خانه > مذهبی > متفرقه دینی > ۴ کار برای نجات میت از وحشت شب اول قبر

۴ کار برای نجات میت از وحشت شب اول قبر

۴ کار برای نجات میت از وحشت شب اول قبر

شب اول قبر یکی از سخت ترین ساعات برای میت است . در ادامه راهکارهایی برای نجات میت از وحشت شب اول قبر و دعا برای بخشیده شدن اموات را می خوانید .

۴ کار برای نجات میت از وحشت شب اول قبر

تمام انسان ها در زمان مختلف و به شکل های متفاوت روزی میمیرند و جان خود را از دست می دهند. پیامبر فرموده اند که شدیدترین ساعات بر میت شب اول قبر است. همان شبی که او را دفن می کنند. اما جالب است که بدانید می توان با چهار کار مناسب میت را از وحشت شب اول قبر نجات داد. در قسمت زیر چهار راه برای نجات میت از وحشت اولین شبی که او را در قبر و گور دفن می کنند را قرار داده ایم.

وحشت شب اول قبر

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شدیدترین ساعات بر میت شب اول قبر است.این همان شب اولی است که او را دفن می کنند.اما چون تحیری دارد که هنوز خود را نیافته و نمی‌خواهد در آن قبر زندگی کند ترس دارد.

در توصیه‌های دینی ما اکیداً گفته شده که مراعات حالات اولیه‌ی میت را بکنید.که او خود را بیابد و در درک آن حالات و رفع سردرگمی و گیجی او را کمک بدهید.

۴ گام در همراهی با میت در شب اول قبر ۱ـ در قدم اول گفته شده که هنگام غسل آب داغ بر روی فرد نریخته و ادب بدن را حفظ کنید.در روایت داریم که با او مدارا کرده و مهربان باشید.چون شخص میت در آن جا حضور داشته و گمان می‌کند که همان بدن است.چه بسا زمانی که می‌خواهند او را چپ و راست کنند اذیت می‌شود.او مانند تنه‌ی درخت نیست که هر کاری خواستند بکنند و آب داغ هم بر روی او بریزند!

در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که خدا غضب می‌کند بر کسی که با مؤمن ضعیفی مدارا نمی‌کند.این میّت الان مؤمن ضعیف است و دست او از همه جا کوتاه بوده و کاری از او بر نمی‌آید بنابراین باید مراعات او را کرد.

۲ـ در قدم دوم گفته شده وقتی او را تشییع می‌کنید و به سمت قبر می‌برید، آهسته آهسته ببرید.با شتاب نبرده و ناگهان او را وارد قبر نکنید.چون او هنوز خود را نیافته و خیلی سخت است که بدن او وارد حفره شود.

امام صادق علیه السلام فرمودند که میّت را در چند قدمی قبر بر روی زمین بگذارید، چند لحظه صبر کنید.بعد بلند کنید و یک مقدار جلوتر ببرید، برای بار دوم بر روی زمین بگذارید.

کارهایی برای نجات میت از وحشت شب اول قبر

باز یک مقدار جلوتر ببرید و برای بار سوم همین کار را تکرار کنید.در آخر در کنار قبر بر روی زمین بگذارید، چون قبر وحشت‌های زیادی دارد.بگذارید آمادگی پیدا کند.برای بار چهارم او را بلند کنید و بدن را وارد قبر کنید.

چقدر خوب است افرادی که این آداب را می‌دانند و می‌خواهند این کارها را بکنند در موقع دفن زیارت عاشورا بخوانند.یا صدای قرآن و ذکر و صلوات بلند شود.ما نمی‌دانیم ارتباط آن چیست ولی فقط می‌دانیم که ذکر به میت کمک می‌کند که در شب اول قبر زودتر خود را بیابد.

۳ـ در قدم سوم گفته شده که وقتی اورا داخل قبر می‌گذارید تلقین همراه با تکان دادن بکنید.

یعنی شخصی که وارد قبر می‌شود میت را تکان داده و به او تفهیم کند که کجا است.به او بگوید توجه داشته باش، حواس خود را جمع کن و نترس.وقتی که دو ملک می‌آیند و از تو سؤال می‌کنند به آن‌ها این جواب‌ها را بده.

۴ـ در قدم چهارم گفته شده که وقتی روی قبر را پوشاندند، نزدیکان میت که او در زمان حیات با آن‌ها انس داشته و صدای آن‌ها برای او آشنا است در کنار او بمانند.یک بار دیگر از روی قبر و در قسمت بالای سر او را تلقین کنند.حضرت زهرا علیها السلام در وصیت خود به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند که بعد از مرگ من بالای سر من بنشین.

به درستی که این ساعتی است که میت نیاز دارد که افراد زنده یک انسی با او داشته باشند.یک دفعه نرفته و او را تنها نگذارند.متأسفانه گاهی اوقات در این زمان برخی از افراد به زور بستگان میت را از سر قبر دور می‌کنند.

نجات مرده از وحشت اولین شبی که او را دفن می کنند

درست است که امکان دارد برخی از بستگان خیلی بی تابی کنند ولی این بی‌تابی کردن‌ها در آن زمان باید به گونه‌ای باشد که بیشتر به درد فرد متوفی بخورد.یعنی انسان فقط نخواهد که غم خود را تخلیه کند.چند نفر از آشنایان او بمانند و این تلقینات را انجام دهند.این کارها قدم به قدم باعث می‌شود که فرد متوفی انس بگیرد.

دعا برای بخشیده شدن اموات

افرادی که از این دنیا می‌روند دستشان از دنیا کوتاه می‌شود و بازماندگان آن‌ها باید برایشان دعا‌ها و اذکار و نذر‌هایی ادا کنند که آن‌ها در دنیای آخرت وضعیت خوبی داشته باشند.

نکات جالبی که در مورد دعا برای اموات بهتر است بدانید بدین شرح است که؛

خواندن سوره حمد (فاتحه الکتاب) و خواندن ۷ مرتبه «انا انزلناه فی لیله القدر» بر طبق گفته روایات، آثار مطلوب و مفیدی در حال اموات و گشایش در حال آن‌ها دارد. به طور کلی خواندن قرآن کریم برای اموات و به نیت آن‌ها و هر کار خیرى که انجام دهید و ثوابش را به روح میت هدیه بکنید، براى او مفید است؛ چه ذکر و قرآن و نماز مستحبى و طلب مغفرت باشد، و چه صدقه.

همچنین «هرگاه مؤمنی «آیه الکرسی» را بخواند و ثواب آن را هدیه اهل قبور کند خداوند ثواب آن را به اموات مؤمنین می‌دهد.

اما برای کسی که «آیه الکرسی» را خوانده است مقام و مرتبه هفتاد پیامبر عطاء می‌کند، و در مقابل هر حرفی از آیه الکرسی ملکی را می‌گمارد که تا روز قیامت به نیابت از او خداوند را تسبیح و تقدیس کنند.»

منبع:persianv.com

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۱۳ پرسش و پاسخ جالب درباره امام زمان و نیمه شعبان

سوالات متداول در مورد امام زمان  با توجه به نزدیک شدن به نیمه شعبان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *