خانه > اخبار ایران و جهان > اخبار سیاسی > حواشی مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات ۱۴۰۳

حواشی مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات ۱۴۰۳

۴۰درصد رای دادند، دور دوم با سعید و مسعود

مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات ۱۴۰۳ زنگ خطری جدی برای دولت است ! ۶۰ درصد مردم با وجود حضور اصلاح طلب ها و اصولگرایان حتی حاضر به رفتن پای صندوق های رای نشدند ! این آمار نشان از اعتراض بخش گسترده ای از مردم به شرایط اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی کشور است

نتایج اولیه از میزان مشارکت در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری طبق برآورد برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی مشخص شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، کل آرای اخذشده در انتخابات ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای بوده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور روز گذشته اعلام کرده بود که ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن هستند

بر این اساس، ۳۹.۹ درصد واجدان شرایط، در انتخابات شرکت کرده اند.

همچنین میزان آرای باطله یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رای اعلام شده است که معادل ۴.۳ درصد آرای ماخوذه است!

بنابراین پس از پزشکیان، جلیلی و قالیباف و با توجه به اینکه آرای پورمحمدی کمتر از یک میلیون اعلام شده است، آرای باطله، نفر چهارم در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری شد.

روزنامه فرهیختگان هم در مطلبی از مشارکت ۴۰ درصدی در این دوره از انتخابات خبر داد و نوشت:

* انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شد. تنها چیزی که عموم مراکز نظرسنجی درست پیش‌بینی کرده بودند، همین بود.

* البته درصد آرا از برآوردهای اولیه نشان می‌دهد هیچ نظرسنجی معتبری نتوانست میزان مشارکت و میزان رای هر کدام از کاندیداها را درست بگوید. به‌هرحال مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با فاصله رای کمی به مرحله دوم رفتند و انتخابات یک هفته دیگر ادامه پیدا می‌کند. حالا مهم‌ترین مسائل انتخابات اینها خواهد بود:

* صحنه سیاسی انتخابات در هفته داغی که پیش رو داریم چگونه خواهد بود؟ با وجود اینکه تمام قدرت نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب برای حمایت از پزشکیان به میدان آمدند ولی بدنه اجتماعی اصلاحات به دعوت رأس پاسخ ضعیفی نشان داد. نشانه آن مواضع کم‌وبیش تند برخی اصلاح‌طلبان در میانه رقابت ۸ تیر است.

* آنها بدنه را به خاطر به میدان نیامدن نکوهش کردند. از طرف دیگر با توجه به مشارکت تقریبا ۴۰ درصدی در انتخابات و با فرض اینکه تا ۶۵ درصد بدنه رای عمومی به شرکت در انتخابات نزدیک است، می‌توان اینگونه تحلیل کرد که ظرفیت تقریبا ۲۵ درصدی مشارکت انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول به پای صندوق نیامد. آیا آنها در دور دوم رای می‌دهند؟ اگر آری، کدام فرد را انتخاب می‌کنند؟ حضور یا عدم حضور آنها با فرض اینکه همه ۴۰ درصد دور اول در جمعه بعدی هم رای بدهند در تعیین‌تکلیف دولت چهاردهم مهم است.

خبرآنلاین به نقل از سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مشارکت ۴۰ درصدی نتیجه هیچ چیزی نیست جز حمله مغول‌وار به معیشت ملت با تصمیم‌سازی نئولیبرال‌های ریشدار و سربه‌سجود آیه‌خوان. راه احیای جمهوریت، از عدالت می‌گذرد…

رویداد ۲۴ هم به نقل از مصطفی فقیهی، روزنامه نگار خبر داده است: انتخابات به دور دوم رفت. پزشکیان نه با آراء خاکستری که با سبد رأی رئیسی و آراء تکلیفی اول شد. جلیلی دوم شد و قالیباف سوم. در دور دوم از آن‌جا ۶۰ درصد حامیان قالیباف آرای خود را شاید سفید بدهند اما به جلیلی نه پس از هم‌اینک می‌توان پزشکیان را رئیس‌جمهور ایران دانست.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

تصویری که واقعیتِ ادعاهای جلیلی و قالیباف را افشا می‌کند

تصویری که واقعیتِ ادعاهای جلیلی و قالیباف را افشا می‌کند در این مطلب به سراغ …

یک دیدگاه

  1. ارزش پول ملی از دست رفت سال ها طول میکشد تا وضع عوض شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *