خانه > اخبار ایران و جهان > دو واکسن جدید به چرخه واکسیناسیون کشور وارد شد

دو واکسن جدید به چرخه واکسیناسیون کشور وارد شد

دو واکسن جدید به چرخه واکسیناسیون کشور وارد شد

دکتر سید محسن زهرایی از ورود دو واکسن جدید به چرخه واکسیناسیون کودکان خبر داد و گفت: در سال جاری تلاش می‌کنیم دو واکسن به نام های پنوموکوک، مربوط به عفونت‌های پیش‌رونده در کودکان و روتا ویروس به عنوان شایع‌ترین علت اسهال در کودکان به برنامه واکسیناسیون اضافه کنیم. این دو واکسن در بسیاری از کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود. این واکسن‌ها از طریق مراکز بهداشت، خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت به صورت کاملا رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: خانواده‌ها حتما کارت واکسیناسیون کودکان خود را به دقت نگهداری کنند؛ چون در زمان ثبت نام مدارس باید ارائه شود. همچنین باید مطمئن شوند که فرزند آنها تمام واکسن‌های لازم را دریافت کرده‌ است.
زهرایی همچنین اضافه کرد: طی سه سال گذشته دو واکسن جدید وارد چرخه واکسیناسیون کشور شد؛ یکی از آنها هموفیلوس آنفلوآنزا نام دارد و مربوط به یک بیماری باکتریایی است و با آنفلوآنزای ویروسی تفاوت دارد. این بیماری در سنین زیر پنج سال بسیار رایج است و در سنین کمتر از دو سال باعث مرگ ومیر می‌شود. واکسن تزریقی فلج اطفال نیز دومین موردی بود که طی این مدت وارد چرخه واکسیناسیون شد.
وی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون در کشور سال‌هاست که به ۹۹ درصد رسیده و از نظر سازمان جهانی بهداشت بسیار مطلوب است، گفت: باید در نظر گرفت که هنوز یک درصد از کودکان یعنی تقریبا معادل ۱۵ هزار نفر از این خدمات بهره نمی‌برند. این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای خود کودکان و اطرافیان آنها باشد. ابتلا به سرخک و دیفتری در کشورهای مجاور ما به دلیل ضعف ساختارهای بهداشتی رایج است و اگر در داخل کشور با کاهش سطح پوشش واکسیناسیون مواجه شویم، این بیماری‌ها به کشورما نیز منتقل می‌شود.
وی با تاکید بر ضرورت آگاهی رسانی به خانواده ها در این زمینه، ادامه داد: دو سال پیش مطالعه‌ای در حاشیه شهرها درباره میزان پوشش واکسیناسیون انجام شد که نشان داد ۱۱ درصد از جمعیت این مناطق اتباع غیر ایرانی هستند و ۸۷ درصد از آنها واکسن دریافت کرده‌اند. اما ۱۳ درصد از آنها علیرغم اینکه واکسیناسیون در ایران رایگان و در دسترس همه قرار دارد، از آن محروم بودند. این رقم نشان می‌دهد که باید در این مناطق تلاش کنیم تا همه کودکان با استفاده از واکسن، از بیماری‌ها مصون شوند. آنها یا اطلاعی ازضرورت تزریق واکسن به کودکان ندارند یا فکر می‌کنند هزینه‌ای از آنها گرفته می‌شود. حتی ممکن است تصور کنند که با آنها برخوردی می‌شود و به همین دلیل برای واکسیناسیون مراجعه نمی‌کنند.
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره هفته جهانی ایمن سازی با واکسن نیز توضیح داد و گفت: واکسیناسیون یکی از موثرترین مداخلات شناخته شده توسط سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی در زمینه سلامت کودکان است. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت این اقدام سالیانه ۲.۵ میلیون کودک را از مرگ نجات می‌دهد. این در حالی است که حدود ۵۶ کشور در دنیا پوشش واکسیناسیون پایینی دارند. این برنامه نیاز به سازماندهی و ساختار مناسب برای ارائه خدمات و تعهد دولت‌ها و حکومت‌ها به تامین منابع مالی دارد تا واکسیناسیون را حتی در دورترین نقاط به دست کودکان برساند. همچنین اجرای کامل این برنامه نیاز به مشارکت خانواده‌ها و اطلاع رسانی درباره فواید آن دارد.
وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت هفته آخر آوریل را به نام هفته جهانی واکسیناسیون نام‌گذاری کرده‌ است. منطقه مدیترانه شرقی از سال ۲۰۱۰ به این برنامه پیوست و این برنامه در سال ۲۰۱۲ به تایید وزرای بهداشت ۱۹۴ کشور عضو سازمان جهانی بهداشت رسید.
طب سنتی منافاتی با تزریق واکسن ندارد
زهرایی اظهار نظر برخی از متخصصان طب سنتی درباره تاثیرات منفی تزریق واکسن فلج اطفال را تکذیب کرد و گفت: ما این مساله را با انجمن متخصصان و معاونت طب سنتی وزارت بهداشت در میان گذاشتیم. آنها نیز اعلام کردند که طب سنتی هیچ منافاتی با واکسیناسیون ندارد بلکه آن را تشویق هم می‌کند. ممکن است عده‌ای معدود به نام طب سنتی یا ایرانی- اسلامی از سر ناآگاهی مطالبی را بیان کنند که اگر این مطالب گسترش پیدا کند به سلامت مردم آسیب می‌رساند.
وی افزود: ما در منطقه خاورمیانه کشوری هستیم که سابقه بسیار طولانی در تولید واکسن داریم. واکسن‌های تولید داخل بسیار با کیفیت است و به کمک آنها توانستیم به ریشه کنی فلج اطفال و حذف سرخک و سرخجه دست پیدا کنیم.

منبع:alodoctor.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

کشف جدید ژاپنی‌ها عمر نامحدود را به انسان هدیه می‌دهد

کشف جدید ژاپنی‌ها عمر نامحدود را به انسان هدیه می‌دهد محققان ژاپنی موفق به کشف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *