خانه > مجله سلامت > نحوه مصرف و عوارض قرص ضد افسردگی کتامین

نحوه مصرف و عوارض قرص ضد افسردگی کتامین

قرص کتامین یک نوع داروی ضد افسردگی نام گرفته شده است که به علت اثرات مخرب در پزشکی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از این دارو در دامپزشکی رایج تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با داروی کتامین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درباره قرص ضد افسردگی کتامین+عوارض و نحوه مصرف

کتامین و موارد مصرف این دارو:

کتامین داروی ضعیف کننده سلسله اعصاب مرکزی و بیهوشی می باشد. این دارو در سال ۱۹۶۳ به عنوان یک داروی جایگزین فن سیکلیدین جهت مصرف در دامپزشکی تولید شد. این دارو در مقایسه با دیگر داروهای بیهوشی چون تنفس و گردش خون و عق زدن غیر ارادی را  متوقف نمی کند، کم خطر تر می باشد. اما این دارو در انسان ایجاد توهم می کند و به همین خاطر در پزشکی کمتر مورد مصرف قرار می گیرد، هرچند هنوز استفاده از این دارو در دامپزشکی رایج است. بخاطر خاصیت توهم زایی این دارو به عنوان تفریحی مورد استفاده انسان قرار می گیرد.

نحوه مصرف و مکانسیم اثر دارو:

این دارو به مانند فن سیکلیدین ها عمل می‌کند، یعنی با بلوک گیرنده‌های گلوتامات ناحیه تالاموس مغز مانع از انتقال پیام درد به سیستم لیمبیک می‌ گردد.

در پزشکی این دارو را به شکل وریدی و عضلانی و در شکل تفریحی علاوه بر این موارد، دارو را استنشاق هم می کنند.

تاثیر این دارو بر افسردگی:

روانپزشکان دریافته اند که داروی کتامین با تاخیر بر روی برخی انتقال دهنده های عصبی، علایم افسردگی را کم می کند. این دارو که در ساخت داروهای بیهوشی کاربرد دارد، ظرف مدت تنها بیست و چهار ساعت اثر کرده و علایم افسردگی را در شصت درصد بیماران کاهش می دهد. هرچند این دارو تاثیرات ضد افسردگی سریع و قوی ای دارد اما آثار مخرب جسمی و روانی به همراه دارد. یکی از آثار مخرب آن افزایش فشارخون بعد از تزریق می باشد. دوزهای بالای این دارو سبب ایست قلبی و مرگ می شود. دوزهای پایین تر کرختی و فراموشی را با خود به همراه دارند و ممکن است فرد تا مدتها به یاد نیاورد که چه اتفاقی برایش رخ داده است. همچنین این دارو عارضه های تنفسی و قلبی برای شخص ایجاد می کند.

عوارض جانبی و آثار این دارو:

از آثار کوتاه مدت داروی کتامین می توان به توهم زایی، احساس انفکاک از خود و پیرامون اطراف، تغییر درک از وضعیت فیزیکی بدن، خود دگر بینی، آشفتگی روان، حس غوطه ور شدن، احساس غیر واقعی بودن دنیای اطراف، مشاهده رویاهای واضح و خطاهای درک و بینایی اشاره کرد. این دارو در دوزهای بالا و پیش از بیهوشی، احساس انفکاک شدید از دنیا و پیرامون اطراف ایجاد می کند که به کاف-چاله معروف است و یا شناخته می شود.

تا سالها دانشمندان اطلاعات جامعی از عوارض جانبی دراز مدت دارو در اختیار نداشتند تا اینکه در اوایل دهه ۲۰۱۰ میلادی، متوجه رابطه ای میان مصرف این دارو و نارسایی های شدید کلیه و مثانه شدند.

قرص کتامین نیز همانند دیگر داروهایی که استفاده از آنها در موارد غیر اخلاقی بیشتر از موارد دارویی و پزشکی می باشد در حال حاضر مورد مصرف قرار دارد و رفته رفته به لیست داروهای ممنوعه می پیوندد.

گردآوری: سایت حیاط خلوت

منبع: آرگا

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *