خانه > اخبار ایران و جهان > فاطمه هاشمی: پدرم گفت به اصلاحات نیاز داریم/ هاشمی شکنجه شد برای…

فاطمه هاشمی: پدرم گفت به اصلاحات نیاز داریم/ هاشمی شکنجه شد برای…

فاطمه هاشمی

سیدهادی خامنه‌ای: هاشمی برای ترجمه کتاب فلسطین شکنجه شد

سید هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با با بیان اینکه بعد از وفات امام حادثه درگذشت هاشمی مصیبتی بود که بر سر همه ما آوار شد، اظهار داشت: از سال ١٣۴١ در فعالیت‌ها و حوادث به یاد نمی‌آورم جایی را که نام هاشمی‌رفسنجانی در آن غایب باشد. وی با بیان اینکه امام و هاشمی به عنوان نخستین و دومین نفر نسبت به اسراییل و فلسطین حساس بودند گفت: امام می‌گفتند بزرگ‌ترین وصیت من برای اسلام اسراییل است و نفر دوم هم آقای هاشمی بود که ترجمه کتاب سرگذشت فلسطین هزینه سنگینی را برای ایشان در زندان به وجود آورد.

 

هاشمی: سنگ صبور همه بود

فاطمه هاشمی ‌رفسنجانی، عضو موسس حزب اعتدال و توسعه و دختر آیت‌الله هاشمی هم در این نشست با بیان اینکه پدرم همواره بر انتخاب تصمیم‌های عقلانی تاکید داشت، گفت: ایشان همیشه تذکر می‌دادند که از خودبینی، خودخواهی و خود رایی دوری کنید. وی افزود: امیدواری و خوش‌بینی پدرم مثال زدنی بود چه آنکه هیچ‌وقت ناامیدی را در هیچ برهه‌ای در وجود او ندیدم. فاطمه هاشمی تاکید کرد: هاشمی که سنگ صبور همه بود خودش هیچ سنگ صبوری نداشت. حالا که به دست‌نوشته‌هایش مراجعه می‌کنم می‌بینم چه زجری می‌کشید اما دم بر نمی‌آورد. وی ادامه داد: ایشان هیچ‌وقت از شکنجه‌های‌شان برای‌مان نمی‌گفتند اما یک بار تعریف می‌کردند که به خاطر مقدمه کتاب سرگذشت فلسطین از سر شب تا صبح آنچنان شکنجه شدند که امکان ایستاده نماز خواندن را نداشتند.

فرزند آیت‌الله هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی معتقد به سازندگی کشور بود، اظهار داشت: ایشان بر اساس اعتقادش سعی می‌کرد بدون تنش به فعالیت‌هایش ادامه دهد. وی افزود: هاشمی یک فرد نبود، یک جریان و تفکر بود. حتی نسبت به جامعه جهانی نگاه داشت. ضمن اینکه به اصول اعتقاد داشت، مدام می‌گفت نیاز به اصلاحات داریم. وی ادامه داد: پدرم وقتی هجمه ‌ها تشدید می‌شد می‌گفت باید در صحنه بمانیم تا به اهداف‌مان برسیم و برای آن هزینه دادن هم زیباست. فاطمه هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی حاضر بود آبرویش را بگذارد اما خواسته‌های جامعه برآورده شود. وی در پایان سخنانش گفت: پدرم انقلاب را الگویی می‌دانست که بر پایه تفکر مردمی و منش اسلامی باید به دنیا ارایه شود اما در سال‌های اخیر از سرمایه‌هایی که در کشور هدر می‌رفت غمگین بود.

 

مومنی: هاشمی به سازمان گفت تا خدا را نشناخته‌اید دست به اسلحه نبرید

فرشاد مومنی، اقتصاددان و استاد دانشگاه سخنران دیگر این برنامه بود. مومنی با بیان خاطره‌ای از آیت‌الله هاشمی گفت: سال ۵۶ یا ۵٧ که آقای هاشمی از زندان آزاد شدند از طرف مجاهدین خلق پیغام رسید که هاشمی باید بایکوت شوداما گفتیم مهم‌ترین کار این است که بیشتر به دیدارش برویم. نخستین دیدارم با او اینطور اتفاق افتاد. با دوستی که کار مسلحانه می‌کرد به دیدار هاشمی رفتم. دوست‌مان پرسیدند که نظر امام درباره مبارزه مسلحانه چیست. هاشمی گفت امام و همراهان‌شان آن را تخطئه نمی‌کنند اما تشویق هم نمی‌کنند. آن دوست‌مان پرسید مارا راهنمایی راهبردی کنید. ایشان گفتند اگر به خاطر خدا بودن است پس تا خدا را کامل نشناختید دست به اسلحه نبرید. وی افزود: برخی حتی در دیانت هاشمی تردید می‌کردند در حالی که در مورد آیت‌الله منتظری و دیگر افراد این اشتباهات را تکرار کرده بودیم اما سوال من این است چه زمانی می‌خواهیم از این اشتباهات درس بگیریم؟!

 

مومنی ادامه داد: هیچ کسی ادعا ندارد که آیت‌الله هاشمی در مسیر مدیریتی خود اشتباه نکرد اما هاشمی مروت داشت تا جایی که پس از قطعنامه ۵٩٨ از امام خواست تا همه مسوولیت‌ها را به گردن بگیرد و حاضر بود اعدام شود. وی افزود: خیلی‌ها کم آوردند و رفتند اما هاشمی ناجوانمردی دید و ماند و لب به شکوه هم باز نکرد.  این استاد دانشگاه ادامه داد: کسانی که بلدند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند در زمان امام هم بودند که می‌گفتند باید با طیف بازرگان برخورد کندچرا که اینها با شما هم مخالفند و امام پاسخ داد که من که جزو اصول دین نیستم. وی در پایان گفت: به هر اندازه که خود را ارادتمند به فردی می‌دانیم به همان اندازه برای خودمان مسوولیت تعریف کنیم باید جای خالی‌اش را پر کنیم و اندیشه‌اش را ادامه دهیم.

 

منبع:روزنامه اعتماد 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

تصمیم شبانه و شوک‌برانگیز وزارت نفت درباره بنزین

تصمیم شبانه و شوک‌برانگیز وزارت نفت درباره بنزین وزارت نفت بدون اعلام رسمی و صدور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *