خانه > زناشویی > بارداری و زایمان > درمان سرماخوردگی در بارداری و داروهای مجاز

درمان سرماخوردگی در بارداری و داروهای مجاز

درمان سرماخوردگی در بارداری و داروهای مجاز
سرماخوردگی در دوران بارداری احتمال دارد به مشکلی حاد و دردسرساز تبدیل شود، چرا که زنان به دلیل محدودیت‌های مصرف دارو گاهی مجبور می‌شوند علایم ناراحت‌کننده آن را تحمل کنند.
معمولا به زنان بارداری که در ۳ ماهه اول هستند و ۱۲ هفته از بارداری‌شان می‌گذرد توصیه می شود که حتی در مصرف داروهای مجاز هم زیاده‌روی نکنند و تا می‌توانند، در این دوره که زمان حساس رشد جنین است، دارو نخورند.
سرماخوردگی مشکلی برای سلامت و رشد جنین ایجاد نمی‌کند ولی تب بالا می‌تواند به او آسیب بزند.
در این مطلب داروهای سرماخوردگی مجاز در دوران بارداری و چند درمان طبیعی آورده شده است.
سرماخوردگی در دوران بارداری
عوارض ناشی از بارداری به خودی خود ناخوشایند و آزاردهنده هستند و اگر دچار سرماخوردگی هم بشوید مطمئنا تحملش سخت‌تر می‌شود و تجربه سختی برای‌تان خواهد داشت. اما چه کار کنیم تا شرایط بهتر و راحت‌تر شود؟ با وجود داروهای متعدد موجود در داروخانه مصرف هر نوع دارویی در طول دوره بارداری بی‌خطر نخواهد بود و باید با احتیاط فراوان همراه باشد. نکته بسیار حائز اهمیت این است که در طول بارداری قبل از استفاده از هر نوع دارویی با پزشک متخصص زایمان و یا ماما مشورت کنید. اول از همه، چه در بارداری و یا حالت عادی چنانچه مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفلوانزا شدید، همیشه به دنبال استفاده از دارویی باشید که تکسین دهنده و یا درمانگر علائم عمده و یا غالب بیماری‌تان باشد. نشانه‌هایی مثل بینی گرفته و یا دردهای ناشی از سینوس‌ها، در غیر این‌صورت ممکن است بیش از حد لازم و مورد احتیاج‌تان دارو مصرف کنید.

استفاده از داروهای مسکن
بعضی اوقات سرماخوردگی با بدن درد و تب همراه است. اگر شما هم دچار چنین علائمی هستید می‌توانید از مسکنی مثل تایلنول استفاده کنید. مخصوصا برای مادرانی که بدن درد شدید همراه با تب دارند. استفاده از این مسکن اغلب برای مادران باردار بی‌خطر است. البته بهترین کار، عدم مصرف داروهای ضدالتهاب مثل استیل‌سالیسیلیک اسید (ASA مثل آسپیرین) است. به این دلیل که عوارض استفاده از این داروها ارتباط نزدیکی با مشکلات هنگام زایمان دارد. علاوه بر این مصرف داروهایی مثل ایبو‌پروفین (Advil) به خصوص در سه ماهه آخر بارداری می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی‌تری شود. ترکیبات تشکیل دهنده بعضی از این داروها می‌توانند موجب گرفتگی رگ‌ها و مجاری خونی جنین به نام داکتوس آرتریوزوس شوند.

داروهای ضد سرفه
راه دیگر جلوگیری از سرفه کردن و تحمل آن استفاده از داروهای کاهش دهنده سرفه است که عینا سعی در جلوگیری از ایجاد سرفه دارند. سرفه می‌تواند بسیار محکم و سخت باشد به طوری که توانایی خوابیدن و استراحت مادر را تحت‌تاثیر قرار دهد. اگرچه مصرف دکسترو‌متورفان یکی از موثرترین شربت‌های ضدسرفه می‌تواند در طول بارداری بی‌خطر باشد اما بعضی اوقات تداخل دارویی آن با سایر داروها می‌تواند خطرناک و نگران‌کننده باشد. پس قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای مخصوص گرفتگی بینی و سینه (دکونژستانت)
این دسته از داروها، که در انواع مختلف هم تولید می‌شوند ( خوراکی، اسپری بینی و یا قطره) طوری طراحی شده‌اند که بینی و سینوس‌های گرفته شده را باز کنند. اما توصیه می‌شود خانم‌های باردار با احتیاط بیشتر و در صورت لزوم از این قبیل داروها مصرف کنند. توجه داشته باشید به هیچ عنوان در استفاده از قطره‌ها و یا اسپری‌ها مثل اتریوین زیاده‌روی نکنید و اگر به سرماخوردگی سخت مبتلا شدید قبل از رفتن به تخت‌خواب برای خواب بهتر و باز شدن بینی‌تان از اسپری استفاده کنید. اسپری به میزان کمی جذب بدن مادر می‌شود پس استفاده از آن ایمن‌تر خواهد بود و ریسک آن برای جنین بسیار کم و حتی بی‌خطر خواهد بود.

استفاده از دستگاه‌های مرطوب کننده هوا
دستگاه‌های مرطوب کننده هوا میزان رطوبت هوای اتاق را تنظیم می‌کنند و تنفس را برای‌تان راحت‌تر می‌کنند. شب‌ها یکی از آن‌ها را درون اتاق قرار دهید (ترجیحا، یک مرطوب کننده خنک هوا) و راحت بخواهید. می‌توانید برای تسکین بیشتر با استفاده از چند بالش‌ سرتان را بالاتر از بدن‌تان نگه دارید و کمتر سرفه کنید.

چای داغ
نوشیدن یک فنجان چای داغ گرفتگی و دردهای ناشی از سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

ویتامین C
استفاده از ویتامینC بی‌خطر است اما نباید بیش از اندازه مصرف شود. توصیه می‌شود خانم‌های باردار روزانه حدود ۸۵ میلی‌گرم ویتامینC مصرف کنند.

نوشیدن آب، جوشانده‌های مناسب و سوپ‌مرغ گرم که با پیاز فراوان تهیه شده و قرقره کردن آب‌نمک رقیق یا چکاندن قطره استریل در بینی از توصیه‌های دیگر مفید است. مصرف آبمیوه طبیعی را هم فراموش نکنید چون ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها، باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.

منبع: salamatism.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

برای سفت شدن شکم بعد از زایمان چکار کنیم ؟

۹ روش برای سفت‌کردن شکم بعد از بارداری صاف و سفت شدن شکم بعد از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *