خانه > آشپزی و تغذیه > دانستنی های جالب درباره سرکه

دانستنی های جالب درباره سرکه

دانستنی های جالب درباره سرکه

این چاشنی ترش‌مزه و با فواید زیاد را می‌توان از برخی میوه‌ها و حتی سبزی‌ها تهیه کرد، اما خواص درمانی آن به میزانی نیست که در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی بیان شده است. سرکه از میوه هایی نظیر سیب، به، خرما، گیلاس، هلو، انگور، شکر، گندم، جو، ذرت و برخی سبزی ها همچون نعنا به دست می آید و خواص آن بسته به میوه و سبزی مورد استفاده، قدری متفاوت است. این چاشنی طی دو مرحله، از تبدیل قند میوه به الکل و از الکل به اسید استیک تهیه می شود.

سرکه های خانگی نسبت به سرکه های صنعتی درصد اسید پایین تری دارند، اما خواص تغذیه ای آنها بیشتر است. لازم است بدانید در سرکه های کارخانه ای برای ماندگاری بیشتر محصول از مواد نگهدارنده استفاده می شود و در نتیجه استارتر خوبی برای تهیه سرکه های خانگی نیستند و چنین سرکه‌هایی اغلب به رنگ سفیدند که انواع رنگی آن به واسطه افزودن کارامل (شکر سوخته)، قرمز رنگ می شود.

 

درباره خواص درمانی سرکه باورهای نادرست و ضد و نقیضی وجود دارد

– سرکه به تسریع هضم و جذب غذاها بخصوص چربی ها کمک می کند، اما دافع و خنثی کننده چربی نیست و از میزان کالری آن نمی کاهد.

– سرکه در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن اثرگذار است، اما تا زمانی که فرد از رژیم غذایی مناسبی پیروی نکند استفاده از سرکه به تنهایی در لاغر شدن فرد اثری نخواهد داشت، چون این چاشنی اشتهاآور خوبی است.

– سرکه همچنین یک سم زدا و ضدعفونی کننده قوی است و مصرف مناسب آن می تواند به سلامت دستگاه گوارش و عملکرد کبد کمک کرده، صفرای اضافه را دفع کند. همچنین به رفع جرم دندان و التهاب لثه کمک می کند اما در صورت مصرف زیاده از حد، بر مینای دندان اثر منفی می گذارد.

بخور سرکه در رفع گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی موثر است و سردردی که در نتیجه استشمام هوای آلوده و بخار حمام باشد را التیام می بخشد.

– گفته شده که سرکه به کاهش قند خون کمک می کند، اما هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و محققان در این زمینه نظر قطعی نداده‌اند. با این حال، تاکید شده که مصرف زیاد سرکه موجب کاهش میزان پتاسیم و بروز رخوت و سستی می‌شود و استفاده طولانی مدت از آن در افراد سالمند سبب کاهش کلسیم از استخوان ها و منجر به ضعف و پوکی استخوان و عضلات می شود.

برای مبتلایان به ضعف اعصاب، درد مفاصل و زخم معده نیز سرکه نه تنها خواص چندان مفیدی ندارد، بلکه استفاده از آن برای این دسته افراد مناسب نیست.

منبع:salamatonline.ir

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

دسر شکلاتی خوشمزه بدون نیاز به پخت

بار شکلات با کره بادام زمینی و جو بدون پخت از مجموعه دستورغذایی های مارتا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *