خانه > مجله سلامت > بهداشت بانوان > غذاهایی که از درد قبل از قاعدگی جلوگیری می کنند

غذاهایی که از درد قبل از قاعدگی جلوگیری می کنند

بیشتر خانم ها تا چند روز قبل از دوران قاعدگی دچار یکسری دردها مثل سر درد، بدن درد، بدن پف کرده و… می شوند. این شرایط  را سندروم پیش از قاعدگی می نامند. بیشتر از ۸۵ درصد زنان در دوره پیش از قاعدگی حداقل یکی از این نشانه ها را تجربه می کنند.

این نشانه ها فقط جسمی نیستند بلکه احساسی نیز هستند. بنابراین زنانی که دچار سندروم پیش از قاعدگی می شوند احساس افسردگی، عصبانیت، استرس و هوشیاری ذهنی کمتری می کنند. دلیل اصلی این مشکلات مشخص نیست اما یکی از احتمالاتی که می توان داد ایجاد تغییرات هورمونی در بدن است. احتمال دیگر تغییر هورمون سروتونین در مغز است که روی روحیه و سلامت فرد تاثیر می گذارد. داروهای زیادی می توان برای رفع این دردها تجویز کرد اما در عین حال غذاهایی هم هستند که می توانند از سندروم قبل از قاعدگی جلوگیری کنند.

دردهای قبل از قاعدگی

ماست
خوردن ماست فواید سلامتی زیادی به خصوص برای خانم ها دارد. ماست احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد، با عفونت های قارچی واژن مبارزه می کند و فشار خون بالا را کاهش می دهد. ماست به دلیل دارا بودن کلسیم با سندروم پیش از قاعدگی مبارزه می کند. در تحقیقی که در دانشگاه ماساچوست شده است به این نتیجه رسیده اند زنانی که در برنامه غذایی خود کلسیم را نیز در نظر می گیرند کمتر دچار سندروم پیش از قاعدگی می شوند. پس زنانی که از این دردها رنج می برند کلسیم بدنشان نا متعادل است و حتی بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. اگر ماست دوست ندارید می توانید شیر را جایگزین آن کنید. و اگر لبنیات دوست ندارید از مکمل ها استفاده کنید.

ماهی تن
ماهی تن فواید سلامتی بیشماری دارد. جلوی پیشرفت بیماری های قلبی را می گیرد و به دلیل ویتامین D موجود در آن با سندروم پیش از قاعدگی مبارزه می کند. واضح است که ویتامین D در سلامت استخوان ها و جذب کلسیم نقش بسیار مهمی دارد و کمبود این ویتامین مشکلات زیادی برای بدن ایجاد می کند. افزایش این ویتامین نیز با بسیاری از مشکلات از افسردگی گرفته تا فشار خون و مهم تر از همه این که با سندروم پیش از قاعدگی مبارزه می کند. یکی از دلایل این سندروم کمبود ویتامین D است پس برای رفع این مشکل ماهی، قارچ، شیر و غلات بخورید یا کمی آفتاب بگیرید.

مرغ
اگر تصمیم دارید با این سندروم مبارزه کنید مرغ را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. گوشت سفید به مراتب سالم تر از گوشت قرمز است زیرا دربردارنده چربی اشباع شده و کلسترول کمتری است و پروتئین بدن را فراهم می کند. مرغ منبع ویتامین B است ویتامینی که برای سلامت مغز بسیار حیاتی است. فواید این ویتامین به اینجا ختم نمی شود بلکه برای جلوگیری از هم نشانه های جسمی و هم نشانه های ذهنی این سندروم ( احتباس آب، درد ماهیچه ها، افسردگی و بی حالی) نیز بسیار مفید و کاربردی است.

بادام هندی
بادام هندی به دلیل دارا بودن زینک از نشانه های سندروم پیش از قاعدگی جلوگیری می کند. این ماده معدنی هم برای رشد سلول ها مناسب است، هم به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و هم با درد و نشانه های پیش از قاعدگی مبارزه می کند.

بلغور جو
بلغور جو مدت هاست که به عنوان یک غذای درمانی شناخته شده است زیرا این غذا می تواند سطح کلسترول بدن را کاهش دهد و با فشار خون مقابله کند به علاوه برای کبد نیز مفید است. بلغور جو به دلیل دارا بودن منگنز می تواند با سندروم پیش از قاعدگی مبارزه کند. منگنز به روش های مختلفی برای بدن مفید است از عملکرد متابولیک گرفته تا تثبیت قند خون همچنین برای سلامت پوست و استخوان نیز مفید است. کمبود منگنز یکی از دلایل دردهای پیش از قاعدگی است که برای رفع این مشکل باید منگنز را در برنامه غذایی خود لحاظ کنید.

نخود
یکی دیگر از غذاها برای مبارزه با سندروم پیش از قاعدگی نخود می باشد. خوردن نخود باعث کنترل سطح قند و کلسترول خون می شود. نخود حاوی پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان است و از همه مهمتر به دلیل دارا بودن آهن به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک می کند.

زعفران
زعفران ادویه معروفی است که از کلاله های گل به دست می آید و فواید سلامتی بیشماری دارد. مصرف زعفران با کاهش اختلالات خواب، مبارزه با آسم و درمان نشانه های آلزایمر در ارتباط است. علاوه بر تمام این ها نشانه های سندروم پیش از قاعدگی را نیز از بین می برد.

سویا
مصرف سویا نیز راه حل مناسبی برای مبارزه با سندروم پیش از قاعدگی است. در کل سویا برای سلامت بانوان بسیار مفید است. این غذا مانع عرق شبانه می شود و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

تخمه آفتابگردان
تخمه آفتابگردان معمولا ما را به یاد هله هوله های دوران کودکی مان می اندازد اما بهتر است که این خوراکی را در دوران جوانی نیز مصرف کنید. تخمه آفتابگردان فواید سلامتی زیادی دارد: با بیماری های قلبی، فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی مبارزه می کند. تخمه آفتابگردان حاوی چربی های دارای حلقه های اشباع نشده است و کسانی که در برنامه غذایی خود از این نوع چربی استفاده می کنند کمتر دچار سندروم پیش از قاعدگی می شوند.

موز
از جمله فواید سلامتی موز این است که فشار خون را پایین می آورد، تراکم استخوان را حفظ می کند و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. ماده ال تریپتوفان موجود در موز است که تغییرات خلقی ناشی از قاعدگی را درمان می کند. ال تریپتوفان آمینو اسیدی است که در بدن به سروتونین تبدیل می شود و مصرف آن مزاج و احساسات و الگوی خواب فرد را تنظیم می کند و با سندروم پیش از قاعدگی مبارزه می کند.

منبع: bedunim.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

تمرین های ورزشی برای کمک به تقویت جسمانی نوزاد

شاید این‌طور به‌نظر بیاید که نوزادتان هر روز زمان زیادی را در جایش دراز می‌‌کشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *