خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > درمان موهای زیر پوستی با روش های طبیعی

درمان موهای زیر پوستی با روش های طبیعی

درمان موهای زیر پوستی با روش های طبیعی

بهترین راه های طبیعی درمان فرو رفتن مو در پوست

یکی از پیامدهایی که با تراشیدن و برداشتن موهای بدن به سراغمان می آید، فرو رفتن مو در پوست و یا ایجاد مو زیر پوستی است. در این حالت مو در حال رشد زیر پوست توده ای قرمز و متورم در اطراف فولیکول مو ایجاد می کند. این وضعیت معمولا با حلقه شدن چند مو در هم ایجاد می شود.

اولین نشانه فرو رفتن مو در پوست یک برآمدی کوچک جوش مانند است. اگر موی زیر پوستی را بردارید این جوش کوچک عفونت کرده و منجر به التهاب، تورم و یک برآمدگی بزرگتر و دردناک حاوی چرک می شود.

موهای زیر پوستی به خودی خود ایجاد نمی شود بلکه با تراشیدن و اصلاح موهای زائد به وجود می آیند فرو رفتن مو در پوست در مردان معمولا روی گونه، گردن و چانه، پس از اصلاح کردن ایجاد شده و در زنان بر روی ناحیه بیکینی، پا و زیر بغل شکل می گیرد. اگر چه موی زیر پوستی عموما در هر نوع اصلاحی ممکن است رخ دهد اما شکل گیری آن ها بیشتر در روش هایی مانند اپیلاسیون و استفاده از دستگاه اپی لیدی شایع است.

متخصصان کلینیک مایو معتقدند که افرادی که موهای فر دارند بیشتر به این عارضه دچار می شوند.

متخصص پوست، دکتر استفانی S. گاردنر می گوید که فرو رفتن مو در پوست اغلب خود به خود درمان خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد آن ها و آلوده شدن فولیکول مو، می توانید در صورت امکان و بدون ایجاد فشار بر روی پوست این موها را از بین ببرید.

داروهای خانگی طبیعی بسیاری وجود دارد که برای جلوگیری از رشد مو به این شیوه و کاهش قرمزی و التهاب ایجاد شده از آن، موثر هستند. این روش ها با برداشتن پوست ها مرده و حذف پوسته پوسته شدن پوست و همچنین با وجود ترکیبات موجود در خود که منجر به تسکین پوست و جلوگیری از عفونت می شوند، به درمان مو زیر پوستی کمک می کند. شما می توانید از این درمان ها برای خلاص شدن از این موها استفاده کنید.

روش های طبیعی برای درمان فرو رفتن مو در پوست

بهترین روش برای جلوگیری از تشکیل فرو رفتن مو در پوست توقف فرآیند برداشتن موهای زائد است اما این کار برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست. به این افراد توصیه می کنید برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی مراقبت بیشتری از پوست خود انجام دهند. ضمن آن که روش هایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم می توانند در بهبود ظاهر پوست موثر باشند.

کمپرس گرم

یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای حذف موهای فرو رفته زیر پوست، استفاده از کمپرس گرم بر روی منطقه است. حرارت  کمک می کند تا پوست نرم شده و موی فرو رفته در پوست به سطح آن نزدیک تر شود. برای این کار یک لیف تمیز را در آب داغ فرو ببرید. سپس با فشار آب داخل آن را خارج کرده و بر روی پوست بگذارید. این عمل را دو بار در روز و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید. زمانی که احساس کردید مو به سطح پوست نزدیک شده، با دقت و با استفاده از یک سوزن استریل، مو را از زیر پوست در بیاورید.

برای استریل کردن سوزن نوک آن را روی آتش بگیرید و سپس با پنبه الکلی آن را تمیز کنید. بعد از این کار هرگز با سوزش به جان پوسستان نیافتید. کافی است با سوزن استریل فقط مقداری پوست را لمس کنید. اگر کمپرس آب گرم به درستی عمل کرده باشد، مو به سطح پوست بسیار نزدیک است.

هرگز توده برآمده را برای بیرون آمدن مو فشار ندهید. این کار شما تنها باعث می شود عفونت عمیق تر شود. عفونت عمیق ممکن است بعد از مدت ها تبدیل به گوشت اضافه و آسیب پوستی شود.

اسکراب روغن زیتون و شکر

از آنجا که سلول های مرده پوست می توانند باعث مسدود شدن فولیکول های مو شوند، پس لایه برداری از روی پوست روشی است که موجب جلوگیری از شکل گیری موی زیر پوستی می شود. اضافه کرده مقداری روغن زیتون به شکر یک ماده عالی برای اسکراب پوست ایجاد می کند.

برای تهیه این اسکراب به مقداری روغن زیتون، شکر، روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس نیاز داریم. روغن زیتون یک ماده عالی برای پوست است به طوری که مطالعات نشان می دهند که این روغن حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که می تواند به کاهش تورم کمک کند. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون همچنین می توانند پوست را مرطوب و نرم نگه دارند. روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس نیز دارای خواص ضد باکتری قدرتمند است که می تواند به کاهش التهاب و جلوگیری از گسترش عفونت منجر شود.

به مقدار مساوی از شکر و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. سپس چند قطره روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس (اسانس اسطوخودوس) را به مخلوط اضافه کنید. این مخلوط را می توانید در ظرف در دار تا چند روز نگه دارید. برای استفاده روزانه مقداری از محلول را به آرامی روی پوست ماساژ دهید و پس از چند دقیقه پوست را با آب ولرم بشویید. برای خلاص شدن از شر فرو رفتن مو در پوست این اسکراب را دو بار در هفته انجام دهید.

به غیر از شکر در این ترکیب می توانید از نمک دریایی نیز استفاده کنید.

جوش شیرین و روغن نارگیل

بافت دانه دار جوش شیرین آن را به یک ماده طبیعی برای حذف سلول های مرده پوست تبدیل کرده است. این خاصیت می تواند بافت های مسدود شده که موجب ایجاد موی زیر پوستی می شوند را درمان کند. هنگامی که جوش شیرین با روغن نارگیل ترکیب شود، یک اسکراب ضد التهابی طبیعی ایجاد می کند که برای کاهش قرمزی و تورم، و همچنین جلوگیری از گسترش باکتری ها مفید است.

در مجله Pharmaceutical Biology گزارش شده است که روغن نارگیل بکر، دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به تسکین قرمزی و کاهش تورم کمک کند. مطالعات دیگر در مورد ترکیبات این ماده نشان می دهد که جوش شیرین به طور موثر باکتری را از بین می برد و می تواند عفونت های پوستی را درمان کند.

۲ قاشق غذا خوری روغن نارگیل را با ۱ قاشق غذا خوری جوش شیرین ترکیب کنید تا خمیری سفت حاصل شود. اگر پوستتان حساس است مقدار روغن نارگیل را بیشتر کنید. محلول حاصل را روی پوست دارای موی زیر پوستی ماساژ دهید و اجازه دهید خمیر چند دقیقه روی پوست بماند. بعد پوست را با آب ولرم بشویید. این کار را تا زمانی که تورم و قرمزی کم شود روزی دو بار انجام دهید.

روغن درخت چای

شما می توانید از روغن درخت چای برای سرعت بخشیدن به فرایند درمان و کاهش التهاب ناشی از فرو رفتن مو در پوست استفاده کنید. بر خلاف دیگر روغن ها، مقدار کمی از اسانس درخت چای می تواند به درمان شما کمک کنند. اما اگر پوست حساس دارید، هرگز این روغن را به تنهایی استفاده نکنید و آن را با سایر روغن ها گیاهی رقیق کنید.

بسیاری از مطالعات این واقعیت که روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است که به کاهش خارش، قرمزی و ورم ناشی از موهای زیر پوستی و دیگر بیماری های پوستی کمک می کند را تایید کرده اند. این روغن همچنین ضد باکتری است، پس برای درمان عفونت های پوستی و جلوگیری از رشد باکتری ها ماده موثری است.

چند قطره روغن درخت چای را روی تکه ای پنبه بریزید. سپس پنبه را به آرامی روی پوست بمالید. روغن درخت چای قرمزی ناشی از موی زیر پوستی را کم کرده و در باز کردن منفذ پوستی که مو را در بر گرفته است، نقش مهمی دارد. استفاده از این درمان ۲ بار در روز به کاهش التهاب کمک می کند.

اگر می خواهید روغن را مخلوط کنید به ازای هر ۳ قطره روغن درخت چای یک قاشق غذا خوری روغن زیتون استفاده کنید. سپس این مخلوط را به پوست مالیده و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید. بعد از این مدت پوست را با آب گرم بشویید. ۲ بار استفاده از این روش به صورت روزانه می تواند در کاهش تورم و قرمزی نقش مهمی داشته باشد.

چای سیاه و چای سبز

چای حاوی تانن  است که یک قابض طبیعی است و می تواند به کاهش قرمزی ناشی از فرو رفتن مو در پوست کمک کند. علاوه بر این چای در کاهش التهاب نیز نقش مهمی دارد. یک مطالعه که در مجله Pharmacognosy Research منتشر شده است نشان می دهد که تانن موجود در چای اثر آنتی اکسیدانی دارد و می توانید به طور موثر با انواع خاصی از باکتری ها مبارزه کند.

استفاده از این روش بسیار ساده است. کافی است یک چای کیسه ای حاوی چای سیاه و یا چای سبز را بعد از استفاده بر روی پوست بگذارید. گرم بودن کیسه علاوه بر کاهش التهاب با تانن می تواند قرمزی پوست را نیز کاهش دهد. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا موی زیر پوستی خارج شود.

اگر پوستتان خیلی قرمز و ملتهب است بهتر است چای را ۳۰ دقیقه درون یخچال قرار داده و سپس آن را روی پوست بگذارید. این کار اثر خنک کنندگی دارد و باعث می شود التهاب پوست کمتر شود.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان طبیعی شگفت انگیز برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی، از جمله بیماری های التهابی و خارش ناشی از فرو رفتن مو در پوست است.

با توجه به تحقیقات انجام شده بر روی خواص آلوئه ورا، کاهش التهاب بیش از حد روی پوست، تسکین قرمزی و تورم، مرطوب کردن پوست و ایجاد یک سد محافظتی در برابر ناخالصی ها از خواص این گیاه قدرتمند است. این ماده قادر است با افزایش کلاژن در پوست قدرت بازسازی پوست را افزایش دهد.

برای استفاده از آلوئه ورا به عنوان یک درمان خانگی برای درمان فرو رفتن مو در پوست کافی است ژل داخل گیاه را به صورت موضعی روی پوست بمالید. نیازی به آبکشی کردن پوست نیست چون این ماده به راحتی جذب پوست می شود. برای افزایش سرعت بهبود التهاب و جلوگیری از تحریک بیشتر، روزانه ۲ الی ۳ بار از این ژل روی پوست استفاده کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی روند بهبود زخم ها و جوش حاصل از اصلاح را تسریع می بخشد. از آنجا که سرکه سیب یک ضد عفونی کننده طبیعی است با کاهش التهاب، می تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد. برای جلوگیری از تحریک بیشتر باید سرکه سیب را با آب رقیق کرده و با یک تکه پنبه آن را روی پوست بمالید. برای این که محلول عمیق تر نفوذ کند، چند دقیقه پنبه را بر روی پوست نگه دارید.

جلوگیری از فرو رفتن مو در پوست

مجله The American Family Physician چند توصیه زیر را برای جلوگیری از رویش موی زیر پوستی ارائه کرده است:

  • همیشه موها را به جهت رویششان اصلاح کنید.
  • فواصل زمانی بین دو اصلاح خیلی به هم نزدیک نباشد.
  • زمانی که موهای زائد را اصلاح می کنید پوست را نکشید.
  • حتما برای اصلاح کردن از فوم و یا ژل اصلاح استفاده کنید.

بخوانید:کیست مویی چیست و چگونه درمان می شود؟

منبع:golgis.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *