خانه > مجله سلامت > انواع بیماری و درمان > علت درد انگشت شست دست + راه های درمان درد انگشت شست

علت درد انگشت شست دست + راه های درمان درد انگشت شست

دلایل درد انگشت شست دست و راه های درمان و پیشگیری درد انگشت شست

درد انگشت شست دست به دلیل حرکات نادرست و مکرر دست و مچ دست ایجاد می شود . این درد بسیار آزار دهنده و دردناک است که معمولا در ابتدا صبح و انجام حرکات ناگهانی با دست بیشتر میشود . در ادامه درباره علت درد انگشت شست دست و راه های درمان درد شست دست توضیحات کاملی ارائه داده ایم .

علت درد انگشت شست دست

درد انگشت شست دست

بیماری درد مچ دست بیماری دردناکی است که برروی تاندون های شست دست تاثیرمیگذارد، زمانیکه شما دچار این بیماری شوید با چرخاندن مچ دست ،مشت کردن دست وهنگام گرفتن اشیاء با مشکل و درد مچ دست مواجه می شوید.

اگر چه هنوز دلیل اصلی بیماری دکوئروین یا درد شست و مچ دست ناشناخته است. اما انجام فعالیت هایی که باعث حرکت های مکرر دست و مچ دست می شود مانند ورزش گلف، ورزش هایی که از راکت استفاده می شود و بلندکردن یک کودک می تواند باعث تشدید این بیماری شود.

از جمله علائم درد مچ دست که فرد در خود مشاهده میکند عبارتست از:

۱-  درد انگشت شست دست

۲-  ورم درنواحی اطراف شست دست

۳-  ایجاد اشکال در هنگام حرکت شست ومچ دست با انجام فعالیت هایی مانند چنگ زدن و یا محکم گرفتن اشیاء

۴-  ایجاد احساس چسبندگی و افت و خیز در شست هنگام حرکت آن

۵-  درد مچ دست

زمانیکه این اختلال در طولانی مدت درمان نشود، می تواند باعث گسترش درد از ناحیه شست به پشت ساعد شود انجام حرکاتی مانند چنگ زدن یا نیشگون می تواند باعث تشدید درد مچ دست و درد انگشت شست دست شود.

علت درد انگشت شست دست

استفاده بیش از حد مچ دست باعث بروز بیماری درد انگشت شست دست و مچ دست می شود. زمانیکه حرکاتی مانند گرفتن یک شی، نیشگون، چنگ و محکم گرفتن شی را انجام می دهید، از دو تاندون اصلی مفصل مچ دست و ناحیه تحتانی شست استفاده می کنید.

این تاندون ها به صورت طبیعی در تونل کوچکی که آنها را به شست متصل کرده است میلغزند وحرکت میکند درصورتیکه حرکات مکرر انجام دهید باعث آسیب دیدگی پوشش وپوسته اطراف این تاندون ها می شوید ومنجربه گرفتگی ومحدودیت درحرکت تاندون ها میشود .

دلائل دیگر بروز بیماری درد مچ دست شامل موارد زیر است:

۱-  آسیب دیدگی های مستقیم به مچ دست مانند دررفتگی مچ دست و تاندون ها، که باعث جراحت بافت ها و محدودیت در حرکت تاندون ها و درد انگشت شست و مچ دست می شود

۲-  التهابات آرتروز مانند بیماری آرتروز روماتیسمی باعث درد مچ دست می شود.

افرادی که بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال هستند در خطر بروز این اختلال بیشتر از بقیه افراد قرار دارند خطر بروز بیماری درد مچ دست در خانمها به دلیل بارداری بیشتر از آقایان است.

پرستاران کودک به دلیل اینکه ازشست خود به عنوان اهرم بارها درروز برای بلندکردن کودک استفاده میکنند دچار بیماری درد انگشت شست دست و مچ می شوند شغل ها و فعالیت هایی که باعث حرکات مکرر مفصل دست و مچ دست میشود، می تواند منجر به بروز بیماری درد مچ دست شود.

زمان مراجعه به پزشک

در صورتیکه موارد زیر را انجام داده اید و هنوز دچار درد مچ دست هستید با پزشک مشورت کنید:

۱-  جلوگیری از حرکت شست در یک جهت به صورت مکرر تا جاییکه امکان دارد به منظور کاهش درد دست و درد شست.

۲-  جلوگیری از نیشگون گرفتن به وسیله شست و چرخش مچ دست

۳-  به کاربردن یخ در مفصل مچ دست آسیب دیده

۴-  مصرف داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند ایبوپروفن و ناپروکسن

در صورتیکه با انجام فعالیت های روزانه درد مچ دست ایجاد شود حتما به دنبال راه های درمانی باشید.

تشخیص

برای تشخیص بیماری درد مچ دست پزشک مفصل دست ومچ دست را صورت فیزیکی معاینه میکند، تا هنگام فشار نواحی شست و مچ دست بروز هر گونه درد دست را ارزیابی کند.

پزشک تستی را انجام می دهد که در این تست بیمار باید شست را به سمت کف دست خم کند و انگشتان دیگر را به سمت دست خم کند.

سپس باید مچ دست را به سمت انگشت کوچک خم کند. در صورتیکه با انجام این حرکات در ناحیه شست در مچ دست درد ایجاد شود، فرد دچار بیماری درد مچ دست است.

انجام تست های عکس برداری مانند اشعه ایکس برای تشخیص بیماری درد مچ دست نیست.

درمان درد انگشت شست دست

روش های درمانی برای بهبود بیماری درد شست و مچ دست شامل مصرف دارو و درمان های فیزیوتراپی و درمان بر اساس شغل افراد یا جراحی است.

رفع درد مچ دست در صورتیکه به موقع و سریع انجام شود، می تواند نتیجه بخش باشد. در صورتیکه فرد انجام فعالیت ها مکرر را متوقف نکند درد مچ دست مجدد به مفصل و استخوان دست باز میگردد.

در صورتیکه درمان سریع آغاز شود، علائم بیماری بعد از گذشته ۴ تا۶ هفته بهبود میابد. در صورتیکه علائم این بیماری در بارداری ایجاد شود در ماه های آخر بارداری یا هنگامی که شیردهی متوقف شود، علائم هم بهبود میابد.

درمان اولیه 

درصورتیکه درمان درد مچ دست به جراحی نیاز نداشته باشید، انجام مراقبت های لازم باعث جلوگیری از آسیب دیدگی می شود، این مراقبت ها در زیر توضیح داده شده است:

۱-  استفاده از آتل یا بریس برای بی تحرک نگهداشتن شست و مچ دست و استراحت دادن این ناحیه در صورتی که پزشک تجویز کرده باشد

۲-  جلوگیری از حرکات مکرر شست تا حد امکان برای بهبود درد انگشت شست دست

۳-  جلوگیری از نیشگون گرفتن بوسیله شست زمانیکه مچ دست را به طرفین می چرخانید.

۴-  استفاده از یخ روی مفصل آسیب دیده

۵-  انجام تمریناتی که پزشک توصیه کرده است

۶-  توجه لازم به انجام فعالیت هایی که باعث ایجاد درد، تورم و سوزش در شست و مچ دست می شود و جلوگیری از انجام آن و مطلع کردن پزشک از این علائم

دارو

برای کاهش ورم و درد مچ دست پزشک مصرف داروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند ایبوپروفن و ناپروکسین را به بیمار توصیه می کند، پزشک همچنین ممکن است تزریق داروی کورتیکواستروئید در پوشش تاندون ها را برای کاهش تورم و درد شست دست توصیه کند.

در صورتیکه درمان در۶هفته ابتدائی بروز علائم بیماری آغاز شود. اکثر افراد بعد از تزریق کورتیکواسترئید به صورت کامل ریکاوری و احیا می شوند و اغلب با اولین تزریق بهبود میابند.

فیزیوتراپی

همچنین ممکن است برای درمان به پزشک فیزیوتراپی مراجعه کنید پزشک فیزیوتراپی عادت های شما را برای انجام فعالیت ها بررسی می کنند و روش هایی را به شما برای کاهش فشار روی مفصل مچ دست نشان میدهد

او همچنین تمریناتی را برای افزایش استقامت ماهیچه ها، کاهش درد مچ دست و محدودیت در آسیب دیدگی تاندون های مچ دست و بازو به شما آموزش می دهد. پزشک فیزیوتراپی ممکن است ازاسپلینت برای مفصل و استخوان مچ دست به منظور محدودیت در حرکت مچ دست و شست استفاده کند.

جراحی

درصورتیکه بیماری درد مچ دست بسیارجدی باشد پزشک انجام جراحی را به بیمار توصیه می کند.

پزشک در این جراحی پوشش اطراف تاندون ها و تاندون های مچ دست را بررسی میکند و پوشش را باز میکند و با کاهش فشار باعث می شود که تاندون ها آزادانه روی تونل ها بلغزند و حرکت کنند.

پزشک درمورد موارد بعد از جراحی مانند استراحت، انجام تمرینات توانبخشی و استقامتی به شما نکاتی را متذکر خواهد شد شما بعد از انجام جراحی به پزشک فیزیواتراپی معرفی خواهید شد او با آموزش تمرینات استقامتی به شما برای انجام فعالیت های روزانه وجلوگیری از ایجاد آسیب دیدگی بعدی کمک میکند

عوارض

در صورتیکه بیماری درد مچ دست درمان نشود، می تواند استفاده مطلوب از دست و مچ دست را با مشکل مواجه کند. در صورتیکه تاندون ها به نحوه مطلوبی در تونل ها نلغزد و حرکت نکند باعث محدودیت در حرکت می شود.

در هنگام بروز درد مچ دست و درد انگشت شست دست در صورتی که درد مفصل و استخوان دست پایدار بود، باید به پزشک مراجعه کرد. بیماران معمولا با درمان های بدون جراحی درمان می شوند و فقط تعداد کمی از بیماران نیاز به عمل جراحی پیدا می کنند.

بیماری درد مچ دست در بارداری معمولا بعد از زایمان برطرف می شود اما در صورت بهبود نیافتن آن باید به پزشک مراجعه کرد. این درد می تواند در دست چپ یا راست بوجود آید.

منبع:drmoayednia.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا در مورد روزهای پایان سال و آمدن بهار

عکس نوشته زیبا پایان سال در ادامه مجموعه ای از متن زیبا در مورد پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *