خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > علت تشکیل جرم زرد رنگ در گوش + روش پاکسازی

علت تشکیل جرم زرد رنگ در گوش + روش پاکسازی

جرم گوش ماده ه ای زرد رنگ و چسبناک است که در کانال گوش تولید و ترشح می شود. ترشح جرم در گوش تمام افراد ایجاد می شود، اما میزان و نوع ترشح در هر فردی متفاوت است.

علت تشکیل جرم زرد رنگ در گوش + روش پاکسازی

علائم جرم گوش

انسداد و فشار،  زمانی اتفاق می افتد که جرم ها به عمق کانال گوش می روند. انسداد جرم گوش، یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به گوش است. افرادی که از سمعک استفاده می کنند بیشتر در معرض انسداد جرم گوش هستند.

فشار جرم گوش منجر به بروز نشانه های زیر می شود:

کاهش شنوایی
سرگیجه
گوش درد
خارش گوش
افزایش ترشحات مجرای گوش

نکته مهم این است که که کانال گوش هیچ گاه نباید تمیز شود. اما اگر ترشح جرم گوش به حدی زیاد شود که منجر به بروز علائم و عوارضی شود، نیاز به تمیز کردن گوش می باشد. اما شست و شوی گوش باید تحت نظر پزشک انجام شود.

یکی ار موثر ترین راه حل های رفع جرم گوش، به صورت دستی است که توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.  در این روش، پزشک با دستگاهی کوچک، جرم ها را از گوش خارج می کند. راه دیگر بیرون آوردن آنها توسط دستگاه مکنده یا ساکشن است.

انسداد جرمی یکی از علل کاهش شنوایی است. و آن هم به این دلیل است که افراد سعی دارند جرم گوش خود را با پنبه و یا گوش پاک کن از بین ببرند. اما این کار، باعث می شود تا جرم ها به عمق کانال گوش بروند.

هیچ راهی در کاهش ترشح جرم گوش وجود ندارد، اما اگر شما از ترشح بیش از حد جرم رنج می برید، بهتر است هر ۶ ماه یک بار به پزشک مراجعه کنید تا میزان ترشح جرم گوش کنترل شود.

درمان‌های خانگی برای پاکسازی جرم گوش

چطور در منزل چربی‌های گوش را خارج کنید؟ راه‌های خانگی زیادی وجود دارد. برخی از درمان‌های طبیعی رایج برای باز کردن انسداد گوش و حذف چربی سفت شده از داخل گوش در زیر آمده است:

۱-استفاده از محلول آب و نمک

یک قاشق مرباخوری نمک را در حدود نیم فنجان آب گرم بریزید تا کاملاً حل شود. حال، یک توپ پنبه‌ای را در این محلول خیس کنید و کمی سر را چرخانده و چند قطره از آن را داخل گوش بچکانید. مدتی در همین وضعیت بمانید تا محلول آب نمک به درستی وارد گوش شود. سپس، سر را در جهت مخالف بچرخانید تا محلول از گوش خارج شود. این بهترین محلول برای حذف چربی گوش در منزل است.

۲- پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه)

مقدار مساوی از آب و آب اکسیژنه را مخلوط کنید. حتماً از آب اکسیژنه زیر ۳ درصد استفاده کنید وگرنه می‌تواند مضر باشد. چند قطره از آن را داخل گوش بریزید و سرتان را به یک طرف خم کنید. اجازه دهید مایع مدتی در گوشتان بماند. حال، سرتان را به سمت مقابل خم کنید و اجازه دهید مایع اضافه خارج شود. این محلول برای رفع چربی گوش موثر است.

۳-روغن بچه/گلیسرین

چند قطره روغن بچه یا روغن ملین را با قطره چکان داخل گوش بریزید تا چربی‌های گوش نرم شوند. یک توپ پنبه‌ای را در دهانه گوش قرار دهید تا روغن چند دقیقه در داخل گوش بماند. این کار باعث می‌شود که روغن قبل از رسیدن به چربی‌های گوش از مجرای گوش خارج نشود. پس از مدتی توپ پنبه را بردارید تا روغن اضافه از داخل گوش خارج شود. روغن باعث می‌شود که چربی فشرده داخل گوش نرم شده و به راحتی خارج شود.

۴-محلول سرکه و الکل طبی

مقدار مساوی از سرکه سفید و الکل طبی را در یک کاسه یا لیوان مخلوط کنید. چند قطره از آن را داخل گوشی که در اثر چربی مسدود شده بریزید. این محلول کمک زیادی به خلاص شدن از شر چربی گوش می‌کند که گاهی آزاردهنده است.

۵-روغن زیتون

یکی از بهترین روش‌ها برای حذف چربی گوش استفاده از روغن زیتون برای نرم کردن چربی گوش است، تا چربی‌ها راحت‌تر از گوش شما خارج شوند. دو یا سه قطره از روغن زیتون را در هنگام خواب در داخل گوشی که با چربی اضافه مسدود شده بریزید. این کار را ۳-۴ روز تکرار کنید. حذف چربی گوش به وسیله روغن زیتون راهی موثر است زیرا باعث نرم شدن چربی گوش می‌شود و خروج آن را ساده‌تر می‌کند.

۶- آب گرم

مقدار کمی آب گرم داخل گوش بریزید. چند ثانیه صبر کنید. سپس آب اضافه را خالی کنید.

نکته: فقط از آب تمیز استفاده کنید.

حذف جرم گوش به روش هموپاتی

یک روش دیگر برای حذف بیخطر جرم‌های گوش از طریق قطره‌های هموپاتی گوش است. یکی از موثرترین قطره‌های هموپاتی گوش که در بازار وجود دارد «قطره چربی گوش سیمیلاسان» است. این قطره به تسکین انسداد مزمن در اثر چربی گوش کمک می‌کند و چربی‌های سفت شده را نرم می‌کند.

منبع : آریا سلامت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

بهترین راه های درمان عفونت ادراری در کودکان

راه های درمان عفونت ادراری در کودکان برای درمان عفونت ادراری چی خوبه ؟ یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *