خانه > مجله سلامت > مراقبت از کودکان > دلایل بی قراری و درد نوزاد هنگام مدفوع کردن + راه های درمان

دلایل بی قراری و درد نوزاد هنگام مدفوع کردن + راه های درمان

درد نوزاد هنگام مدفوع کردن

گریه و بی قراری نوزادان همیشه باعث نگرانی والدین می شود و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد . یکی از دلایل شایع بی قراری نوزادان مشکلات گوارشی و دل درد است .

بسیاری از نوزادان هنگام دفع زور می زنند و دست و پای خود را جمع می کنند و گریه می کنند. در این مطلب از حیاط خلوت دلایل درد نوزاد هنگام دفع و راه های درمان آن را گردآوری کرده ایم که در ادامه مشاهده می کنید.

درد نوزاد هنگام مدفوع کردن

دلایل گریه و درد نوزاد هنگام دفع

دکتر علی اصغر حلیمی، متخصص اطفال در این باره می گوید:

قرمز شدن و گریه کردن نوزاد هنگام مدفوع کردن عادی است و نیازی به مصرف دارو ندارد.

همه شیرخواران از حدود سه هفتگی تا چهار ماهگی دل درد دارند، موقع دفع مدفوع زور می زنند و دست و پایشان را جمع می کنند. این دل درد در بچه ها جای نگرانی ندارد. باید با بغل کردن و حرکت دادن آرام، دل درد او را تسکین دهید.

دفع مدفوع عادی در نوزادان

اگر نوزاد موقع دفع مدفوع گریه کند، زور بزند و قرمز شود و بعد از زور زدن یک مدفوع نرم دفع کند، مشکلی نیست، زیرا این حالت در نوزادان گذراست.

یبوست نوزادان

ولی اگر نوزادی مدفوع سفت،‌ شکل‌دار و غلیظ مانند کودکان بزرگ‌ تر دفع کند، کاملا غیرطبیعی محسوب می‌شود و معمولا نشان‌دهنده یبوست است در این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید .

کولیک نوزادان

اگر کودک سالم شما کمتر از پنج ماه سن دارد و بیش از سه ساعت در روز و بیشتر از سه روز در هفته به صورت مداوم گریه می‌کند، ممکن است مبتلا به کولیک باشد. البته باید گفت، کولیک در نوزادان تازه متولدشده بسیار شایع است و جای نگرانی ندارد.کولیک معمولا از ۲هفتگی نوزاد شروع می‌شود و ممکن است تا حدود ۳ ماهگی ادامه داشته باشد.

علائم کولیک

درست است که  گریه بچه طبیعی است ولی از کجا بدانیم که گریه او بخاطر کولیک است ؟

علائم  گریه کولیک  این است که  هر روز در زمان مشخصی گریه میکند مثلا هر روز در  همان زمان بعد ازظهر یا در شب برای چند دقیقه  تا ۳ ساعت  یا بیشتر  و در پایان کودک اجابت مزاج یا گاز بیرون می دهد ، گریه بدون هیچ دلیل روشنی (به طور معمول، نوزادان گاهی اوقات برای برخی از نیازها مانند غذا، نوشیدنی یا یک پوشک تمیز، و غیره  اما هیچ علت مشخصی در ارتباط با کولیک گریه وجود ندارد) برخی از علل این درد عبارتند از: آلرژی، عدم تحمل لاکتوز، تغییرات  باکتری های خوب موجود در دستگاه گوارش.

راه درمان کولیک نوزادان

کولیک طبیعی است و در ۲۰ درصد بچه ها این مشکل رخ می دهد. اگر کولیک باشد و این تشخیص قطعی و درست باشد باید بگویم که مهم ترین اصلی که باید رعایت کرد این است که پدر و مادر بچه را حمایت عاطفی کنند.

همچنین حرکات ریتمیک و برخی از صدا مثل صدای سشوار، جاروبرقی و حتی تیک تیک ساعت می تواند در آرام کردن نوزاد تاثیرگذار باشد.

اگر وزن گیری اش خوب باشد و شیر خوب بخورد، جای نگرانی نیست.ممکن است کولیک تا ۳ ماهگی وجود داشته باشد. بهتر است مادر از میل کردن غذاهای نفاخ پرهیز کند و شیرپاستوریزه کم تر بخورد و اگر نخوردن شیرپاستوریزه در نوزاد تاثیر داشت برای مدتی شیر را از برنامه غذایی اش حذف کند. از نظر علمی توصیه می شود تا جایی که ممکن است با روش های گفته شده نوزاد را آرام کنند و از دادن دارو پرهیز شود، مگر در مواد حاد دارو صرف شود.

هنوز دانشمندان نتوانسته اند راه درمانى مشخصى براى آن بیابند. براى رویارویى با این دردها که بى قرارى زیادى در کودک پدید مى اورد، در آغوش کشیدن شیرخوار، قرار دادن حوله گرم روى شکم و حرف زدن با وى، در کنار برخى داروهاى شیمیایى یا گیاهى صنعتى، مهم ترین توصیه اى است که پزشکان کودکان براى خانواده ها دارند.

زمان شیر خوردن، باید بینى وى کاملاً باز باشد تا از دهان تنفس نکند. هواى وارد شده از طریق دهان، مى تواند از طریق معده به روده رفته، موجب کولیک شود.

راه هایی برای آرام کردن نوزادی که کولیک دارد؟

محیط رحم را بازسازی کنید

بهتر است کوچولوی‌تان را در یک پتوی نازک از جنس کتان بپیچید و او را روی بازوها و در آغوش‌تان بگیرید و خیلی محکم کنار گوش او صدای هیشششش رو دربیاورید. او را خیلی آرام تکان بدهید و چیزی برای مک زدن در اختیارش بگذارید، چیزی مانند پستانک، یا اگر زمان غذاخوردنش است سینه خودتان.

بدانید چه می‌خورید

اگر شما از شیر خودتان برای تغذیه کودک استفاده می‌کنید سعی کنید برای چند هفته از خوردن لبنیات خودداری کنید. ممکن است نوزاد شما به پروتئین شیر حساسیت داشته باشد. درباره میزان شیری که دارید با پزشک صحبت کنید، او به شما خواهد گفت که منبع شیر شما برای نوزادتان کفایت می‌کند یا خیر.

گازها را خارج کنید

وجود گاز معده یکی از فرضیه‌های شکل‌گیری کولیک نوزاد است. پاهای کودک را رو به بالا و تا نزدیک سینه بیاورید و برای چند دقیقه در این حالت نگه‌دارید. وقتی که به او شیر می‌دهید مرتب آروغش را بگیرید. ممکن است به شیشه شیر متوسل شوید که هوای کمتری وارد دهان کودک کند. در این حالت هم حواس‌تان باشد که نوزاد شیرین‌تان درست سرشیشه را گرفته باشد و آن را به شکل صحیح بمکد.

به فکر مادر بچه هم باشید

کولیک یکی از سخت‌ترین موقعیت‌ها برای مادر است، طوری که ممکن است گریه او را هم دربیاورد بنابراین باید در مواقع خستگی حتما روی کمک اطرافیان برای نگهداری از نوزاد حساب کنید، زیرا باید استراحت و شیر کافی داشته باشید تا بتوانید خوب از نوزاد نگهداری کنید.

درمان های خانگی کولیک نوزاد

چای بابونه:

بابونه ضد اسپاسم است (۱۹ ترکیبات مختلف ضد اسپاسم) و آرام بخش (  ۵ترکیب)  که برای  رفع گرفتگی روده  کمک کرده و باعث آرامش می شود.
روش:

مادر شیرده می توانند از این چای بنوشید، مگر اینکه به این گیاه حساسیت داشته باشد.


محصولات سویا:

پروتئین موجود در شیر حتی شیر مادر  علت اصلی بوجود آوردن این مشکل است.  تحقیقات می گوید که پس از حذف محصولات لبنی  از رژیم غذایی تان در عرض ۴ روز این مشکل درمان می شود  بنابراین، سعی کنید بجای شیر گاو محصولات سویا مصرف کنید اگر در عرض ۴ روز این مشکل برطرف شد بدانید از شیر بوده است ولی اگر بهبود نیافت از شیر نبوده است


آب:

آب یکی از ساده ترین روش برای آرام کردن نوزاد است. حتی شنیدن صدای آب  می تواند به آرام کردن کودک کمک کند
روش:

لگنی را پر از آب کرده و در سینک قرار دهید و کودک را کنار آن نگه دارید حتی صدای آب که مانند آبشار می آید برای کودک مفید است یا قرار دادن بطری آب گرم ( داغ نباشد ) روی معده کودک برای تسکین و رهایی از درد مفید است

نعنا:

نعنا دارای خواص ضد اسپاسم است که برای کاهش اسپاسم روده در نوزادان  به کسانی که این مشکل کولیک مواجه هستند مفید است
روش:

یک قاشق  چای خوری از  نعناع خشک  را در یک فنجان   آب داغ بریزید

حدود ۱۰ – ۱۵ دقیقه بماند سپس زمانی که ولرم شد به کودک بدهید یا  حتی مادران شیرده نیز  میتوانند یک فنجان چای نعناع بنوشید تا زمانی که کودک بهبود یابد میشود از این چای استفاده کرد

ماساژ:

ماساژ معده کودک در جهت عقربه های ساعت و حلقه کردن زانو به سمت معده  شیوه ای  است که به آرام کردن کودک کمک میکند .مقداری روغن بدن به کف دست خود بزنید و دور ناف و در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. حمام کردن کودک در آب گرم نیز درمان خوبی است.

آروغ:

به طور کلی نوزادان که شیر یا آب یا هرچیز دیگر می نوشند هوای زیادی هم می بلعند، بنابراین کودک باید آروغ بزند این کار بهترین درمان برای از بین بردن مشکلات روده است 

موسیقی:

پخش موسیقی آرامش بخش یک راه برای رهایی کودک از این مشکل است . این برای منحرف کردن اذهان کودکان از  این مشکل است. آواز لالایی به کودک و یا موسیقی  ذهن کودک را منحرف میکند

درمان گیاهی:

آب عصاره گیاهی از گیاهان مختلف مانند بابونه، شوید، رازیانه، نعناع، ​​زنجبیل و زیره سیاه ساخته شده است. همه این گیاهان به درمان گاز معده و دیگر مشکلات روده کمک میکند. بهتر است مادر شیرده بعد از هر وعده غذایی مقداری از این عصاره های گیاهی را مصرف کند .

رازیانه: برای از بین بردن گرفتگی و اسپاسم روده کمک میکند
زیره سیاه: برای درمان  سوء هاضمه، گاز معده و رفلکس  کمک میکند
زنجبیل: برای درمان تهوع، اسپاسم های عضلانی و هضم  کمک میکند
آلوئه ورا:  برای از بین بردن نفخ کمک میکند
بادرنجبویه: مربوط به خانواده نعناع است ، ​​ به آرامش،  خواب و  از بین بردن درد گاز کمک میکند.

گردآوری: حیاط خلوت

منابع:

hidoctor.ir

salamatnews.com

niniban.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *