خانه > مجله سلامت > بهداشت بانوان > دلایل بی نظمی قاعدگی چیست + راه درمان

دلایل بی نظمی قاعدگی چیست + راه درمان

گاهی سوالاتی درمورد عادت ماهیانه برای خانم‌ها پیش می‌آید، مثل چرا خونریزی‌ام اینقدر سنگین است؟ چرا پریودم عقب افتاده است؟ چرا این ماه دو بار پریود شدم؟ بااینکه نامنظم شدن عادت‌ماهیانه مسئله‌ای خطرناک نیست، اما خیلی مهم است که بفهمید دلیل آن چیست و در صورتی که این نامنظمی در پریود برای چند ماه تکرار شد به پزشک مراجعه کنید .

بی نظمی پریود , بی نظمی قاعدگی

دلایل بی نظمی قاعدگی چیست + راه درمان

قاعدگی نامنظم به سیکل قاعدگی گفته میشود که در آن، مدت زمان بین قاعدگی های متوالی اختلاف زیادی با یکدیگر دارند. شایعترین سنین وقوع، درست بعد از بلوغ و درست بعد از یائسگی است.

قاعدگی در هنگام بلوغ آغاز میشود و تا هنگام یائسگی ادامه می یابد. به طور متوسط سیکل قاعدگی ۲۸ روز می باشد ولی میتواند در افراد مختلف از ۲۴ روز تا ۳۵ روز نیز باشد. پس از بلوغ، در اغلب خانمها یک سیکل قاعدگی منظم با طول زمان نسبتا ثابت بین دو قاعدگی رخ میدهد ولی در برخی از خانمها، قاعدگی بی نظم باقی می ماند. خونریزی در دوران پریود بطور طبیعی بین ۳ تا ۷ روز (به طور میانگین ۵ روز) طول میکشد.

علل بی نظمی قاعدگی (پریود) چیست؟

اختلاف و تغییر در طول سیکل قاعدگی معمولا نتیجه یک عدم تعادل هورمونی موقتی است. تغییرات مقادیر هورمونی در طی بلوغ موجب میگردد که پریودها در ماههای اولیه بی نظم باشند. تغییرات زیاد در الگوی خونریزی طبیعی خانم ها در چند ماه اول پس از زایمان و همچنین با نزدیک شدن به دوران یائسگی شایع است.

در سایر مواقع عدم تعادل هورمونی ممکن است بعلت عواملی چون استرس، افسردگی و بیماریهای شدید طولانی مدت ایجاد شود. ورزشهای سنگین و از دست دادن شدید وزن از دیگر دلایل ایجاد اختلالات هورمونی است که میتوانند سبب بروز قاعدگی نامنظم شوند.

گاهی اوقات دلیل نامنظم شدن پریود، وجود بیماریهای تخمدان و رحم است. برای مثال سندرم تخمدان پلی کیستیک که موجب عدم تعادل هورمونهای جنسی میشود و یا آندومتریوز که در این بیماری تکه ای از بافت رحم جابجا شده و به عضو دیگری در لگن می چسبد، میتوانند علت وقوع قاعدگی نامنظم باشند.

در برخی موارد که فرد نسبت به حاملگی بی اطلاع است، خونریزیهای نامنظمی ایجاد میشود که میتوان به آسانی به عنوان یک قاعدگی اشتباه تلقی شود. بروز یک قاعدگی تاخیری و شدید میتواند ناشی از یک سقط جنین باشد.

اگر شما یک قاعدگی تاخیری که با دردهای شدید شکمی همراه است دارید، باید در جستجوی فوری توجهات طبی باشید. زیرا این امر ممکن است ناشی از یک حاملگی خارج از رحم باشد. در بعضی موارد، علت بی نظمی قاعدگی ناشناخته است.

چه اقدامات درمانی برای قاعدگی نامنظم باید صورت گیرد؟

قاعدگی های بی نظم ناشی از تغییرات هورمونی طبیعی که به دنبال بلوغ یا زایمان است معمولا با گذشت زمان منظم میگردند. در خانمهایی که در سن یائسگی هستند، قاعدگی های بی نظم سرانجام به کلی متوقف خواهند شد.

در تمام این موارد، معمولا درمان ضرورتی ندارد اما بهر حال اگر این مشکل مداومت داشته باشد و یا بر نحوه ی زندگی خانم تاثیرگذار باشد باید به پزشک مراجعه شود و داروهایی برای تنظیم قاعدگی تجویز شوند. این داروها شامل داروهای ضدبارداری خوراکی برای خانم های جوان و درمان جایگزینی هورمونی برای خانم های نزدیک سن یائسگی است.

پریودهای نامنظم که به دلیل از دست دادن شدید وزن، تمرینات و ورزشهای سخت، استرس و یا افسردگی حادث شده اند نیز به محض رفع این مشکلات از میان خواهند رفت و به مرور منظم خواهند شد.

اگر عامل واضحی برای بی نظمی در قاعدگی شما و الگوی آشکاری برای خونریزی وجود نداشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایشاتی برای جستجوی یک بیماری زمینه ای ترتیب دهد. این آزمایشات ممکن است شامل تستهای بارداری (حاملگی)، آزمایش خون جهت اندازه گیری میزان سطوح هورمونی و اولتراسونوگرافی از ناحیه لگن به منظور بررسی تخمدانها و رحم باشند.

اگر بیماری زمینه ای کشف گردید، درمان آن در اکثر موارد با منظم شدن قاعدگی همراه خواهد بود.

منبع:asreelm.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

تمرین های ورزشی برای کمک به تقویت جسمانی نوزاد

شاید این‌طور به‌نظر بیاید که نوزادتان هر روز زمان زیادی را در جایش دراز می‌‌کشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *