خانه > مجله سلامت > مطالب پزشکی > ۶ نکته مهم پرستاری از بیماران سکته مغزی در منزل

۶ نکته مهم پرستاری از بیماران سکته مغزی در منزل

۶ نکته مهم پرستاری از بیماران سکته مغزی در منزل

خون تمیز، غنی از اکسیژن و مواد مغذی، لازمه فعالیت هر بخش از بدن ماست. خصوصا مغز به عنوان مرکز کنترل و مدیریت بدن، نیاز بالایی به خون دارد و در شرایطی که این خون به درستی انتقال نیابد، ممکن است باعث سکته مغزی شود. سکته مغزی اختلالی است که در آن گردش خون در مغز با مانع روبرو می‌شود و در صورت مراجعه دیرهنگام و نامناسب می‌تواند به مرگ منجر شود.
تا یکسال پس از اولین سکته مغزی احتمال سکته دوم بسیار بالا است. همچنین برای بهبود وضعیت، باید با روش‌های صحیح تغذیه و نشستن بیمار سکته مغزی آشنا شوید.

نقش پرستار بیمار در مراقبت از بیمار سکته مغزی

۶ نکته در نگهداری از بیماران سکته مغزی در منزل

پرستاران بیمار، باید با رعایت نکات کلیدی، به بهترین شکل ممکن مراقبت از بیماران سکته مغزی عمل کنند. یکی از نکات مهم در پرستاری از بیمار سکته مغزی، ارائه مراقبت‌های اورژانسی و فوری به بیمار است. این شامل اجرای فوری تمهیدات اولیه مانند برقراری مسیر تنفسی، اندازه‌گیری فشار خون، و ارائه داروهای اورژانسی می‌شود.
همچنین، مراقبت از بیمار سکته مغزی شامل نظارت مداوم بر علائم حیاتی بیمار است. پرستار باید به صورت مستمر و دقیق، فشار خون، ضربان قلب، و نفس بیمار را مانیتور کند و در صورت تغییرات ناگهانی یا غیرطبیعی، به سرعت اقدامات لازم را انجام دهد.

۱٫پیگیری علائم سکته مغزی

یکی از مهمترین نکات در پرستاری از بیمار سکته مغزی در منزل، پیگیری علائم فرد برای تشخیص زودهنگام سکته بعدی است. ریسک سکته دوم تا یکسال بعد از سکته مغزی بالاست و پرستار باید در این مورد دقت کافی را داشته باشد. احساس بی‌حسی و ضعف در پا، دست یا صورت، سرگیجه، مشکل در گفتار یا درک صحبت، تاری چشم و دوبینی در یک یا هر دو چشم، بی اختیاری ادرار و مدفوع، اختلال در بلع و خوردن غذا، احساس سنگینی و خستگی غیرطبیعی، از جمله علائم سکته مغزی هستند که در صورت مشاهده باید به پزشک اطلاع داده شوند.

پس از مشاهده این علائم لازم است ضمن تماس با اورژانس، کمک‌های اولیه پرستاری نیز آغاز شود. یک پرستار ماهر در این شرایط احیا با ماساژ قلبی را شروع می‌کند تا بتواند از بدتر شدن بیمار جلوگیری به عمل آورد.

۲٫تغذیه مناسب در پرستاری از بیماران سکته مغزی

به‌طورکلی تاثیر تغذیه در سلامت، بسیار پررنگتر از چیزی است که تصور می‌کنید و برای فردی که سکته مغزی را تجربه کرده، بلع غذا مشکل می‌باشد. توجه کنید که تغذیه نقش بسیار زیادی در کاهش یا افزایش ریسک سکته خصوصا برای افراد بالای ۶۰ سال دارد. غذاهایی که نمک، قند و چربی فراوان دارند و موجب چاقی می‌شوند، خطر سکته مغزی را به طرز هولناکی افزایش می‌دهند و این وظیفه پرستار است که با رعایت رژیم غذایی مناسب، از خطرات احتمالی جلوگیری کند.
یکی از نکات کمک کننده در تغذیه بیماران سکته مغزی این است که تعداد وعده‌های غذایی افزایش یابد و در مقابل مقدار غذای مصرفی در هر وعده کمتر شود. پزشکان آرام غذا خوردن را نیز به بیماران توصیه می‌کنند. به‌طوری‌که در هنگام غذا خوردن هر لقمه تا ۶۰ بار جویده شود و برای بلع آسان آماده باشد. همچنین این روند کند غذا خوردن، موجب سیر شدن سریعتر فرد می‌شود و از این جهت هم کاهش ریسک سکته دوباره را به دنبال دارد.

سبزیجات، غلات، منابع پروتئین کم چرب مانند سینه مرغ، بوقلمون و ماهی از آیتم‌های مفید و مناسب رژیم غذایی بیماران سکته مغزی هستند. شکر و روغن باید حدالامکان از رژیم این افراد حذف شده و روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد جایگزین انواع روغن حیوانی شوند.

۳٫کنترل تنش‌ها و استرس‌ روزانه

به عنوان خانواده و دوستان فرد بیمار، هیچگاه خستگی و کلافگی خود را از وضعیت ایشان نشان ندهید. چراکه این حالت، احساس استرس و افسردگی شدیدی را به بیمار وارد می‌کند. وقتی استرس‌ فرد افزایش یابد، فشار خون وی نیز متعاقبا بالا خواهد رفت؛ باید بدانید که فشار خون بالا، خود عاملی برای پارگی رگ‌ها و سکته است. اما برای کاهش استرس و افزایش طول عمر بیمار سکته مغزی چه می‌توان کرد؟ پرستاری از بیماران سکته مغزی باید با احساس انگیزه و آرامش همراه باشد. حدالامکان فرد در مسیر ورزش و مدیتیشن قرار گیرد. و با اصلاح تغذیه، تنفس و خواب استرس خود را کاهش دهد.

۴٫کمک به حرکت فرد

مراقبت از بیماران سکته مغزی نیازمند پتانسیل جسمی مناسب است. چراکه نیاز است پرستار، ضمن آموزش کار کردن با تجهیزات کمکی، در مواردی شخصا به حرکت فرد کمک کند. واکر و انواع عصا برای بیماران سکته مغزی کاربرد دارند و در حرکت عادی و بالا و پایین رفتن از پله مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بیمارانی که مشکل حرکتی را تنها در یک سمت از بدن دارند، استفاده از عصا کاربرد بیشتری دارد.

۵٫بهترین دارو برای بیماران سکته مغزی

بهترین دارو برای درمان سکته مغزی، داروی سربرولایزین حاوی پروتیین‌های ترمیمی مغز است. به طور کلی داروهایی برای درمان و پیشگیری از سکته مغزی کاربرد دارند که از فشار خون بالا، لخته شدن خون و پارگی رگ جلوگیری به عمل می‌آورند. البته در این مورد مشورت با پزشک الزامی است و بسیاری داروها را نمی‌توان سرخود مصرف کرد.

۶٫فیزیوتراپی بیمار سکته مغزی

در کنار دارو درمانی، فیزیوتراپی با کمک متخصصان مجرب این حوزه نیز، برای بهبود بیمار لازم است. با تمرینات فیزیوتراپی می‌توان ضعف و بی‌حسی افراد را کاهش داد و در حرکت مستقل به ایشان کمک نمود.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت حساس و حیاتی پرستاری از بیماران سکته مغزی، شناخت نکات کلیدی در ارائه مراقبت‌های بهینه از این گروه بیماری بسیار اهمیت دارد. از جمله نکات مهم هنگام پرستاری از بیمار سکته مغزی، ارائه مراقبت‌های اورژانسی فوری به بیمار، نظارت مداوم بر علائم حیاتی و فشار خون، ارائه مراقبت‌های جسمانی و بهداشتی به کمک بیمار، و مراقبت‌های روانی و انسانی است.
برگرفته از سایت: salamateaval.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

فواید روزه گرفتن برای سلامتی از نظر علمی

فواید روزه گرفتن از نظر علمی تحقیقات زیادی در مورد فواید روزه برای بدن انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *