خانه > مجله سلامت > تغذیه سالم > غذاهایی که برای کم خونی مفید است

غذاهایی که برای کم خونی مفید است

کم خونی یا آنمیا به علت کمبود گلبول های قرمز در بدن رخ می دهد. گلبول های قرمز، اکسیژن را به تمامی نقاط بدن می رساند. علت کم خونی متعدد است از جمله، کمبود آهن، اسید فولیک و ویتامین B12

غذاهایی که برای کم خونی مفید است

سید مرتضی صفوی در ارتباط با رفع کم خونی از طریق تغذیه مناسب اظهارداشت: هر فردی که دچار کم خونی است و احساس می‌کند با این مشکل مواجه بوده باید به پزشک مراجعه کند تا ریشه کم خونی در آن رفع شود و سپس درمان مناسب برای آن انجام گیرد چراکه کم خونی ممکن است علل مختلفی داشته باشد.

وی افزود: به طورکلی افرادی که دچار کم‌خونی بسیار شدید هستند باید علاوه بر مصرف لبنیات، سبزیجات، از مکمل‌های B12 و اسید فولیکاستفاده کنند. همچنین مصرف گوشت و تخم‌مرغ می‌تواند مؤثر باشد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه نبود این عنصر، قدرت یادگیری و درک مسائل به شدت پایین می‌آید و بدن توانایی خود را برای انجام کارها از دست می‌دهد، ادامه داد: برای رفع کم خونی توصیه می‌شود،همراه غذا ویتامین C مصرف شود چراکه این ویتامین جذب آهن بدن را بالا می‌برد.

صفوی در مورد میوه مناسب برای افراد دیابتی گفت: افراد دیابتی باید میوه‌هایی مانند طالبی، خربزه، انگور، موز رسیده، انبهرا که بسیار شیرین هستند و قند بالایی دارند، با احتیاط مصرف کنند و میوه‌هایی مانند خیار، پرتقال، نارنگی و انواع سیب‌ها که قند پایین‌تری دارند را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی با اشاره به تاثیر قند میوه در افزایش وزن بیان داشت: قند میوه هم ممکن است سبب افزایش وزن در افراد شود و افرادی که اضافه وزن دارند، نباید در مصرف میوه افراط کنند همچنین میزان سهم یا واحد مصرف میوه در هر فرد، به طور میانگین ۳ واحد میوه است.

این متخصص تغذیه در پایان به خواص ژله اشاره کرد و گفت: پروتیین ژله برای کودکان و نوجوانانی که در دوران رشد هستند، مفید بوده و مصرف آن نیز برای مادران باردار و شیرده مناسب است همچنین ژله تاثیری بر افزایش وزن ندارد، اما حاوی قند است بنابراین توصیه می‌شود کمتر مصرف شود.

غذاهایی که برای کم خونی مفید است

*بادام زمینی: برای تأمین نیاز روزانه آهن، یک مشت بادام زمینی مصرف کنید یا هر روز ساندویچ کره بادام زمینی به همراه آب پرتقال برای دریافت ۰٫۶ میلی گرم آهن مصرف کنید.

*سیب: ویتامین C موجود در سیب در جذب آهن موثر است

*انار: این میوه حاوی ویتامین ها، آهن، فیبر و پتاسیم است که جریان خون سالم را حفظ می کند.

خرما: خرما غنی از آهن است در نتیجه کم خونی را درمان می کند.

*عسل: این ماده طبیعی بسیار موثر و حیاتی است. مصرف روزی ۱۰۰ میلی گرم عسل، ۰٫۴۲ میلی گرم آهن مورد نیاز بدن را تأمین می کند. منیزیم و مس موجود در عسل نیز می تواند میزان گلبول های قرمز بدن را افزایش دهد.

*لوبیا: انواع مختلف لوبیا غنی از آهن است؛ یک لیوان لوبیا ۵ میلی گرم آهن بدن را تأمین می کند علاوه بر آن، لوبیا حاوی پروتئین بالا و چربی پایین است که در پیش گیری از کم خونی نیز نقش دارد.

*جو دو سر: تنها مصرف روزانه ۲قاشق غذاخوری جو دو سر، ۲٫۵ میلی گرم از آهن مورد نیاز بدن را تأمین می کند.

*نان سبوس دار: یک برش نان سبوس دار، ۶ درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تأمین می کند.

*چغندر قرمز: این گیاه تصفیه کننده موثر خون است و مصرف آن یکی از بهترین راه های پیشگیری از کم خونی است.

منبع: همشهری آنلاین

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۵ ماده غذایی جوان کننده برای افزایش طول عمر

برای افزایش طول عمر و جوان ماندن چی بخوریم ؟ تغذیه سالم نقش بسیار زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *