خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > دلایل خشکی واژینـال و درمان آن

دلایل خشکی واژینـال و درمان آن

با خشکی واژینال چه کنیم؟
واژن – خشکی واژن یکی از اختلالات رایج میان زنان در تمام سنین است. هر چند زنانی که دچار یائسگی می شوند بیشتر با این مشکل مواجه می گردند اما زنان جوان نیز می توانند چنین تجربه ای را پشت سر بگذارند.

دلایل خشکی واژینال چیست؟
زنان مبتلا به این مشکل عمدتا درد و ناراحتی بسیاری را در طی رابطه جنسی تجربه می کنند. این مشکل می تواند در اثر احساس خجالت و عدم آرامش فیزیکی به خصوص در طول رابطه جنسی باشد. علایم خشکی واژن می تواند شامل دردهای واژینال در طی رابطه و مشکل و یا ناتوانی در رسیدن به ارگاسم باشد. البته عمدتا این مشکل با استفاده از مواد مصنوعی مانند روان سازها و یا تجویز داروهای هورمونی توسط متخصصین زنان بهبود می یابد. مطابق با آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه، خشکی واژینال می تواند ناشی از استرس و یا تغییرات هورمونی در بدن زن باشد اما اگر به طور اختصاصی تر بخواهیم دلایل این مشکل را ارزیابی کنیم باید به این دلایل اشاره کنیم:
استرس
اگر دایما در اثر مشکلات ارتباطی در خانه و یا در محل کار، دچار استرس و تنش می شوید، این عوامل می تواند موجب گردد که در طی رابطه جنسی، خشکی واژن را تجربه کنید. وجود استرس دایم در زندگی تاثیر بسزایی در بروز این مشکل دارد.
مشکلات ارتباطی
وجود مشکلات زناشویی و درگیری میان زوجین، عدم اعتماد و اطمینان میان آنها و حتی سوظن و بدبینی میان زوجین نیز می تواند از عوامل موثر این اختلال باشد.
استفاده از روشهای کنترل بارداری
به طور قطع عده کثیری از زوجین برای جلوگیری از بارداری از ابزاری به نام کاندوم استفاده می کنند البته این روش در اکثریت افراد بدون هیچ گونه عوارضی است اما برخی از زنان در برابر لاتکس موجود در برخی از کاندومها و یا مواد اسپرم کشی که در آنها وجود دارد حساسیت جسمانی نشان داده و مبتلا به خشکی واژن می گردند.
تولد فرزند جدید
بدن برخی از زنان چند هفته و یا حتی مدتها بعد از تولد فرزندشان می تواند تحت تاثیر تغییرات بسیاری از جمله خشکی واژن(حتی ماهها بعد از زایمان) قرار گیرد.
عدم آرامش و آسایش، حالات عصبی، اضطراب، برانگیختگی بیش از حد، استرس و .. از عوامل موثر در خشکی واژن به شمار می رود؛ لذا توجه مرد به کیفت رابطه زناشویی و همچنین اهمیت به معاشقه پیش از رابطه جنسی تا حدی در رفع این مشکل موثر خواهد بود.
شیردهی
در اثر تولد نوزاد و شیردهی مادر، سطح هورمونهای پرولاکتین و اکسی توسین(که از جمله هورمونهای موثر در افزایش شیردهی هستند)افزایش می یابد. از طرف دیگر افزایش این دسته از هورمونها می تواند از عوامل موثر در خشکی واژن می باشد.
یائسگی
بعد از دوران یائسگی بدن یک زن استروژن و پروژسترون کمتری را ترشح می کند. کاهش ترشح این دسته از هورمونها باعث می گردد که دسته ای از زنان تجربه خشکی واژن در طی رابطه جنسی را تجربه کنند.
درمان
شاید در ظاهر به نظر برسد که این اختلال بسیار بغرنج بوده و درمان آن غیر ممکن یا حتی بسیار دشوار باشد اما واقعیت این است که اگر دلیل اصلی این مشکل مشخص شود، مسلما درمان آن نیز بسیار راحت خواهد بود. در ادامه این یادداشت برخی روشهای ساده درمان این مشکل را بیان می کنیم. اما توجه داشته باشید که اگر شما دچار این مشکل هستید به صورت خودمختار برای به کار بردن این روشهای درمانی اقدامی نداشته باشید بلکه اولین اقدام شما باید این باشد که نزد متخصص زنان مراجعه داشته تا ریشه و علت مشکل تان شناخته شده و سپس تحت درمان قرار گیرید. ارایه این راه حلها برای شما تنها به این دلیل است که با شیوه های کلی درمان این مشکل آشنا شده و از اقدامات درمانی هراسی نداشته باشید:
– استفاده از برخی ویتامینها
استفاده از ویتامینB برای درمان این مشکل به کار می رود به خصوص که این ویتامین سطح استرس را کاهش می دهد. همچنین استفاده از ویتامینهای Aو E نیز در شیوه های درمانی این مشکل به کار می رود. البته این توصیه ها بیشتر به خانمهایی ارایه می گردد که در اثر یائسگی دچار خشکی واژن شده اند.
– اصول ابتدایی را رعایت کنید
رعایت برخی از اصول ساده و ابتدایی در درمان این مشکل بسیار موثر است. برای مثال سعی کنید در طی روز به اندازه کافی آب بنوشید و از تشنگی زیاد جلوگیری کنید. به اندازه کافی به استراحت و خواب شبانگاهی تان توجه کرده و ورزش منظم را فراموش نکنید.
– سعی کنید در استفاده از مواد شیمیایی و معطر محتاط باشید
استفاده از مواد شیمیایی و معطری که در ارتباط و تماس نزدیک با سیستم تناسلی تان است را کاهش دهید. برای مثال در انتخاب لباس زیر باید بسیار دقت نموده و یا استفاده از دستمالهای توالت یا صابونهای مناسب و تایید شده را مورد توجه قرار دهید.
– توجه به رژیم غذایی
سویا را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهید استفاده مناسب و به اندازه سویا در رژیم غذایی در رفع این مشکل بسیار موثر است. همچنین سعی کنید از میوه جات و سبزیجات تازه استفاده کرده و از خوردن غذاهای سرخ کرده و یا بسیار چرب خودداری کنید. این مواد غذایی در بروز خشکی واژن می تواند نقش داشته باشد.
– توجه به کیفیت رابطه جنسی توسط مردان
همانطور که عنوان کردیم عدم آرامش و آسایش، حالات عصبی، اضطراب، برانگیختگی بیش از حد، استرس و .. از عوامل موثر در خشکی واژن به شمار می رود؛ لذا توجه مرد به کیفت رابطه زناشویی و همچنین اهمیت به معاشقه پیش از رابطه جنسی تا حدی در رفع این مشکل موثر خواهد بود.
منبع:بیتوته

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

بهترین راه های درمان عفونت ادراری در کودکان

راه های درمان عفونت ادراری در کودکان برای درمان عفونت ادراری چی خوبه ؟ یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *