خانه > سرگرمی > کامپیوتر، موبایل، اینترنت > تفاوت سیم افشان و نیمه افشان + بررسی ساختار و کاربردهای آنها

تفاوت سیم افشان و نیمه افشان + بررسی ساختار و کاربردهای آنها

تفاوت سیم افشان و نیمه افشان + بررسی ساختار و کاربردهای آنها

تفاوت سیم افشان و نیمه افشان

سیم‌های افشان و نیمه افشان در تجهیزات الکتریکی کاربردهای فروانی دارند و هر کدام براساس نیازهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین دانستن تفاوت سیم افشان و نیمه افشان به شما کمک می‌کند گزینه مناسب را انتخاب کرده و در زمان و هزینه‌ها صرفه جویی نمایید. ملاحظات زیادی برای انتخاب بین این دو گزینه وجود دارد که باید حتما در نظر گرفته شوند؛ از جمله استانداردها، محیط، کاربرد و هزینه.

این مقاله به شما کمک می‌کند تفاوت سیم افشان و نیمه افشان را به خوبی درک کنید و درهنگام تصمیم‌گیری بهترین گزینه را براساس نیازهایتان انتخاب نمایید.

سیم افشان چیست؟

تفاوت سیم افشان و نیمه افشان

سیم افشان، نوعی سیم برق است که از تعداد زیادی رشته نازک مسی تشکیل شده و این رشته‌ها به صورت مارپیچ به هم تابیده شده‌اند. این سیم‌ انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به راحتی می‌توان آن‌ را داخل دیوارها و زیر سقف‌ها نصب نمود. سیم افشان برای مصارفی مانند سیم‌کشی روشنایی، سیم‌کشی تلفن و سیم‌کشی کولر گازی، کابل‌های لوازم خانگی، کابل‌های هدفون، سیم بلندگو بردهای مدار و بازوهای روباتیک مناسب است.

معمولاً از مس ساخته می‌شود و قطر آن با یک عدد و یک خط مشخص می‌گردد. برای مثال، سیم افشان ۱٫۵، دارای قطر ۱٫۵ میلی‌متر است.

این کابل در رنگ‌های مختلف، مانند مشکی، قرمز، آبی، سبز و زرد تولید و عرضه می‌گردد. هر رنگ، برای یک کاربرد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، رنگ مشکی برای سیم‌کشی برق اصلی، رنگ قرمز برای سیم‌کشی فاز، رنگ آبی برای سیم‌کشی نول، رنگ سبز برای سیم‌کشی ارت و رنگ زرد برای سیم‌کشی تلفن است.

سیم نیمه افشان چیست؟

تفاوت سیم افشان و نیمه افشان

سیم نیمه افشان از یک هسته فلزی جامد تشکیل شده است و در موقعیت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن ها جریان بالا، حرکت کم و عمر طولانی تر مورد نیاز است. این سیم‌ انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به سیم‌ افشان دارد، اما مقاومت بیشتری در برابر فشار مکانیکی از خود نشان می‌دهد.

همچنین، سیم نیمه افشان بسیار سنگین تر و ضخیم تر از سیم افشان است و این ویژگی آن را برای استفاده در فضای باز که دوام و جریان بیشتر مورد نیاز است به گزینه بهتری تبدیل می‌کند. این کابل هزینه کمتری برای مصرف کننده دارد و در برابر آب و هوا، شرایط محیطی شدید و جابجایی مکرر مقاوم بوده و اغلب برای حمل جریان های بالا در زیرساخت های ساختمان، کنترل وسایل نقلیه و کاربردهای مختلف در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت سیم افشان و نیمه افشان

مقایسه سیم افشان با نیمه افشان شامل بررسی مزایا و معایب این دو نوع سیم می‌شود. انتخاب باید بر اساس ارتباط ویژگی های سیم با استفاده مورد انتظار و الزامات پروژه شما صورت بگیرد. ابتدا می‌بایست الزامات سیم مورد نیاز خود را برای مقاومت در برابر آب و هوا، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر شکافتن یا قطع شدن مشخص کنید. سپس، سیمی را انتخاب نمایید که بیشتر از همه این نیازها را برآورده کنید.

در ادامه، تفاوت های کلیدی سیم افشان و نیمه افشان را عنوان می‌کنیم.

ظرفیت

سیم نیمه افشان ضخیم تر است، بنابراین سطح کمتری برای اتلاف دارد. سیم‌های نازک‌تر حاوی شکاف‌های هوا هستند و مساحت سطح بیشتری با رشته‌های جداگانه دارند که به اتلاف بیشتر منجر می‌شود. هنگام انتخاب بین خرید کابل افشان یا نیمه افشان برای سیم کشی خانه، باید بدانید که سیم نیمه افشان ظرفیت جریان بالاتری را ارائه می دهد.

انعطاف پذیری

کابل های افشان انعطاف پذیرتر هستند و می توانند لرزش و خمش بیشتری را بدون اینکه بشکنند محتمل شوند. در مقابل، کابل های نیمه افشان ممکن است به تعویض مکرر بیشتری نیاز داشته باشند، البته در جاهایی که حرکت یا لرزش قابل توجه نیاز است.

سیم نیمه افشان قوی و سفت بوده و این ویژگی ها برای کاربردهایی که به استحکام نیاز دارند عالی است، اما برای انعطاف پذیری مناسب نیست. بنابراین باید از سیم افشان در فضاهایی که نیاز به مسیریابی دارد یا تنگ است استفاده کنید.

هزینه

ساخت سیم نیمه افشان برای تولیدکنندگان ارزان‌تر است، زیرا این فرآیند سریع‌تر انجام می‌شود و مراحل کمتری دارد؛ این کابل باید کشیده شود، آنیل شود و در صورت لزوم عایق گردد.

در تولید سیم افشان از همان فرآیند استفاده می‌شود، اما سیم‌ها باید به هم بپیچند تا محصول نهایی را تشکیل دهند. این امر زمان و هزینه بیشتری را به فرآیند تولید اضافه می کند، بنابراین قاعدتا هزینه بیشتری هم برای مصرف کنندگان دارد.

فاصله

برای استفاده طولانی‌تر، سیم‌های نیمه افشان انتخاب بهتری هستند، زیرا اتلاف جریان کمتری دارند. از سوی دیگر، سیم های افشان در فواصل کوتاه تر عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

خوردگی

سیم نیمه افشان در برابر خوردگی بهتر از سیم افشان از خود مقاومت نشان می‌دهد زیرا نقاط کمتری برای وقوع خوردگی وجود دارد.

شکاف‌های هوا باعث می‌شوند کابل افشان انعطاف‌پذیرتر باشد و راحتتر بتوان آن را خم کرد، اما همین شکاف‌ها فرصت‌ بیشتری برای خوردگی ایجاد می‌کنند.

کاربردها

معمولاً کابل‌های افشان در موقعیت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در آن کابل باید در فضاهای تنگ تعبیه شود و نیاز به خم شدن، لرزش قابل توجه و پیچیدگی سیم وجود دارد. این کابل در صورت خم شدن یا پیچ خوردگی از هم جدا یا شکافته نمی شوند.

کابل‌های پچ، کابل‌های لوازم خانگی، کابل‌های هدفون، سیم بلندگو، بردهای مدار، بازوهای روباتیک و سیم‌کشی داخلی دستگاه‌های الکترونیکی موقعیت‌هایی هستند که باید از سیم افشان در آن‌ها استفاده کنید.

از سوی دیگر، کابل نیمه افشان برای مصارف صنعتی و ساختمانی، مانند سیم‌کشی برق اصلی، سیم‌کشی موتورها و سیم‌کشی روشنایی، گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. این سیم‌ها مقاومت بیشتری در برابر فشار مکانیکی دارند و می‌توان آن‌ها را در محیط‌های صنعتی که احتمال آسیب‌دیدگی سیم وجود دارد، استفاده کرد.

نتیجه گیری

نداشتن اطلاعات کافی و استفاده از سیم نامناسب ممکن است در ابتدا ارزانتر یا سریعتر باشد، اما این اشتباهات اولیه می توانند با گذشت سال‌ها به مشکلات بزرگی تبدیل شوند.

هنگام انتخاب بین خرید سیم افشان یا نیمه افشان نوع سیم کشی، کابل برق، محیط، نیاز و پروژه را در نظر بگیرید. این سرنخ‌ها می‌توانند در تعیین نوع سیمِ مناسب به شما کمک کنند.

با توجه به توضیحات این مقاله، اکنون تفاوت سیم افشان و نیمه افشان را می‌دانید و بنابراین می‌توانید سیم مناسب خود را انتخاب کرده و بهترین عملکرد را از سیم انتخابی خود انتظار داشته باشید.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

 کلیک کنید: مشاهده مطالب جدید و داغ امروز 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

اینم ببین!

نکات حرفه‌ای در انتخاب نام مناسب برای انلاین شاپ محصولات آرایشی

نکات حرفه‌ای در انتخاب نام مناسب برای انلاین شاپ محصولات آرایشی راه اندازی یک آنلاین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *