خانه > روانشناسی > مشاوره خانواده > ترس از عشق چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

ترس از عشق چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

ترس از عشق چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

ترس از عشق یا عشق هراسی ( به انگلیسی : philophobia ) ترس شدید و غیر منطقی از عاشق شدن است که باعث ایجاد پریشانی در فرد می شود و زندگی او را مختل می کند. تس از عاشق شدن بسته به شرایط هر فردی میتواند به شکل های مختلف نمایان شود.

اگر فکر میکنید عشق هراسی باعث شده نتوانید یک رابطه عاطفی مناسب همراه با صمیمیت را تجربه کنید در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

علایم فیلوفوبیا

– احساس ترس و وحشت شدید هنگام فکر کردن به نزدیکی عاطفی

– اجتناب از عشق

– به شدت عرق کردن در موقعیت های صمیمی

– سریع شدن ضربان قلب و دشواری تنفس در موقعیت های صمیمی

– علایق عشق جدید باعث باز شدن زخم های قدیمی می شود.

– در روابط تان آسیب پذیر هستید.

 

به دلیل ترس ایجاد شده در زندگی روزمره خود دچار مشکل می شوید.

در صورتی که بیشتر از چند مورد از علایم گفته شده در شما وجود دارد احتمال این که مبتلا به عشق هراسی شده باشید ، زیاد است.

ترس از عشق در اغلب موارد باعث بروز احساسات طاقت فرسا می شود حتی زمانی که میدانید ترستان غیر منطقی است ولی با این وجود توانایی کنترل ترستان را ندارید.

علت فیلوفوبیا

با وجودی که پاسخی روشن برای علت فیلوفوبیا وجود ندارد ولی معمولا ترس از عاشق شدن در افردی دیده می شودکه آسیب های حل نشده روحی از گذشته همراه خود دارند.

مشکلاتی که از کودکی همراه فرد بوده  اند یا آسیب هایی که در روابط عاطفی قبلی برایش ایجاد شده است و باعث شده است که از دوباره عاشق شدن بترسد و از عشق فرار کند چون میخواهد از بروز آسیب دوباره در یک رابطه عاطفی پیشگیری کنید.

 

افرادی که  خود یا نزدیکانشان در رابطه عاطفی دچار ضربه روحی شده اند از ممکن است از عاشق شدن بترسند.

اگر مردی به همسرش خیانت کند ، زن به دلیل ترس از تکرار این اتفاق ممکن است از عشق بترسد و همینطور فرزند کوچکشان با دیدن مشکلات و بحث های ایجاد شده ممکن است دچار عشق هراسی در بزرگسالی شود چوننمیخواهد اتفاق دردناکی که برای مادرش افتاده است را تجربه کند.

مهم ترین و پرتکرار ترین پاسخی که افرد برای عشق هراسی دارند عبارتند از :

نمیتوانم در برابر شخص دیگری آسیب پذیر باشم 

یکی از ترسناک ترین کشمکش های درونی این است که نشان دادن احساسات واقعی و عمیق ترین ترسهای درونی به شخصی دیگر باعث آسیب پذیری روحی در مقابل آن فرد می شود و به او فرصت میدهد از احساسات شما سواستفاده کند یا شما را آزار بدهد و همین افکار شما را وحشت زده می کند.

ایجاد خاطرات دردناک جدید 

فردی که در روابط عاطفی قبلی خود آسیب دیده باشد مسلما نمیخواهد دوباره چنین دردی را بچشد و متاسفانه عاشق شدن و نزدیک شدن به یکفرد جدید ممکن است دوباره دردهای گذشته را زنده کند و صدمات جدیدی بر روح و روان شما وارد کند.

احساس دوست داشتنی نبودن 

احتمالا شما احسساس میکنید که لیاقت عشق و خوشبختی را ندارید و دوست داشتنی نیستید . این احساس شما ریشه در آسیب های دوران کودکی دارد و به دلیل احساسات منفی است که والدین شما در شما بوجود آورده اند که معمولا همراه با سلطه گری ، تنبیه بدنی و پرخاشگری بوده است. زمانی که فکر میکنید دوست داشتنی نیستید نمیتوانید عاشق شوید یا اجازه عاشق شدن به کسی بدهید.

بعد از خوشبختی درد است 

شاید شما فکر میکنید اگر عاشق شوید و خودتان را به دست عشق بسپارید و احساس خوشبختی بی اندازه داشته باشید بالاخره همه چیز ویران شده و با درد و رنج بعد از خوشی روبرو خواهید شد. اگر تصور میکنید بعد از هر خنده ای گریه است و بعد از هر شادی قرار است ناراحتی به سراغ شما بیاید دلیل محکمی برای ترس از عاشق شدن دارید.

نگرانی از این که نتوانید کسی را دوست داشته باشید : گاهی اوقات فیلوفوبیا به این دلیل است که میترسید نتوانید واقعا شخص مقابل را دوست داشته باشید یا عشق او نسبتبه خودتان به قدری زیاد است که میترسید نتوانید آن را جبران کنید یا این که به احساسات او صدمه بزنید.

از غرق شدن در رابطه میترسید

برخی از افراد نمیخواهند عاشق شوند چون فکر می کنند دیگر نمیتوانند حریم خصوصی فعلیشان را حفظ کند و وارد شدن به یک رابطه فضای مورد نیازشان را دستخوش دگرگونی می کند.

عوارض فیلوفوبیا

زمانی که فیلوفوبیا مزمن شود و فرد از هر گونه هیجان مرتبط با عشق بترسد ، خطرناک می شود. عشق هراسی میتواند کیفیت زندگی را کاهش دهد و فرد را به سمت عدم پذیرش تعهد پیش ببرد یا حتی باعث گوشه گیری او شود.

گاهی اوقات ترس از عشق باعی می شود فرد به سمت عقاید مذهبی یا فرهنگی ای سوق پیدا کند که عشق را ممنوع کرده اند و هین امر باعث ایجاد احساس گناه و ناامیدی نسبت به واکنش های درونی اش شود.

عوارض شایع جسمی فیلوفوبیا عبارتند از : عرق کردن ، تنگی نفس ، تپش قلب ، ترس ، تهوع و بی خوابی.

درمان فیلوفوبیا

فیلوفوبیا باعث می شود تمام جنبه های زیبای عشق را از دست بدهید . اغلب افرادی که از دوست داشتن شخصی دیگر وحشت دارند ، از شرایط فعلی راضی نیستند و دلشان می خواهد وارد ارتباط عاطفی سالم شوند تا احساس دوست داشتن و دوست داشتنی بودن داشته باشند.

در اولین قدم برای درمان عشق هراسی باید از همه راههایی که مانع از ورود شما به رابطه می شود آگاه شوید و به دنبال تغییر الگوهای مخرب قبلی باشید . با وجودی که غلبه بر فیلوفوبیا کار سختی است ولی در صورتی که بخواهید ، امکان پذیر است.

بررسی آسیب های گذشته

اگر بتوانید علت درد و ترس خودتان را در گذشته پیدا کنید اولین قدم به سمت بهبودی را برداشته اید ، باید دنبال ریشه عشق هراسی خود بگردید آیا به علت آسیب های روانی  در دوران کودکی است یا به دلیل آسیب های عاطفی که در روابط قبلی به شما وارد شده است یا شاید آسیب های روحی دوران کودکی باعث شده است که در یک چرخه باطل بیوفتد و به سمت افراد اشتباهی جذب شوید که منجر به اسیب های روحی جدید برای شما می شود.

انتخاب درست را بیاموزید و خودتان را دوست داشته باشید 

معمولا افرادی در روابط عاطفی پشت سر هم  دچار شکست و آسیب می شوند که الگوی انتخاب اشتباهی دارند ، خودشان را دوست ندارند یاعزت نفس پایینی دارند. شما نمیتوانید وارد یک رابطه عاطفی سالم شوید و دوست داشتن واقعی را تجربه کنید مگر این که خودتان را دوست داشته باشید.

اشتباهات و اشکالاتت خودتان را بپذیری و برا التیام زخم هایتان وقت بگذارید و سواد رابطه عاطفی را بیاموزید. از گوش دادن به صدای درونی انتقادگر خودتان دست بردارید و تمام تلاشتان را برای بهتر شدن  و درست گرفتن از اشتباهات قبلی را انجام دهید.

هنگام انتخاب شریک عاطفی باید مطمئن شوید فرد مقابل لیاقت عشق شما را دارد و در صورتی که علایم یک رابطه مخرب و سمی را مشاهده کردید از ادامه دادن رابطه به سرعت اجتناب کنید و به دنبال فردی باشید که بتواند رابطه عاطفی سالمی با شما بسازد و از شما حمایت کند و دوستتان داشته باشد.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۵ نکته مهم در تنظیم دادخواست حقوقی

۵ نکته مهم در تنظیم دادخواست حقوقی وکیل و مشاور حقوقی نقش بسیار مهمی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *