خانه > فرهنگ و هنر > سفر به تاریخ > نقشه گنج پنهانی دو هزار ساله + عکس

نقشه گنج پنهانی دو هزار ساله + عکس

کارناوال:در داستان ها و افسانه ها از نقشه های گنج و گنج های دست نیافتنی بسیار خواندیم و در بازی ها و رویاهای دوران کودکی به سراغ شان رفتیم تا یک بار برای همیشه قهرمان داستان خود شویم و بزرگ تر که شدیم، همه این داستان ها را به دست فراموشی سپردیم. راستی داستان نقشه های گنج از کجا آمده اند؟ امروز همراه کارناوال باشید تا در کمال تعجب با هم به سراغ نقشه گنجی باستانی برویم و ببینیم گذشتگان برای ما چه به یادگار گذاشته اند.

طومار مسی پیش رو یکی از طومارهای بسیاری است که در محدوده ای باستانی در نزدیکی دریای مرده (غرب اردن و شرق فلسطین اشغالی) کشف شده است. اما این طومار تاریخی با دیگر طومارها تفاوت بسیاری دارد، چرا که تنها نمونه ای است که بر خلاف باقی از جنس کاغد و پاپیروس نیست و از فلز مس ساخته شده است. البته تفاوت های این طومار مسی به همین جا ختم نمی شود و در محتوا نیز با دیگر طومارها متفاوت است. در همه طومارهای کاغذی نوشته هایی ادبی به چشم می خورد در حالی که در طومار مسی، لیستی از ۶۵ آدرس مختلف ارائه شده که در هر یک اشیائی طلایی و نقره ای به خاک سپرده شده و یا در آن محل ها پنهان شده اند. جالب آن که حتی زبان طومار نقشه گنج با سایرین متفاوت بوده و برای نگارشش از زبان عبری استفاده نشده است. زبانی که اطلاعات گنج های باستانی را در این لوح مسین به ما می دهد، بسیار شبیه به زبان کتاب میشنا (کتابی قدیمی و یهودی) می باشد.

نقشه گنج پنهانی دو هزار ساله + عکس

نقشه گنج پنهانی دو هزار ساله + عکس

نقشه گنج پنهانی دو هزار ساله + عکس

سوالی در این جا مطرح است، آیا گنجی هم پیدا شد؟

جالب است بدانید با همه اطلاعاتی که در طومار مسی داده شده است، هنوز هم بر سر درستی یا نادرستی گنج های احتمالی تردیدهایی وجود دارد. برخی از محققین معتقدند این لیست نیز جزئی از داستان ها و باورهای مردم است و خبری از گنج های طلا و نقره نیست. برخی دیگر نیز با دلایلی این ادعا را رد می کنند. جان مارکو آلگرو یکی از این کارشناسان است. او می گوید:

داستان های گنج همگی شمایلی مشابه دارند و ویژگی های افسانه گون آن ها کاملا مشخص است. طومار مسی بر خلاف همگی آن ها، مقدمه ای ندارد، داستانی ندارد و از شکل و شمایل خاص آن ها نیز تبعی نمی کند. تنها به سادگی لیستی از آدرس های مختلف است که اشیاء پنهان شده در هر یک را محاسبه می کند.

یکی دیگر از استدلالات، از پروفسور باستان شناسی چون کایل است:

خیلی سخت است تصور کنیم که کسی به خودش زحمت می دهد تا لوحی گران از مس خالص تهیه کند، با مشقت و هزینه گزاف لیستی بلند بالا و طولانی را بر روی آن حک کند تا تنها داستانی دیگر تولید کرده باشد. مگر آن که فرد مورد نظر از گنج ها و محل شان اطمینان داشته و تلاش می کرده تا آن ها را از دست غارتگر زمان حفظ کند.

بررسی متعدد طومار مسی، نتایج متفاوتی را در برداشت و متخصصان بر سر قدمت دقیقش با هم اختلافات جزئی دارند. به طور کلی می توان قدمتش را به حدود ۲۰۰۰ سال قبل و میان سال های ۵۰ تا ۱۰۰ میلادی دانست.

امروزه طومار مسی و نقشه گنج باستانی در موزه اردن در پایتخت این کشور، در شهر عَمّان نگهداری می شود.

قدمت: سال های ۵۰ تا ۱۰۰ میلادی

جنس: مس با ۱% قلع

سال کشف: ۱۹۵۲ میلادی

محل کشف: غاری نزدیکی خرابه قمران، فلسطین اشغالی

محل نگهداری: موزه اردن، شهر عمّان، کشور اردن

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

متن زیبا برای ولادت امام سجاد (ع)

دل نوشته ولادت امام سجاد ای سید الساجدین تو را می جویم از قله های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *