خانه > اسرار خانه داری > راهنمای خرید آجیل و شیرینی عید

راهنمای خرید آجیل و شیرینی عید

خرید آجیل عید

آجیل تازه نباید هیچ گونه بوی بدی داشته باشد

 

● راهنمای خرید آجیل

آجیل یکی از خوراکی‏های پرطرفداری است که همیشه در لیست خرید عید جای دارد. آجیل، کلسترول خون را پایین می آورد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می کند. همچنین منبع پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. در عین حال آجیل ها پرکالری هستند و هر گرم آنها ؟ کالری انرژی غذایی تولید می کند. از نظر ارزش تغذیه‌ای، یک نعلبکی آجیل دارای تقریبا ؟؟؟ کالری انرژی است. در تهیه انواع آجیل‌ از مقادیر زیادی نمک استفاده می شود و بنابراین مصرف بی رویه آن، ممکن است عوارضی را به خصوص برای بیماران قلبی عروقی، افراد مبتلا به فشار خون و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد. هنگام خرید آجیل این نکات را به خاطر داشته باشید:

 

۱) تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاه های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند، بخرید. از خرید گذری یا خرید از دست فروشان خودداری کنید.

 

۲) هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید. آجیل تازه نباید هیچ گونه بوی بدی داشته باشد. بوی ماندگی، بوی تند و یا بوی ترشیدگی نشانه ناسالم بودن آجیل است.

 

۳) رنگ آجیل را با دست‌تان کنترل کنید. اگر دست‌تان رنگی شد احتمال دارد آجیل‌ها را با رنگ‌های غیرمجاز یا خوراکی رنگ کرده باشند و باید از خرید آن خودداری کنید.

 

۴) از خرید پسته‌هایی که زیادی خندان هستند، خودداری کنید؛ زیرا فروشندگان آنها را در ظرف های آب جوش می‌ریزند و سپس ناگهان در آب سرد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند تا در اثر شوک حرارتی سر بازکنند و خندان شوند البته این شوک حرارتی، کیفیت پسته را نیز پایین می آورد.

 

۵) از مضرات نمک هم که اطلاع دارید. پس بهتر است تا حد امکان آجیل های شور را انتخاب نکنید.

 

۶) در خرید مغز گردو باید خیلی دقت کنید که کهنه نباشد. روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر کهنگی، تغییر حالت داده و طعم نامطبوع پیدا می‌کند.

 

۷) نکته بسیار مهم دیگر این است ‌که آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند. واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل های وزارت بهداشت، ملزم به‌اندازه‌گیری آفلاتوکسین روی محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصولات تولیدی قابل ردیابی نیستند.

 

۸) اگر آجیل‌ نوروزیتان زیاد آمد و ‌خواستید آن را برای استفاده های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف های دربسته و در محلی خشک و خنک قرار بدهید.

خرید شیرینی عید

● راهنمای خرید شیرینی عید

یکی از اقلام همیشگی خرید نوروز شیرینی است. شیرینی عید به طور معمول باید دارای دو ویژگی اصلی باشد: یکی اینکه ماندگاری طولانی‌ داشته باشد چون لازم است دو تا سه هفته سالم و تازه باقی بماند (به همین دلیل است که مردم برای خرید شیرینی عیدشان بیشتر سراغ شیرینی‌های خشک می‌روند و تولید شیرینی خشک در قنادی‌ها به ۷۵ درصد کل تولیدات شیرینی‌شان می‌رسد) و دومین ویژگی شیرینی مناسب برای عید، ارزانی و سبکی آن است؛ چون تعداد زیادی مهمان در عید نوروز به یک خانه رفت و آمد می‌کنند و صرفه با شیرینی‌های سبک و کوچک است که با خرید یک کیلوگرم از آنها بتوان از تعداد بیشتری مهمان پذیرایی کرد.

 

● پیشنهادهایی برای خرید شیرینی عید

برای خرید شیرینی عید اول تصمیم بگیرید چه نوع شیرینی را دوست دارید و به ذایقه مهمانانتان هم خوش می‌آید. از طرف دیگر، باید بدانید که چه شیرینی‌هایی در بازار موجود است و مهم‌تر از همه بودجه‌ای که برای خرید شیرینی عید در نظر گرفته‌اید، چه قدر است. به طور کلی می‌توانید شیرینی‌های عیدتان را از یکی از گروه‌های زیر و یا مخلوطی از‌ آنها انتخاب کنید:

 

۱) شیرینی‌های سنتی: باقلوا، قطاب، پشمک، لوزپسته، لوزبادام، لوز نارگیل، کیک یزدی، نان برنجی، نان نارگیلی، حاجی بادام، سوهان آردی، سوهان عسلی، سوهان خانی، نان نخودچی، پا درازی، کلمپه، باسلوق، زبان، پاپیونی، نان خرمایی کرمانشاهی و کلوچه خرمایی

 

۲) شیرینی های فانتزی: گل محمدی (دانمارکی)، ناپلئونی، تارت‌ها، پای‌سیب و مافین‌شکلاتی

 

۳) شکلات‌ها و آبنبات‌ها: شکلات‌های فله‌ای و یا تخته‌ای، استاندارد و قابل اطمینان نیستند. اگر می‌خواهید شکلات و آبنبات را برای عید بخرید، به سراغ انواع بسته‌بندی شده بروید که علامت استاندارد و پروانه ساخت داشته باشند. مارک های معتبر و شناخته شده شکلات و آبنبات بهترین انتخاب‌ها هستند. به عقیده کارشناسان تغذیه شکلات‏ های مغزدار به دلیل حجم کمتر شکلات و وجود مغزها و دانه‏ های روغنی انتخاب مناسب ‏تری هستند.

 

▪ نگهداری شیرینی‌

گاهی وقتی برای عیددیدنی می‌روید، شیرینی‌های خشک یا تر روی میز پذیرایی ساعت ها به حال خود رها می‌شوند و گرد و غبار و یا حتی حشرات روی آنها می‌نشیند و شیرینی‌ها را آلوده می‌کند. برای رفع این مشکل، ورقه‌های شفاف پلاستیکی در بازار است که می‌توانید چند متر بخرید و روی شیرینی‌ها را با آ‌ن بپوشید. با این کار هم شیرینی‏ ها تمیز و تازه ‏تر می‏ مانند و هم ظرف شیرینی زیباتر به نظر می ‏رسد.

 

منبع : salamat.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

پیام تبریک عید نوروز عاشقانه | پروفایل تبریک عید نوروز به همسرم

عکس نوشته تبریک عید نوروز به عشقم  در ادامه مجموعه ای از متن و عکس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *