خانه > مجله سلامت > بهترین روش ها برای درمان دل درد نوزاد

بهترین روش ها برای درمان دل درد نوزاد

یکی از رایج ترین مشکلات نوزادان دل درد است که باعث ناراحتی , بهانه گیری و گریه آن ها می شود . در این مطلب علت های رایج دل درد در نوزاد و روش های درمان آن را آورده ایم که با کمک این راهکار ها می توانید مشکل نوزاد خود را شناسایی و برطرف کنید.

درمان دل درد نوزاد

علت و راه درمان دل درد نوزاد

اگر بچه شما به طور غیرمعمول بهانه گیری می کند، ممکن است دل درد داشته باشد. وقتی بچه شما احساس ناراحتی می کند، حواستان باشد. به مخصوص بعد از خوردن غذا. ممکن است او علایم دیگری نظیر تب، استفراغ و اسهال هم داشته باشد. درصورت لزوم با پزشک او تماس بگیرید و از این اطلاعات برای فهم مشکل بچه استفاده کنید. این موارد شایع ترین دلیل درد دل بچه ها هستند.

اگر نوزادتان اخیرا بهانه گیر شده است، ممکن است دل درد داشته باشد. به زمان هایی که احساس ناراحتی می کند توجه کنید و به علائم دیگر مانند تب، اسهال و استفراغ نیز توجه کنید. این اطلاعات به شما و پزشک کمک می کند علات ناراحتی نوزاد را بفهمید.

 علت های رایج دل درد نوزاد

۱- قولنج یا کولیک نوزاد

قولنج یکی از دلایل دل درد نوزاد می باشد. قولنج برای توصیف گریه های غیر قابل کنترل نوزاد سالم استفاده می شود. اگر فرزند شما زیر ۵ ماه است و به طور مداوم و غیرقابل کنترل گریه می کند (سه ساعت پشت سر هم یا سه روز در هفته برای حداقل سه هفته) و هیچ دلیلی برای گریه های او وجود ندارد، قولنج کرده است (چگونه می توانیم قولنج نوزادی ( کولیک نوزادی) را درمان کنیم؟) در واقع هیچ درمانی برای قولنج وجود ندارد. اما خبر خوب این است که نوزادانی ۳ تا نوزاد ۴ ماه که از قولنج رنج می برند در ۵ ماهگی بهبود می یابند.

۲- درد گاز و یا نفخ شکم نوزاد

– درد گاز یکی از مشکلات رایج در نوزادان سه ماهه است که به دلیل رشد اتفاق می افتد. همچنین در نوزادان بین ۱۲-۶ ماه نیز رایج است زیرا شروع به امتحان غذاهای جدید می کنند.هوا می تواند در هنگام هضم غذا وارد شکم کودک شود و در آن جا گیر کند (بهترین غذا برای کودک ۶ ماهه تا لیست غذاهای کودک یک ساله). “یک بالون هوا را در روده فرض کنید.” “این بالن باعث فشار می شود و درد ایجاد میکند.”

– چرا درد ناشی از گاز مشکل آفرین است:پزشکان ۱۰۰ درصد اطمینان ندارند چرا نوزادان به گاز مستعد هستند. ممکن است به خاطر دستگاه گوارش نابالغ آن ها باشد. گاز کاملا طبیعی است؛ گاز توسط باکتری های طبیعی که در شکم زندگی می کنند تولید می شود. گریه کردن، بهانه گیری و شیر خوردن از شیشه نیز می تواند حباب های هوای اضافی را وارد شکم کند.

۳- یبوست نوزاد

– رایج ترین مشکل در نوزادانی که شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند یبوست است. اگر فرزند شما نسبت به قبل حرکات شکمش کمتر شده است و در سه روز گذشته مدفوع نکرده است و یا هنگامی که مدفوع می کند اذیت می شود دچار یبوست شده است. نشانه دیگر یبوست، مدفوع سفت و خشک است ( انواع مدفوع نوزاد+عکس) که به سختی خارج می شود (برای یبوست نوزاد چه باید کرد؟).

– اگر فرزند شما غذاهای جامد می خورد (بهترین غذا برای کودک ۶ ماهه تا لیست غذاهای کودک یک ساله)، می توانید با تهیه کردن غذاهایی که باعث شل شدن مدفوع شود به او کمک کنید (جو، زردآلو، هلو، آلوبخارا و نخود سبز) و از غذاهایی که باعث یبوست می شود (موز، سیب، هویج، برنج و کدو) اجتناب کنید. نوشیدنی بیشتری به فرزندتان بدهید. ورزش نیز به افزایش حرکات روده کمک میکند. فرزندتان را به پشت بخوابانید و با پاهای او حرکات دوچرخه انجام دهید.

۴- آنفولانزای معده نوزادان

اگر فرزند شما اسهال و استفراغ میشود، آنفولانزای معده نامیده می شود. این بیماری دومین بیماری در امریکا بعد از سرماخوردگی (سرماخوردگی نوزاد؛ چند توصیه کاربردی ) است. اگر فرزند شما آنفولانزای معده داشته باشد، تب می کند، اشتهایش را از دست می دهد و اسهال و استفراغ می شود. بنابراین نوشیدنی کافی به او بدهید تا بدنش کم آب نشود. اگر فکر می کنید بدن فرزندتان کم آب شده است به پزشک مراجعه کنید.

۵- عفونت های دیگر نوزادان

سرماخوردگی و آنفولانزا موجب دل درد نوزاد می شود. زیرا مخاط ایجاد شده در طول سرماخوردگی وارد گلو می شود و باعث اذیت معده می شود. برخی کودکان برای خروج مخاط از سیستم استفراغ می کنند. این اتفاق جالب نیست اما بهترین راه برای خروج مخاط است.عفونت مجاری ادرار و عفونت گوش (عفونت گوش در نوزادان:دلایل،علائم و درمان ) نیز باعث دل درد و اسهال و استفراغ می شود.

۶- حساسیت غذایی نوزاد

– حساسیت غذایی باعث اسهال، استفراغ و دل درد می شود. اگر فرزند شما مدفوع خونی دارد نیز به دلیل حساسیت غذایی می باشد. اگر فرزند شما به غذایی حساسیت دارد، سیستم ایمنی بدن با غذا مانند مهاجم خارجی برخورد می کند و علائم حساسیت نمایان می شود. اگر نوزاد مشکل تنفسی دارد یا صورت و لب هایش متورم شده است یا اسهال و استفراغ می شود با اورژانس تماس بگیرید. اگر دو ساعت بعد از مصرف غذایی خاص علائم بالا را نشان میدهد با پزشک تماس بگیرید.

– همچنین تحمل نکردن لاکتوز (هنگامی که بدن آنزیمی که لاکتوز (قند اولیه در شیر) را هضم می کند نداشته باشد) در نوزادان به صورت نادر اتفاق می افتد. این مسئله در کودکی و در سنین ده به بالا بروز می کند.

۷- انسداد روده

اگر فرزند شما در یک لحظه خوب است و سپس احساس درد می کند، پاهایش را بالا می برد و به شدت گریه (علت گریه نوزاد در شب) می کند و اگر این علائم شدت می یابد و استفراغ می کند به پزشک مراجعه کنید. این علائم نشانه بیماری های گرفتگی و انسداد می باشد؛ مانند تنگی پیلور (هنگامی که عضلات منتهی به معده ضخیم شده و غذا از آن عبور نمی کند) یا درهم رفتگی (هنگامی که قسمتی از روده با قسمت دیگر برخورد دارد و روی هم قرار گرفته است).

راه های درمان دل درد نوزاد

درد شکم باعث ناراحتی نوزاد و بهانه گیری می شود و ممکن است با خواب او تداخل داشته باشد. علل احتمالی درد شکم در نوزادان شامل عدم تحمل لاکتوز، کولیک، ریفلاکس، گاستروانتریت، یبوست، گاز یا انسداد روده است. علائم اضافی مانند استفراغ و اسهال ممکن است بسته به علت درد شکمی ایجاد شود.

مرحله ۱ درمان:

  • علائم کودک را زیر نظر بگیرید. علائمی مانند استفراغ، اسهال و تب بالا می تواند مشکل جدی تری را نشان دهد. اگر کودک هر یک از این علائم را نشان می دهد، با پزشک تماس بگیرید.

مرحله ۲ درمان

  • کودک را در حمام گرم قرار دهید تا درد شکم او تسکین یابد. گزینه های مشابه عبارتند از قرار دادن حوله گرم یا بطری آب گرم روی شکم نوزاد. از آب، حوله یا بطری آب خیلی گرم اجتناب کنید. آنها باید گرم باشند اما داغ نباشند.

مرحله ۳ درمان

  • شکم نوزاد را برای تسکین درد بمالید. این عمل باعث ماساژ گازی می شود که موجب درد معده می شود. به نوزاد کمک کنید به طور پیوسته آروغ بزند بویژه پس از تغذیه.

مرحله ۴ درمان

  • اگر درد گاز وجود دارد، قطره های سمیتیکون (قطره دایمتیکون برای نوزاد) را به کودک بدهید. این قطره ها در اکثر فروشگاه های موجود در بخش محصولات کودک و یا داروخانه موجود است. دستورالعملهای دوز مصرف بخوانید و یا با پزشک تماس بگیرید.

مرحله ۵ درمان

  • کودک را روی یک پتوی نرم قرار دهید. او را نزدیک خود نگه دارید و به آرامی بغل کنید. او را در آغوش خود عقب و جلو کنید.

مرحله ۶ درمان

  • اگر کودک غذای جامد می خورد و فکر می کنید دلیل درد یبوست است، موز، سیب، برنج و هویج را حذف کنید. غذای همراه با آلو، گلابی و نخود فرنگی به او بدهید تا حرکت روده او افزایش یابد.

مرحله ۷ درمان

  • پاهای نوزاد را به آرامی به صورت حرکت دوچرخه جلو و عقب کنید تا حرکات روده افزایش یابد. این عمل باعث کاهش درد گاز می شود.

مرحله ۸ درمان

  • اگر درد شکم کودک بیش از چند روز ادامه پیدا کرد، با پزشک تماس بگیرید. اگر درد او بدتر شد با پزشک تماس بگیرید.

چیزهایی که نیاز دارید:

  • حوله گرم
  • بطری آب داغ
  • قطره های سیمیتیکون
  • پتو
  • آلو
  • گلابی
  • نخود فرنگی

منبع:اوما 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

تمرین های ورزشی برای کمک به تقویت جسمانی نوزاد

شاید این‌طور به‌نظر بیاید که نوزادتان هر روز زمان زیادی را در جایش دراز می‌‌کشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *