خانه > روانشناسی > مشاوره خانواده > نقش زوج درمانی در طلاق چیست؟

نقش زوج درمانی در طلاق چیست؟

نقش زوج درمانی در طلاق چیست؟

نقش زوج درمانی در طلاق چیست؟

بروز تعارضات و مشاجرات زیاد بین زوجین می تواند در نهایت منجر به اتخاذ تصمیم برای طلاق شود. اما در این شرایط استفاده از مشاوره های زوج درمانی می تواند برای آنها موثر باشد. نقش زوج درمانی در طلاق به حدی است که گاهی زوجین به دلیل نداشتن مهارت های ارتباطی به این نقطه می رسند. مشاور زوج درمانگر به آن ها کمک می کند تا با کسب مهارت های کافی زندگی بهتری داشته باشند. در این مقاله درباره نقش زوج درمانی در طلاق به شما خواهیم گفت.

زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی شاخه ای از علم روانشناسی است که در آن روان درمانی محور کار است. در این رشته به زوجین کمک می کند تا با کمترین بحران و آسیب بتوانند رابطه خود را بهبود دهند و سازگاری بیشتری با هم داشته باشند. آنچه عامل اصلی در بروز تنش بین زوجین می شود، به دلیل تفاوت ها و ناسازگاری ها و عدم درک یا نداشتن مهارت کافی در حل مساله و برقراری ارتباط است. در این شرایط مشاور زوج درمانگر به زوجین کمک می کند تا با استفاده از تکنیک های مختلف بتوانند مسائل و مشکلات خود را حل کنند. این موضوع رفته رفته روابط میان زوجین را بهبود می بخشد. در شرایط ایده آل زوج درمانگر به زوجین کمک می کند تا مشارکت و همراهی بین زوجین تقویت شود. در نتیجه همدلی و درک متقابل از هم دست پیدا می کنند.

تاثیرات زوج درمانی در طلاق

نقش زوج درمانی در طلاق چیست؟

برخی بر این تصورند که زوج درمانی می تواند تاثیر منفی بر روابط زناشویی داشته باشد. اما این تفکر اشتباه است. اما حقیقت این است که زوج درمانی زمانی موثر است که زوجین همراه باشند و بخواهند برای بهبود کیفیت روابط خود قدم موثر بردارند. در نظر داشته باشید که علاوه بر مشاوره ازدواج که می تواند به زوجین کمک کند، مشاوره زوج درمانی در طلاق نیز می تواند در مسیر بحران های روحی و روانی که پس از طلاق افراد با آن مواجه می شوند، آنها را یاری دهد. از مهمترین تاثیرات زوج درمانی در طلاق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • التیام زخم های عاطفی در روزهای نخست جدایی
  • کنترل خشم یا انکار و مشکلات روحی و عاطفی پس از طلاق
  • آگاهی از مراحل مختلف طلاق و مدیریت لحظات تغییر پس از طلاق
  • کمک به افراد آسیب دیده
  • کنترل تعادل عاطفی افراد در روابط سالم در آینده  و پس از طلاق
  • مدیریت جدایی و طلاق

نشانه های نیاز به مشاوره زوج درمانی

نقش زوج درمانی در طلاق چیست؟

اگرچه زوجین ممکن است در تصمیم خود برای طلاق جدی باشند، اما به هر حال مشکلات و ضربه عاطفی و روحی ناشی از طلاق می تواند آسیب زیادی برای آن ها به همراه داشته باشد. مشاوره طلاق به زوجین کمک می کند تا این مسیر سخت روحی و عاطفی را با آسیب کمتری پشت سر بگذارند. اما برخی بر این تصورند که می توانند به تنهایی از عهده این دوران بر بیایند. اما بروز نشانه های زیر استفاده از کمک مشاوره زوج درمانی پس از طلاق را ضروری می کند:

  1. بیگانگی در رابطه: گاهی زوجین در ارتباط با هم مشکل دارند و به گونه ای احساس تنهایی می کنند و به اولویت های دیگری در زندگی زناشویی می رسند. ازهمین رو فاصله زوجین از هم زیاد می شود و وقت زیادی برای هم نمی گذارند. این موضوع رفته رفته احساس همدلی را در زوجین از بین می برد. در این شرایط ممکن است زوجین تحریک پذیر شوند و بر سر مسائل مختلف با هم با تنش و تعارض بخورند.
  2. ترجیح تنهایی: گاهی در طول زندگی مشترک بروز مشکلات و نزاع های مختلف و سختی مسایل روزمره زوجین را خسته می کند و باعث می شود تا تنهایی را به بودن با شریک عاطفی خود ترجیح دهند. در این شرایط تحمل بودن کنار هم را ندارند و میخواهند برای مدتی تنها باشند.
  3. خیانت: بروز خیانت از طرف یکی از زوجین یکی از مسایل چالش برانگیزی است که می تواند زندگی مشترک زوجین را تا طلاق و جدایی پیش ببرد. در این شرایط گذر از این بحران به کمک مشاور زوج درمان اهمیت زیادی دارد.
  4. کمک برای تصمیم طلاق: مشکلات زندگی و روابط میان زوجین می تواند آن ها را به سمت طلاق و جدایی پیش ببرد. در این شرایط گرفتن این تصمیم باید به دور از احساسات باشد. گاهی افراد نمی توانند این تصمیم خود را بدون درگیری و تنش بگیرند. در این شرایط مشاور زوج درمان به زوجین کمک می کند تا در صورت درست بودن این تصمیم زوجین بدون آسیب کمتری به هم این دوران را پشت سر بگذارند.
  5. اعتیاد: یکی از مهمترین عوامل طلاق در میان زوجین، اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکلی و… است. اعتیاد می تواند باعث بروز مشکلات جدی در زندگی کاری و فردی، از دست دادن دوستان و مشکلات دیگر شود. در این شرایط زوجین نیازمند دریافت کمک های مشاوره زوج درمانگر هستند.
  6. بروز بیماری های روحی و جسمی: گاهی یکی از زوجین ممکن است به دلیل بروز مشکلات روحی و جسمی طرف مقابل را به سختی و چالش های جدی بیندازد. گذر از این چالش به تنهایی امکان پذیر نیست. در این شرایط مشاور زوج درمانگر به زوجین کمک می کند تا با تنش کمتری از این بحران عبور کنند. بروز هر کدام از این مشکلات می تواند منجر به افسردگی  و استرس در زوجین شود و در این شرایط روحیه تحریک پذیری داشته باشند. پس دریافت کمک زوج درمانگر بسیار مهم است.

مزایای زوج درمانی

نقش زوج درمانی در طلاق چیست؟

استفاده از مشاوره های زوج درمانی دارای مزایای زیادی است که بر اساس مطالعات صورت گرفته کمک کرده زوجین فرصت دوباره ای به خود و شریک زندگی خود بدهند و آمار طلاق نیز کاهش پیدا کند. از مهمترین مزایای زوج درمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یافتن راه های ارتباطی جدید برای ارتباط موثر با شریک زندگی
  • ایجاد مرز سالم در روابط زناشویی
  • ایجاد فضای امن و آرام برای گفتگو درباره مسائل سخت
  • تمرین تکنیک های مختلف برای ایجاد همدلی و روابط عاطفی بهتر
  • ایجاد برنامه های عملی برای اولویت زندگی مشترک
  • شناسایی الگوهای مضر در روابط زناشویی
  • بازسازی اعتماد میان زوجین
  • پیدا کردن و بهبود روابط و مهارت های ارزشمند در روابط زناشویی

نتیجه گیری

تصمیم برای طلاق برای زوجین یکی از مهمترین تصمیمات و البته با آسیب های روحی فراوان است. به طوری که می توان گفت گرفتن این تصمیم یکی از تجربه های تلخ برای هر کسی است. در این شرایط به دلایل مختلف زوجین برای گذر از این بحران نیازمند کمک یک فرد متخصص هستند که بتواند به بهبود روحی آن ها کمک کند. مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده با ارائه مشاوره های تخصصی طلاق، زوج درمانی، خانواده و… به زوجین کمک می کند تا روابط موثرتری با هم داشته باشند.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

۵ نکته مهم در تنظیم دادخواست حقوقی

۵ نکته مهم در تنظیم دادخواست حقوقی وکیل و مشاور حقوقی نقش بسیار مهمی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *