خانه > گردشگری > شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

در طبیعت بی نهایت شگفتی و زیبایی نهفته شده که گاه در دورافتاده ترین کشورها و مرزهای جهان واقع شده اند. دیگر گردشگری به قدم زدن در خیابان ها و کوچه های نام آشنای جهان خلاصه نمی شود و بسیاری به دنبال کشف و بازدید از نقاط بکر و متحیر کننده هستند. به همین دلیل نیز روند گردشگری در دهه های اخیر با تفاوت های فاحشی مواجه بوده. یکی از مناطقی که برای بشر امروز موجبات تفریح، آرامش و خرسندی را فراهم آورده، نظاره کردن شکوه آبشارهای بکر، خروشان و زیبای جهان است.

 

به عنوان مثال شاید هیچ شگفتی در طبیعت قابل قیاس با اوج قدرت و شکوه آبشارهای طبیعی، وحشی و خروشان «بن گیو» (Ban Gioc–Detian Falls) نباشد. قدرت این آبشار به اندازه ای است که می تواند دره های عمیق و باریکی را در دل کوه ها بوجود آورد و برای شبکه های الکترونیکی، تولید انرژی نیز کند.

 

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

در ادامه زیباترین آبشارهای جهان را به همراه تصاویر زیبای آنها به شما معرفی خواهیم کرد.

 

آبشار آنخل

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

آبشار آنخل، بلندترین آبشار جهان به شمار می آید که در ارتفاع ۹۷۹ متری از کوه های Auyantepui و در کشور ونزوئلا قرار دارد. در واقع بیشتر آب این آبشار مرتفع پیش از رسیدن به زمین تبخیر و در اطراف پراکنده می شود.

 

آبشار خون

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

این آبشار در منطقه پرت و دورافتاده ای از آنتارکیتا قرار گرفته. یکی از دلایل قرمز بودن آن نیز آب شوری است که با «اکسید آهن» ترکیب شده و در برخورد با هوا به رنگ قرمز در می آید. آخرین پژوهش های «آلاسکا فِربنک» نشان داده که آب این آبشار که منبع آب های شور است احتمالا توسط یخچال های طبیعی که بیش از میلیون ها سال در این منطقه وجود داشتند، به دام انداخته می شوند.

 

پژوهش های انجام شده بر آب های شور این آبشار نشان داده که این آب ها مسیری در حدود ۹۰ متر را در زیر یخچال های «تیلر» طی می کنند. این یخچال بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله «یخچال شناسی» به عنوان سردترین یخچال طبیعی جهان معرفی شده.

 

یکی از شگفتی های این آبشار این است که در آن هیچ اکسیژنی دیده نمی شود و در عوض ۱۷ گونه متفاوت میکروب در آب های قرمز رنگ آن شناخته شده.

 

آبشار «بن گیوک» (Ban Gioc–Detian)

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

این آبشار متحیرکننده پس از آبشارهای ایگواسو، نیاگارا و ویکتوریا، چهارمین آبشار بلند جهان محسوب می شود و در مرز ویتنام واقع شده است. اخیرا گونه های بومی خصوصا در نزدیکی Tongling Gorge کشف شده که مشابه آن در هیچ کجای جهان یافت نمی شود.

 

آبشار دتیفوس

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

آبشار دتیفوس در شمال شرقی ایسلند واقع شده و به عنوان یکی از بزرگ ترین و قدرتمندترین آبشارهای اروپا محسوب می شود. این آبشار توسط پارک ملی  Vatnajökull مورد محافظت قرار می گیرد و به عنوان منبع انرژی دست نخورده و بکر باقی مانده است.

 

آبشار گوکتا کاتاراکس

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

آبشار گوکتا کاتاراکس برای بومیان این منطقه سال ها نامی آشنا بوده اما برای سایر مردم جهان همچون رازی باقی مانده بود. حدود ۱۲ سال پیش و در سال ۲۰۰۵ میلادی، یک کاوشکر آلمانی به نام «اشتفان زیمردورف»، اولین فرد غیر بومی بود که از این آبشار دیدن کرد.

 

آبشار گوکتا کاتاراکس در منطقه دورافتاده ای در استان «آمازونیان» پرو واقع شده و یکی از بلندترین آبشارهای جهان به شمار می رود. البته ارتفاع دقیق آن تا کنون تخمین زده نشده  اما عنوان سومین آبشار بلند جهان را به خود اختصاص داده.

 

یکی از دلایلی که بومیان این منطقه راز وجود این آبشار را آشکار نکردید واهمه آنها از طلسم پریان دریایی زیبایی است که تصور می شود در آب های این آبشار وجود دارند.

 

آبشار هاواسو

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

این آبشار حیرت برانگیز بر صخره های قرمز و آب های لاجوردی فرو می ریزد و به همین دلیل نیز یکی از زیباترین آبشارهای جهان برای عکاسی به شمار می رود. آبشار هاواسو در مجاورت پارک ملی «گرند کنیون»، درست در مکانی که با آب های رودخانه کلرادو همگرا می شود واقع شده.

 

آبشار ایگواسو

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

آبشار ایگواسو که در مرز میان آرژانتین و برزیل قرار گرفته یکی از سورئال ترین آبشارهای جهان به شمار می آید. در پس حضور زوج های عاشق در این آبشار افسانه ای پنهان است. بر اساس این افسانه، زن جوان و زیبایی معشوقه فانی خود را به ازدواج با یکی از خدایان ترجیح می دهد. زمانی که این زوج عاشق سوار قایق می شوند، همان خدا قایق آنها را به دو نیم تبدیل کرده و مانع از رسیدن آنها به آبشار جاودانگی می شود. بر اساس همین افسانه سال هاست که زوج های عاشق برای دیدن این آبشار به این مکان می آیند.

 

آبشار جاگ

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

این آبشار بلندترین آبشار کشور هند به شمار می آید که در بلندی های کوه هیمالیا واقع شده است. اگرچه در آسیا آبشارهای فراوان و بلند دیگری وجود دارد اما آبشار جاگ به دلیل منحصربفرد و بی مانند بودش، برای بازدید گردشگران خصوصا در فصل های که بادهای موسمی می وزد جذابیت های فراوانی دارد.

 

آبشار کائتور

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

این آبشار در پارک ملی کائتور در گویان واقع شده و به دلیل مقدار فراوان آبی که از ارتفاعات آن جاری می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آبشار کائتور از لحاظ بلندی رتبه ۱۲۳ و از لحاظ حجم نیز رتبه ۱۹ ام را به خود اختصاص داده. در واقع ارتفاع و حجم آب فراوانی که از آن جاری می شود سبب شده به یکی از دیدنی ترین آبشارهای جهان تبدیل شود.

 

آبشار گولفوس

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

این آبشار یکی از دیدنی ترین مکان های جهان به شمار می آید. آبشار گولفوس در دره های عمیق و باریک رودخانه Hvítá در ایسلند واقع شده. به دلیل شکاف حیرت انگیزی که در منظره آن دیده می شود، به نظر می رسد که این رودخانه پرخروش در میان شکاف های اطراف ناپدید می شود.

 

آبشار نیاگارا

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

 

آبشار نیاگارا قدرتمندترین و معروف ترین آبشار آمریکای شمالی به شمار می آید. در هر دقیقه در حدود ۱۷٫۰۰۰ مترمربع آب از این آبشار فرو می ریزد و در مرز میان استان های انتاریو در کشور کانادا و نیویورک در آمریکا قرار گرفته. این آبشار یکی از منابع بسیار مهم تهیه انرژی هیدروالکتریک برای هر دو کشور محسوب می شود. آبشار نیاگارا برای ماجراجویان بی باکی که قصد بندبازی یا بشکه نوردی دارند مکان مناسبی به شمار می آید.

 

آبشار Plitvice

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

بسیاری از آبشارهایی که در پارک ملی Plitvice در کرواسی و پاندورا واقع شده اند، به دلیل زیبایی های منحصربفردشان به بهشت تشبیه می شوند. آب این آبشار بسیار درخشنده و زلال است. نکته جالب تری که در مورد آن وجود دارد این است که دریاچه هایی که در میان این آبشار قرار گرفته اند، با سدهای طبیعی تراورتن از هم جدا می شوند که سبب می شود زیستگاهی برای گونه هایی چون خزه ها، جلبک ها و باکتری ها باشد.

 

آبشار ترو دو فر

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

این آبشار که همانند چشمان یک پرنده است یکی از دورافتاده ترین و در عین حال زیباترین مناطق جهان به شمار می آید و در سواحل ماداگاسکار واقع شده. آب های آبشار ترو دو فر در میان انبوهی از دهانه های سبز رنگ آتشفشانی فرود می آیند و در مجموع به صورت ۶ آبشار به دره های باریک و عمیق این منطقه می ریزند.

 

آبشار ویکتوریا

شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

این آبشار در مرز میان زامبیا و زیمباوه و بر فراز رودخانه «زامبزی» واقع شده و بزرگ ترین آبشار جهان به شمار می آید. این مکان که یکی از شگفتی های هفتگانه جهان طبیعی است که به ثبت یونسکو نیز رسیده. «دیوید لیوینگستونِ» انگلیسی نخستین فردی بود که این آبشار را مشاهده کرد و به همین دلیل نیز نام ملکه انگلستان برای آن در نظر گرفته شد.

 

وی بعدها در مورد زیبایی این منطقه نوشت: “هیچ کس قادر به درک و تصور زیبایی آبشار ویکتوریا در مقایسه با آنچه در انگلستان می بیند نیست و هیچ اروپایی نمی تواند تنها با چشم بدن چنین شکوهی را شاهد باشد.”

 

منبع: روزیاتو

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *