند.

بعضی از میوه‌ فروشی‌ها هم کدوتنبل‌های تزئین شده‌ای را برای این مراسم آماده فروش کرده‌اند. حتی فروش زیورآلات نیز برای این شب مرسوم شده است و تجارت آن رواج پیدا کرده است.

پای «هالووین» به تعدادی از مدارس غیرانتفاعی نیز باز شده است و از دانش‌آموزان خواسته می‌شود که ماسک و لباس‌های عجیب با خودشان به مدرسه بیاورند.

این در حالی است که جشن هالووین ریشه در باورهای مسیحی و فرهنگ اروپایی – آمریکایی دارد و طبیعتاً تناسبی با فرهنگ‌ و سرگرمی‌های سنتی ایرانی ندارد.

حتی اگر فرض کنیم چنین جشنی صرفاً بهانه‌ای برای شادی و دورهم بودن است، نمی‌توان نسبت به رواج آن بی‌تفاوت بود؛ بخصوص که کودکان و نوجوانان مهمترین قشر درگیر با این مراسم هستند.

*********************

مدل های جالب و ترسناک طراحی ناخن برای جشن هالووین

*********************

گردآوری: حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

بمناسبت ۵ اسفند؛ روز مهندس و مهندسی

روز مهندس در تقویم+ تعریف واژه مهندس و وظایف آن ها روز مهندس در تقویم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *