خانه > مجله سلامت > تغذیه سالم > ایا شیر برای سرماخوردگی ضرر دارد

ایا شیر برای سرماخوردگی ضرر دارد

نوشیدن شیر در هنگام سرماخوردگی مضر است؟

ایا شیر برای سرماخوردگی ضرر دارد ؟ برخی معتقدند که نوشیدن محصولات لبنی مانند شیر در هنگام سرماخوردگی باعث بدتر شدن بیماری می شود. هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر این ادعا وجود ندارد.

علم به طور قطعی تایید نمی‌کند که شیر می‌تواند برای سرماخوردگی مضر باشد. با نوشیدن شیر بزاق دهان و شیر مایع غلیظی تولید می‌کنند که می‌تواند برای مدت کوتاهی در دهان و گلو باقی بماند.

اگر در دوران سرماخوردگی خلط زیادی دارید بهتر است از شیر استفاده نکنید و یا به صورت گرم و همراه عسل میل کنید .

ایا شیر برای سرماخوردگی ضرر دارد

آیا شیر برای سرماخوردگی ضرر دارد؟

ترکیباتی در شیر وجود دارد که هنگام ترکیب با بزاق دهان باعث ایجاد خلط می‌شود. خلط ترشحاتی است که حالتی چسبنده دارد. این ماده گلودرد را تشدید می‌کند و منجر به افزایش مخاط بینی و دهان می‌شود. با ورود ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا به بدن، دستگاه تنفسی فوقانی دچار عفونت خواهد شد. در این حالت بیمار با علائمی مانند سرفه، گلودرد و احتقان روبرو می‌شود. سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با آنها شگردهای مختلفی دارد که یکی از آنها ترشح مخاط (موکوس، ‌mucus) است. عامل بیماری‌زا در مخاط به دام می‌افتد و هنگام عطسه و سرفه دفع می‌شود. موکوس ترکیبی از پروتئین، نمک و آب است که به میزان مشخصی در بدن وجود دارد، زمانی که به دلیل بیماری به مقدار زیاد ترشح می‌شود زمینه را برای سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی صدا و گلودرد فراهم می‌کند.
تحقیقات نشان داده‌اند که شیر دارای پروتئینی به نام بتاکائین A۱ است. این پروتئین عامل تحریک ژن‌هایی است که می‌توانند تولید مخاط در بینی را افزایش دهند.

علم به طور قطعی تایید نمی‌کند که شیر می‌تواند برای سرماخوردگی مضر باشد. به نظر این مشکل نوعی حس است که با نوشیدن شیر به بیماران دست می‌دهد. بزاق دهان و شیر مایع غلیظی تولید می‌کنند که می‌تواند برای مدت کوتاهی در دهان و گلو باقی بماند. این احتمال وجود دارد که این حالت با افزایش خلط اشتباه گرفته شود.

آیا شیر برای گلو درد خوب است؟

ترکیب شیر گرم و عسل و زردچوبه می‌تواند برای درمان سرفه و کاهش التهاب گلو مفید باشد. عسل یک آنتی‌اکسیدان قوی است و خواص ضد قارچ و التهابی قابل توجهی نیز دارد. این ترکیب به بهبود خواب شما نیز کمک می‌کند.

سخن آخر

با بروز سرماخوردگی، گلودرد و سرفه از مصرف مواد غذایی زیر اجتناب کنید:
کربوهیدارت‌های ساده مانند شکر، آرد سفید، پاستا. بجای آنها از گندم کامل، دانه‌ها و برنج قهوه‌ایی استفاده کنید.
غذاهای چرب که منجر به سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شوند مانند انواع غذاهای سرخ شده.
مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار منجر به از دست دادن آب بدن از طریق ادرار می‌شود. با بروز بیماری، بدن مقدار زیادی آب و املاح از دست می‌دهد و تشدید این موضوع روند بهبودی را مختل خواهد کرد.

در دوران سرماخوردگی مایعات فراوان (آب ، آب میوه طبیعی ، شربت عسل آبلیمو ، میوه هایی که آنتی اکسیدان و ویتامین c بالا دارند)مصرف کنید و در کنار آن از غذاهای آبکی و سرشار از پروتئین غافل نشوید .

گردآوری: حیاط خلوت

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۵ ماده غذایی جوان کننده برای افزایش طول عمر

برای افزایش طول عمر و جوان ماندن چی بخوریم ؟ تغذیه سالم نقش بسیار زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *