خانه > سرگرمی > خواندنی و دیدنی > گفتگو با ابوالفضل خانجانی کارآفرین نمونه و مهمان ماه عسل ۹۶

گفتگو با ابوالفضل خانجانی کارآفرین نمونه و مهمان ماه عسل ۹۶

امروز یک مدیر کارخانه و یک کارآفرین نمونه است اما تکیه بر صندلی مدیریت اجازه نداد او فراموش کند نخستین گام‌هایش برای حضور در عرصه تولید و صنعت را در کجا برداشته است.

جوانی که حالا در جامعه او را کارآفرین می‌خوانند، در روستایش دهیار است و در خانواده، پدری سخت کوش برای فرزندانش. محصولات کارخانه او این روزها زینت بخش شهرهای بزرگ و کوچک است، محصولاتی که هم در مناسبات دینی خوش می‌درخشند هم در اعیاد و ایام شادی.

گفتگو با ابوالفضل خانجانی کارآفرین نمونه و مهمان ماه عسل 96

زندگی پر فراز و نشیب این جوان کارآفرین بهانه خوبی است که پای صحبت‌هایش بنشینیم تا الگویی را از حاصل این گفتگو ترسیم کنیم برای آنها که معتقدند داشتن پول و سرمایه حرف اول را در  موفقیت افراد می زند.

چه شد که یک کودک تحت پوشش کمیته امداد امروز در مقام یک کارآفرین در جامعه ظاهر شده؟

تجربه یک زندگی سخت برای افراد همواره آنها را برای طی پله‌های ترقی آماده‌تر می‌کند. این تجربه در کنار انگیزه‌ای که برای رهایی از آوار فقر بر سر خود و خانواده داشتم مرا برای رسیدن به این موقعیت تشویق کرد.

ابوالفضل خانجانی با تحمل چه سختی‌هایی امروز بر صندلی مدیرعاملی کارخانه‌اش تکیه زده؟

ما یک خانواده پرجمعیت بودیم با هفت محصل، در واقع در خانه ما به ترتیب از کلاس اول ابتدایی تا دوم راهنمایی دانش آموز وجود داشت؛ بچه‌هایی که برای حضور در کلاس درس باید صبر می‌کردند تا خواهر و برادرهایی که در شیفت صبح مدرسه بودند به خانه بیایند تا بتوانند کیف و کفش و لوازم التحریر آنها را بگیرند و به مدرسه بروند.

کدام خاطره کودکی در ذهن شما ماندگارتر از سایر خاطرات است؟

دفتر مشق‌هایی که استفاده می‌کردم هیچ وقت خاطره‌اش از ذهنم نمی‌رود، دفترهایی که مجموعی از برگه‌های دفتر سایر دانش آموزان بود، ما این برگه‌ها را با یک سیخ سوراخ می‌کردیم و بعد با یک سیم مفتولی به هم می‌دوختیم، حالا این روزها نمونه‌ای از این دفتر را همیشه در اتاقم نگهداری می‌کنم تا فراموش نکنم از کجا به کجا رسیده‌ام.

 در آن روزگار فکر می‌کردید زمانی یک کارخانه دار شوید؟

هرگز… همیشه به خاطر شرایط اجتماعی خودم و خانواده‌ام فکر می‌کردم یا خبرنگار شوم یا حقوقدان. اما در سال‌های بعد، تحصیل در رشته مدیریت صنعتی و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور کم کم مرا به سمت فعالیت‌های اقتصادی سوق داد.

حرکتی در مسیری که شاید جزو آرزوهای دوران کودکی و نوجوانی‌ام نبود، اما توانستم با تمرکز بر آن و مدیریت برنامه ریزی شده، زمینه تحقق آرزوی بسیاری از جوانان را در بخش اشتغال فراهم کنم، دستاوردی که همواره موجب خوشحالی من است.

فعالیت در حوزه تولید پرچم ایده خودتان بود؟

خانواده پدری من اکثراً در زمینه چاپ پلاکارد مشغول فعالیت بودند و این در حالی بود که با روی کار آمدن ماشین آلات چاپ بنر، بخش قابل توجهی از این افراد ورشکسته شدند. بعد از آن یکی از بستگان ما به صورت محدود و کارگاهی کار تولید پرچم را در حوالی تهران شروع کرد و من با این کارگاه همکاری داشتم. آنجا بود که متوجه شدم با به کارگیری یک سری سیاست‌ها و راهبردها می‌توان در حوزه وسیع‌تری این کار را ادامه داد و حتی به کارآفرینی بپردازیم.

در گام نخست با چه میزان سرمایه و نیروی انسانی کار را شروع کردید؟

سرمایه اولیه نقدی و غیر نقدی من و شرکایی که جمعاً پنج نفر بودیم حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود، اگر چه آنروزها راه اندازی یک مجموعه صنعتی به این وسعت برایمان آرزویی بزرگ بود، اما محال نبود، ایمان به جمله خواستن توانستن است محرک قوی ما در پیشبرد اهدافمان بود و هیچ گاه به سختی‌ها اجازه ندادیم مانعی بر سر راه ما شود.

برای شروع کار با چه کمبودهایی روبرو بودید؟

کار ما برای رونق نیازمند اخذ سفارش و رایزنی رو در رو بود، لذا با توجه به کمبود نیروی انسانی در روزهای نخست هم مدیر کارخانه بودم هم تدارکات چی، این در حالی بود که بسیاری از مشتریان از این موضوع اطلاعی نداشتند و فکر می‌کردند مدیرعامل فرد دیگری است. کلیه اخذ سفارشات و تحویل کارها توسط تعداد محدود افراد انجام می‌شد، اما در حقیقت پشتکار و توکل به خدا رمز موفقیت مجموعه صنعتی ما بود.

بزرگ‌ترین واحد تولید کننده پرچم‌های مذهبی را امروز مدیریت می‌کنید، این افتخار را حاصل چه می دانید؟

اول عشق به ائمه و بعد محبت این خاندان به مجموعه‌ای که با عشق به امام حسین و ارادتی که به سرور و سالار شهیدان دارند از سه ماه پیش تا کنون پرچم‌های عزای حسینی را تولید و روانه بازار کرده‌اند. شرکت ما توانسته در تولید پرچم‌های مذهبی رکوردهای خوبی را به ثبت برساند و آخرین افتخار کسب شده در محرم امسال بود که خوشبختانه توانستیم در سایه لطف الهی و همت کارکنان، بزرگ‌ترین پرچم مذهبی خاورمیانه به سفارش باغ موزه دفاع مقدس تهران به متراژ یک هزار متر مربع مزین به ذکر یا حسین را طراحی و تولید کنیم.

پیش از این هم شرکت شما رکورد تولید پرچم‌های بزرگ را داشته؟

بله، پرچمی که با ذکر حضرت فاطمه (س) برای ایام فاطمیه با ابعاد ۱۵ در ۳۰ متر؛ به سفارش کشور عراق طراحی و تولید شد تاکنون این رکورد در بین پرچم‌های مذهبی را از آن ماست.

طراحی و تولید پرچم‌های ویژه محرم چه تفاوتی با سایر تولیدات برای شما دارد؟

این بخش از تولیدات با توجه به قوانین نانوشته‌ای که اعتقادات مذهبی بر ما تکلیف می‌کند از حساسیت ویژه‌ای در طراحی و تولید برخوردارند، به طور کلی پرچم‌های مذهبی که تولید می‌شوند باید حاوی طرح، مضمون و مفهومی باشد که عظمت این ایام  را برای همگان تبیین کند. در کنار موضوع زیبایی شناختی، توجه به کیفیت پرچم‌های ویژه این ایام اهمیت زیادی دارد، چرا که معتقدم آنچه به نام ائمه است باید بهترین باشد.

سهم شما در بازارهای خارجی پرچم‌های مذهبی چقدر است؟

خوشبختانه امروز توانسته‌ایم با توجه به فرهنگ‌های مذهبی مشابه با عراق نیاز این کشور به پرچم‌های مذهبی در مناسبت‌های مختلف به خصوص اربعین حسینی را تأمین کرده و حرکت منسجمی در این راستای حضور تولیداتمان در کشورهای دیگر داشته باشیم.

به کارگیری اقشار خاص در مجموعه کاری شما با چه هدفی دنبال می‌شود؟

من با توجه به گذشته خود و شرایط خاصی که در آن بزرگ شدم در مدت فعالیت شرکت سعی کردم با به کارگیری زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبود یافته، جامعه معلولان تحت پوشش بهزیستی و مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، با توجه به انگیزه بالای این افراد برای کار و تلاش، از اقشار خاص جامعه دستگیری کرده و به سهم خود گامی در رفع مشکلات آنان بردارم.

مشکلات اقتصادی و صنعتی فراروی کشور دامنگیر مجموعه صنعتی شما نیز شده؟

مطمئناً هر کس دستی بر آتش در بخش تولید دارد و بی نصیب از این امر نمانده است و واحدهای تولیدی و صنعتی همچون شرکت ما که خریدار اصلی محصولاتشان بخش دولتی است به طبع جراحاتشان به واسطه مشکلات فراروی دولت در دریافت مطالبات بیشتر است.

و کلام آخر….

کشور ما در زمینه تولید پرچم‌های مورد نیاز خودکفا می‌شود اگر دروازه‌های واردات پرچم به روی کالاهای بی کیفیت چینی بسته شود. بی توجهی به این امر هر روز صنعت نساجی کشور را ضعیف‌تر می‌کند چرا که تقویت صنعت تولید پرچم در کشور به جهت وابستگی به صنعت نساجی خود به خود موجب پویایی این حوزه نیز خواهد شد.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

طرز تهیه موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان

موساکا غذایی خوشمزه با بادمجان موساکا یک نوع گراتن است که با بادمجان درست می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *