خانه > اخبار ایران و جهان > اخبار اجتماعی > طرح زوج و فرد و گرانی بنزین مشکل آلودگی هوا را حل نخواهد کرد!

طرح زوج و فرد و گرانی بنزین مشکل آلودگی هوا را حل نخواهد کرد!

به گزارش حیاط خلوت به نقل از روزنامه شرق,«آلودگی هوا در این دوران تبدیل به بخشی از فرهنگ کشور شده است؛ به‌ طوری‌ که در بسیاری از صحبت‌های روزمره و اداری، این موضوع مطرح می‌شود. اغلب شهرنشینان آلودگی هوا را ناشی از تردد اتومبیل‌ها و مصرف بنزین می‌دانند. این برداشت یک‌سویه منجر به این شده است که دولتی‌ها نیز تمام فشار خود را روی این بخش بگذارند؛ به‌ گونه‌ای که در مصاحبه مطبوعاتی رئیس‌جمهوری به این موضوع به صورت مستقیم اشاره شد.

نکته اساسی اینجاست که به‌ یقین مصرف بالای بنزین و تردد اتومبیل های غیر استاندارد می‌تواند بخش قابل‌ توجهی از آلودگی را ایجاد کند اما همه ماجرا نیست. در علم حمل‌ونقل، انتخاب وسیله‌ نقلیه سفرهای شهری و بین‌ شهری عموما بر اساس فرمول‌های ریاضی بررسی می‌شود. نگاه به ساختار این فرمول‌ها نشان می‌دهد که مطلوبیت، محوری‌ترین عامل در انتخاب خواهد بود. به زبان ساده‌تر، مسافر وسیله‌ای را انتخاب می‌کند که راحت‌تر باشد. مسلما مسافران شهری هرگز با فرمول‌های پیچیده ریاضی دست به انتخاب نمی‌زنند، بلکه به صورت کاملا ذاتی و بر اساس تجربه انتخاب می‌کنند. حال اگر جامعه به سمتی پیش رفته است که اکثر ترددها با استفاده از خودروهای شخصی انجام می‌شود، علتش ارزانی بنزین نیست. دلیل این ادعا را می‌توان در رفتار مردم در زمان سهمیه‌بندی بنزین در دولت نهم و دهم یافت. تغییرات سنگین نرخ بنزین نه‌ تنها موجب کاهش مصرف نشد، بلکه در برهه‌هایی از زمان رکورد مصرف نیز شکسته شد. به بیان دیگر، مردم حاضر به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای حفظ آرامش و مطلوبیت خود هستند، حتی اگر این آرامش در ترافیک‌های سنگین وجود داشته باشد.

طرح زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا

یکی از راهکار هایی که مسئولین طی چند سال اخیر از آن استفاده کرده اند طرح زوج و فرد از در منازل بوده است. راهکاری که در عمل ثابت کرده با اینکه ترافیک را کم می کند اما تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد. به دلیل نبود زیرساخت های مناسب در بخش حمل و نقل عمومی این طرح تنها باعث ایجاد مشکل و زحمت برای مردم شده و رفت و آمد شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.

گرانی بنزین با هدف کاهش مصرف آن

همچنین یکی دیگر از طرح های دولت قبل و البته دولت جدید بحث افزایش قیمت بنزین با هدف مصرف کمتر مردم است. طرحی که در دولت های قبلی بهانه ای برای افزایش صد در صدی قیمت بنزین شد اما به هیچ وجه موجب کاهش مصرف بنزین نشد. بحث افزایش قیمت حامل های انرژی در دولت آقای روحانی هم طرح افزایش قیمت بنزین در بودجه سال ۱۳۹۷ ارئه شد که با مخالفت مجلس پذیرفته نشد.

توسعه ناوگان ععمومی تنها راه مشکل ترافیک و آلودگی در شهرهای بزرگ

عدم دسترسی تمام نقاط شهر به سرویس حمل و نقل عمومی، فرسودگی ناوگان، شلوغی بیش از حد، فاصله زمانی زیاد حرکت آنها و نبود یک برنامه قابل‌ اطمینان از دلایل عمده عدم استفاده از سرویس عمومی است. نبود چنین شرایطی حکم می‌کند که از وسیله‌ نقلیه شخصی استفاده شود؛ حتی اگر این وسیله فقط برای «یک نفر» باشد. اتومبیل تک‌سرنشین یک اصطلاح نیست، یک فاجعه زیست‌محیطی است ولی همین تک‌سرنشین ترجیح می‌دهد در تخریب محیط‌زیست مشارکت روزانه داشته باشد تا از سرویس حمل و نقل عمومی استفاده کند. شکست پویش‌هایی مانند سه‌شنبه بدون اتومبیل مؤید این موضوع است.

بسیاری از ما خاطرات زیادی از دوران مدرسه‌رفتن خود داریم. پیاده‌روی‌های طولانی یا استفاده از سرویس‌های حمل و نقل شهری راه‌های امن رسیدن به مدرسه و بازگشت از آن بود. محور اصلی این لذت واژه‌ای به نام امنیت بود. پدر و مادر با خیال آسوده فرزند خود را راهی کوچه و خیابان می‌کردند، در حالی‌ که تلفن‌های همراه امروزی با این نرم‌افزارهای پیشرفته برای کنترل تردد وجود نداشت اما امروز چه اتفاقی افتاده است که والدین مایل نیستند کودکان خود را به‌ تنهایی راهی مدرسه کنند. استفاده از اتومبیل شخصی برای حمل‌ونقل کودکان تبدیل به فرهنگ اشتباهی شده است که امروزه در فیلم‌های صداوسیما نیز به آن دامن زده می‌شود. متولیانی که آلودگی هوا را همواره به مصرف بنزین گره می‌زنند، چقدر به چنین مسائلی فکر کرده‌اند؟ آیا گسترش یک فرهنگ صحیح در جامعه وظیفه صاحبان دولت نیست؟

بهتر است دولت، مجلس و صاحب‌نظران به‌ جای پاک‌ کردن صورت‌ مسئله، به فکر حل مسئله باشند. فکر می‌کنم از آن زمان که شعار توسعه حمل‌ونقل عمومی داده شده، بیش از ٣٠ سال می‌گذرد. یعنی کارمندی که اولین‌ بار این شعار را شنید و از زیبایی آن مسرور شد، اکنون بازنشسته است و هرگز طعم این توسعه را نچشیده.»

سخن پایانی:

چیزی که بر همگان روشن شده است طرح های فعلی دولت مثل طرح زوج و فرد از در منازل، تعطیلی مدارس هیچ کمکی به مشکل آلودگی هوا نکرده است و مسئولین می بایست با راهکارهای عملیاتی جدی مثل توسعه ناوگان عمومی، بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی ، عرضه بنزین یورو ۴ ، انتقال کارخانه جات به خارج از شهرها و … باید به مقابله با این معضل بزرگ رفت تا سلامت شهروندان بیش از این به خطر نیفتد که این موضوع مستلزم عزم جدی مسئولین می باشد.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

رکورد تازه ایرانی‌ها در جهان که فکرش را هم نمی‌کردیم!

رکورد تازه ایرانی‌ها در جهان که فکرش را هم نمی‌کردیم! خواب، طبیعی‌ترین بخش زندگی است؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *