خانه > اخبار ایران و جهان > درمان افسردگی با خوردن ماهی

درمان افسردگی با خوردن ماهی

نتایج تحقیقات گوناگون عنوان می کند که مصرف مواد غذایی از جمله ماهی می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری افسردگی بسیار موثر باشد. ماهی و روغن آن به علت سرشار بودن از اسیدهای چرب امگا ۳ و خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی که دارند می‌توانند خطر ابتلا به روان‌پریشی و بیماری‌های روانی را کاهش دهند. مطالعه‌ای دیگر نشان داده است که کلاژن موجود در ماهی تیلاپیلا می‌تواند در بهبود و درمان زخم‌ها بسیار موثر باشد.
 پژوهشگران علوم پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه “چینگ دائ” به بررسی دقیق تاثیر بالقوه رژیم غذایی حاوی ماهی روی پیشگیری از افسردگی پرداختند. در این بررسی مشخص شد رابطه آشکاری بین رژیم غذایی حاوی ماهی و سلامت روان در مردان و زنان وجود دارد.
افسردگی

گروهی از متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه «چینگ دائو» به بررسی دقیق تاثیر بالقوه رژیم غذایی حاوی ماهی روی پیشگیری از افسردگی پرداختند. در این بررسی مشخص شد رابطه آشکاری بین رژیم غذایی حاوی ماهی و سلامت روان در مردان و زنان وجود دارد.برای انجام این بررسی متخصصان به جمع آوری داده‌های حاصل از ۲۶ مطالعه بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ که متشکل از ۱۵۰ هزار و ۲۷۸ شرکت کننده بوده، پرداختند تا مشخص شود مصرف ماهی چه تاثیری بر افسردگی دارد. پس از بررسی تمام نتایج به دست آمده، در ۱۲ مورد از آنها مشخص شد که رابطه قابل توجهی بین مصرف‌ ماهی و افسردگی وجود دارد.

موسسه ملی سلامت روان آمریکا هم اعلام کرد از آنجا که افسردگی یکی از شایع‌ترین و ناتوان‌کننده‌ترین اختلا‌ل‌های روانی در آمریکاست پیدا کردن شیوه‌هایی برای کنترل آن امری ضروری است.

پزشکان دریافتند افرادی که بیشترین میزان مصرف ماهی را داشتند در مقایسه با افرادی که ماهی کمتری مصرف می‌کنند ۱۷ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دارند. همچنین تفکیک جنسیتی هم حاکی از آن بود که خطر ابتلا به افسردگی در مردانی که بیشترین میزان مصرف ماهی را دارند ۲۰ درصد کمتر است در حالی که این رقم در زنان ۱۶ درصد است.

پزشکان همچنین با بیان اینکه بین مصرف ماهی و افسردگی رابطه وجود دارد اظهار داشتند می‌توان از این ماده خوراکی برای پیشگیری یا کاهش علائم این اختلال روانی استفاده کرد.

به گزارش مدیکال دیلی، پیش از این نیز مطالعاتی انجام گرفته که حاکی از تاثیرگذاری رژیم غذایی حاوی ماهی روی سلامت مغز بوده است. به گفته متخصصان، افراد جوانی که در معرض ابتلا به بیماری شیزوفرنی قرار دارند می‌توانند با مصرف روغن ماهی از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

حدود ۳۵۰ میلیون نفر در سرتاسر دنیا از بیماری افسردگی رنج می‌برند و افسردگی در جهان به یکی از عوامل مهم ناتوانی و ازکارافتادگی تبدیل شده است. تخمین زده شده است که تا سال ۲۰۲۰ ممکن است افسردگی به دومین بیماری شایع در جهان تبدیل شود.

متاسفانه بیشتر درمان‌هایی که برای این بیماری در نظر گرفته شده است، رضایت‌بخش نبوده است و علاوه بر این اثرات جانبی فراوانی دارند. به همین دلیل محققان در پی پیدا کردن تغییری در سبک زندگی و یا برنامه غذایی برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به این بیماری هستند.

در حالی که ماهی سرشار از پروتئین، ویتامین‌هایی همچون A، B، D و املاح معدنی از جمله کلسیم، فسفر، ید، آهن، مس می‌باشد اما چربی و کلسترول کمی دارد. به طور کلی، مصرف ماهی به طور مکرر و به مقدار کافی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا ۱۷% کاهش دهد.

علاوه بر این، ماهی تاثیرات بسیار مثبتی بر سلامتی دارد که در اینجا به برخی از آن‌هااشاره می‌کنیم:

  • تقویت عملکرد مغز و حافظه
  •  پیشگیری از ابتلا به بیماری زوال عقلی
  •  پیشگیری یا مهار بیماری آلزایمر
  •  پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی
  • کاهش خطر تصلب شرایین
  •  کاهش تری‌گلیسرید
  •  کاهش فشار خون
  •  پیشگیری از کمبود ید در بدن
  •  کاهش خطر ابتلا به دیابت
  •  کاهش ابتلا به بیماری‌های کلیوی
  • کاهش ورم مفاصل
  •  تقویت چشم و کاهش التهاب‌های چشمی

همچنین امگا ۳ موجود در ماهی باعث کاهش التهاب و نیز ارتجاعی شدن رگ‌ها می‌ شود و در نتیجه خون‌رسانی به مغز سریع و آسان‌تر می‌شود و در نهایت در کنار هم آرامش را برای فرد به ارمغان می‌آورند .

منبع: وب‌سایت پزشکان بدون مرز

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ + ۷ راه افزایش ماندگاری

آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ + ۷ راه افزایش ماندگاری آیا ایمپلنت دندان دائمی است؟ عمر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *